Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1472946 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1030 Gepost op: 20 oktober 2011, 20:48:11
Hoop dat een ieder er goed vanaf is gekomen?
Als je betrokken bent, hoor je wat meer  :)

De bestuurster van de auto die gemangeld is tussen onze auto's is nagekeken in het ziekenhuis, maar de scans laten geen ernstig nek- of rugletsel zien. Ook de anderen die geplankt zijn, zijn waarschijnlijk (achteraf) er zonder al teveel kleerscheuren vanaf gekomen.

Maar als er iemand op de achterbank van de kleine auto had gezeten, had het er vermoedelijk heel wat grimmiger uitgezien.  Want daar was weinig meer van over, van die achterkant.

Was wel een inter regionaaltje zo... Ambu uit HM, DB uit RR... :)

Peen
Redacteur van


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1031 Gepost op: 20 oktober 2011, 21:11:46
Zijn 3 personen op de wervelplank gelegd en vervoerd.

Als je betrokken bent, hoor je wat meer  :)

De bestuurster van de auto die gemangeld is tussen onze auto's is nagekeken in het ziekenhuis, maar de scans laten geen ernstig nek- of rugletsel zien. Ook de anderen die geplankt zijn, zijn waarschijnlijk (achteraf) er zonder al teveel kleerscheuren vanaf gekomen.

Maar als er iemand op de achterbank van de kleine auto had gezeten, had het er vermoedelijk heel wat grimmiger uitgezien.  Want daar was weinig meer van over, van die achterkant.

Was wel een inter regionaaltje zo... Ambu uit HM, DB uit RR... :)

Peen

Behoorlijke inzet geweest dan, 3x geplankt en gespind.

En inderdaad, dat achterbankje is een kreukelzone geworden. Mooi dat het relatief meevalt allemaal.  O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1032 Gepost op: 22 oktober 2011, 01:00:26
http://www.youtube.com/watch?v=OP10cA_KkoE#ws
door sanbarfoto op 20 okt 2011

Den Haag - Op de verbindingsweg van de A4 Links (Den Haag richting Amsterdam) heeft vanmiddag ter hoogte van hectometerpaal 44,3 (afrit Leidschendam/Forepark) een kop-staart aanrijding plaatsgevonden waarbij zes voertuigen betrokken waren.

Door een nog onbekende oorzaak reed een dienstbus van de brandweer Rotterdam-Rijnmond rond 16.55 uur achterop zijn voorganger. Hierdoor ontstond een kop-staart aanrijding waarbij totaal zes voertuigen bij betrokken waren. Een toevallig passerende ambulance uit de regio Hollands-Midden is direct gestopt om hulp te bieden. Naast deze ambulance kwamen er nog drie ambulances en een motorambulance ter plaatse.

De brandweer werd gealarmeerd voor een beknelling en heeft met behulp van een spreider de deur van een voertuig geforceerd. Hierna kon het slachtoffer via de zijkant uit het voertuig gehaald worden. Dit slachtofer is onder A1 naar het ziekenhuis vervoerd. Uit een ander voertuig is één inzittende eveneens geplankt en deze is onder A2 naar het ziekenhuis vervoerd. Ook een derde slachtoffer is, met nekklachten, op een wervelplank gelegd en naar het ziekenhuis vervoerd.

Als gevolg van de aanrijding zijn op de rijbaan richting Amsterdam twee rijstroken afgesloten. Dit leidde midden in de spits tot veel verkeersoverlast op de A4 en aangrenzende wegen. De VOA doet onderzoek naar de aanrijding.
Samen sterk in de hulpverlening!


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #1033 Gepost op: 22 oktober 2011, 12:19:35
Was het brandweervoertuig onderweg naar een melding oid? Omdat hij zijn lichtbalk aan heeft staan?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #1034 Gepost op: 22 oktober 2011, 12:27:08
Was het brandweervoertuig onderweg naar een melding oid? Omdat hij zijn lichtbalk aan heeft staan?
nee denk om te voorkomen dat er nog meet auto's op vliegen blauw valt meer op dan oranje  ;)

het gaat namelijk ook over de DB96-1
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #1035 Gepost op: 22 oktober 2011, 18:53:46
Tijdens een spoorwegongeval gisteravond in Harderwijk heeft de officier van dienst een ongeval gehad, hij is hierbij op de Grevenhofsweg in Hierden tegen een boom geknald, gelukkig maakt hij het zelf goed, echter is de auto wel behoorlijk beschadigd. Onderstaande fotos zijn gemaakt door bergers.





Inmiddels is hij weer een weekje in dienst, met een hele mooie nieuwe neus!


Groet, Jordy
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1036 Gepost op: 22 oktober 2011, 19:14:41
Was het brandweervoertuig onderweg naar een melding oid? Omdat hij zijn lichtbalk aan heeft staan?
Nee die had ik pas na de klap even aangezet. Vlak na de aanrijding reed het verkeer nog op redelijke snelheid, dus bij wijze van obstakel verlichting.

Later ging de gemiddelde snelheid van het verkeer wel omlaag, overigens  998765

Peen
Redacteur van


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #1037 Gepost op: 30 oktober 2011, 20:27:32
Nee die had ik pas na de klap even aangezet. Vlak na de aanrijding reed het verkeer nog op redelijke snelheid, dus bij wijze van obstakel verlichting.

Later ging de gemiddelde snelheid van het verkeer wel omlaag, overigens  998765

Peen
wat ik vreemd vind is dat ik geen airbag zie of heb ik dit verkeerd lijkt mij bij zo'n klap dat deze uit gaan
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1038 Gepost op: 30 oktober 2011, 20:33:16
wat ik vreemd vind is dat ik geen airbag zie of heb ik dit verkeerd lijkt mij bij zo'n klap dat deze uit gaan
Nu heb ik het zelf niet meegemaakt, maar aan de schade te zien lijkt het op een klap die ik een keer
met een auto en vangrail heb gehad en daar ging ook niet de airbag aan. Als je net de aanraking heb
buiten de sensor om dan gaat hij niet uit.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #1039 Gepost op: 31 oktober 2011, 09:47:51
Nu heb ik het zelf niet meegemaakt, maar aan de schade te zien lijkt het op een klap die ik een keer
met een auto en vangrail heb gehad en daar ging ook niet de airbag aan. Als je net de aanraking heb
buiten de sensor om dan gaat hij niet uit.

De "sensor" ligt bij  9 van de 10 voertuig in het middenconsole tegen de metalen afscheiding van de motorruimte en de passagiersruimte. De sensor meet G-krachten, een plotseling extreme verandering activeerd de front-airbags. Zij-airbags kunnen wel aparte schoksensors hebben in de deuren.

Als airbags niet uitgeklapt zijn, waren ze over het algemeen niet nodig.

Een airbag die geactiveerd wordt is geen pretje; je oren tuteren een paar dagen, mogelijk brandwonden aan handen, je auto vol witte poeder (rijstpoeder ofzo? ivm vocht). Ik kan uit ervaring vertellen dat ondanks dat ik bewust de airbag liet klappen (test) en wist wat er ging gebeuren, ik akelig verast ben door die plofzak. Mede door de poeder en de brandlucht en rook wilde ik zo snel mogelijk de auto verlaten (rottige 5 puntgordels helpen dan niet mee  :( )
Bij ongevallen waarbij het voertuig niet direct stil staat, is het dus goed mogelijk dat de airbag niet uitklapt, hierdoor raak je niet gedesoriënteerd en heb je geen last van een lege stofzuigerzak aan je stuur wat het sturen (kijken waar je heen wilt en er naar toe sturen) lastiger maakt.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”