Koolmonoxide meters

Auteur Topic: Koolmonoxide meters  (gelezen 15925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kamphuis

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 8 februari 2008, 23:39:01
Was ik even in de war met CO2-meting (ETCO2) en een CO-meting. Ik had moeten schrijven:
Een gecombineerde pulsoiximeter en ETCO2-meter bestaat volgens mij niet.


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2008, 08:58:33
Even voor mij in lekentermen (ben brandweermens, geen genezerik):
Er bestaat een redelijk goed werkend apparaat dat het gehalte koolmonoxide in de uitgeademde lucht meet en dat geeft een goede indruk van de hoeveelheid die iemand binnen heeft.

Daarnaast kan door de hartslag te meten en de zuurstofconcentratie in het bloed te bepalen, ook het koolmonoxide-gehalte in bloed bepaald worden?

Of raken we met zijn allen in de war en kan alleen de koolDIoxide-concentratie bepaald worden?
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


kamphuis

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 13 februari 2008, 20:22:18
Wat eenvoudiger:

- oximeter: meet zuurstofgehalte in het bloed
- CO-meter: meet koolMONOxydegehalte in het bloed (handig bij CO-vergiftiging)
- capnometer: meet koolDIoxyde in de uitgeademde lucht (zegt iets over kwaliteit vd ademhaling)
Als je wilt weten of iemand een koolmonoxydevergiftiging heeft heb je dus een CO-meter nodig. Een oximeter is bij koolmonoxydevergiftiging niet accuraat.

In tegenstelling tot wat ik dacht, zijn er combi's mogelijk van oximeter-COmeter en oximeter-capnometer.

Het CO-gehalte kun je niet bepalen door de hartslag en de zuurstofconcentratie te meten. Daarvoor heb je een CO-meter nodig.

Koolmonoxyde wordt nauwelijks uitgeademd: het blijft in het bloed zitten (op de rode bloedlichaampjes, waar eigenlijk zuurstof hoort te zitten). Dus als je wilt weten hoeveel er in het bloed zit, moet je dat meten met een CO-metertje aan de vingertop: die 'kijkt' wat er op de rode bloedlichaampjes vastzit.
Overigens llijkt het mij  verstandig om bij rookgasvergiftiging of verdenking op koolmonoxydevergiftiging zuurstof toe te dienen met een non-rebreather masker (met zakje eraan) te geven in afwachting van het ambulancepersoneel.


Karim

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2008, 02:02:51
Gezin loopt koolmonoxidevergiftiging op

Drie kinderen en hun ouders zijn zondagavond in Amsterdam met koolmonoxidevergiftiging overgebracht naar het ziekenhuis. Dat meldt de politie. De oorzaak van de verhoogde concentratie koolmonoxide is vooralsnog onbekend.

De ambulance was rond 18.00 uur gewaarschuwd omdat een gezinslid onwel was geworden. Toen ambulancemedewerkers de woning betreden, gingen de koolmonoxidemelders af en werd de brandweer gewaarschuwd. De brandweer verrichtte metingen waarbij de verhoogde concentratie werd gemeten.

De woning is volledig geventileerd. Naar de oorzaak wordt gekeken. De identiteit van de gezinsleden is overigens niet bekendgemaakt.

Bron: DAG

Toch wel handig om aan de riem te hebben dus, kan veel ellende voorkomen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 27 oktober 2008, 18:23:40
En weer hebben ze goed gewerkt (voor de eigen veiligheid)!

http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=38279

24 evacuees vanwege koolmonoxide


Donderdag 16 oktober 2008

De brandweer heeft donderdagochtend 24 bewoners van de Derkinderenstraat in Slotervaart geëvacueerd in verband met gevaar voor koolmonoxidevergiftiging. Drie mensen werden met een vergiftiging naar het ziekenhuis gebracht.
Ambulancemedwerkers ontdekten de koolmonoxide toen ze rond 07.00 uur een huis binnengingen waar zes mensen onwel waren geworden. Bij het betreden van de woning ging de waarschuwingsmeter voor koolmonoxide af.
De gealarmeerde brandweer ontruimde vervolgens de boven- en naastgelegen huizen. Wanneer de bewoners weer terug kunnen is niet duidelijk.


Saskia1990

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2009, 12:36:06
Hallo,

Ik vraag me af of ambu verpleegkundigen/ chauffeurs standaard een koolmonoxidemeter bij zich dragen.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2009, 12:38:53
voor meer info kun je het beste hier even kijken

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21233.0.html


Saskia1990

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2009, 15:03:32
Oh, excuses ik had niet gezien dat de vraag eerder gesteld was.
Heb in elk geval antwoord op mijn vraag gekregen, bedankt!


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2009, 16:20:56
weet niet zeker maar geloof dat die combi spo2 en co ook op de nieuwe lp15 komt. meen iets over gehoord te hebben op de beurs in apeldoorn.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2009, 16:25:28
Rick,

Ik geloof dat het om een meter gaat als persoonlijk bescherm middel - dat je niet bevangen wordt door de "silent killer"

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon