Medische opleiding, welk traject te kiezen?

Auteur Topic: Medische opleiding, welk traject te kiezen?  (gelezen 7029 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ronaldnh

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 23 april 2012, 11:47:15
Hallo,

Ik ben Ronald, 18 jaar en ben op dit forum terechtgekomen door mijn zoektocht naar info over het worden van hulpverlener.
Omdat ik binnenkort mijn examens heb moet ik ook een studie kiezen. Dit had ik al gedaan, namelijk de decentrale selectie van Geneeskunde in Groningen. Hier ben ik helaas niet door de eerste ronde gekomen (mijn score was 41,67% en het cesuurpercentage was 47,5%). Omdat ik heel graag, als het kon, MMT arts wilde worden. Ik vroeg mij nu af of er ook andere manieren zijn om dit te worden? Ik kan nog ingeloot worden omdat ik dus ook nog met de loting van de RUG meedoe, maar hier ga ik niet van uit en daarom moet ik alvast een alternatieve route vinden.

Zijn er dus andere routes om MMT arts te worden? (ik weet dat dit nog heel ver weg is) Of desnoods een ambulance-arts/verpleegkundige, waarbij ik het liefst geen HBO doe..

groeten,
Ronald




Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 23 april 2012, 20:27:44
Beste Ronald,

Arts kun je alleen worden door geneeskunde te studeren en dus door geselecteerd te worden of in te loten.
In de komende jaren wordt verwacht dat de Fixus uitgebreid gaat worden, maar nog zijn de lotingskansen klein.
Ik ben zelf 3x uitgeloot en zoals je aan mijn onderschrift kunt zien heb in gezondheidswetenschappen gestudeerd.

Indien je echt in de (acute)zorg wilt werken met patiënten dan moet je geneeskunde studeren of een HBO opleiding volgen.
Een (nieuw) alternatief is de Bachelor Medische Hulpverlening (HBO).

Wil je (mmt) arts worden dan kun je ook toelatingsexamen doen in België of meeloten in Duitsland.
Op academisch niveau is er geen ander opleiding die opleidt tot werken in patiëntenzorg, realiseer je dit, want met alle huidige plannen op bezuinigingen is een 2e kans op een studie in de zorg is klein.

Succes en veel wijsheid!

Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #2 Gepost op: 23 april 2012, 21:40:17
Naast Groningen heb je ook nog Nijmegen, Maastricht en ?Amsterdam?. Zijn dat geen opties?
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


ronaldnh

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 24 april 2012, 12:54:04
Beste Ronald,

Arts kun je alleen worden door geneeskunde te studeren en dus door geselecteerd te worden of in te loten.
In de komende jaren wordt verwacht dat de Fixus uitgebreid gaat worden, maar nog zijn de lotingskansen klein.
Ik ben zelf 3x uitgeloot en zoals je aan mijn onderschrift kunt zien heb in gezondheidswetenschappen gestudeerd.

Indien je echt in de (acute)zorg wilt werken met patiënten dan moet je geneeskunde studeren of een HBO opleiding volgen.
Een (nieuw) alternatief is de Bachelor Medische Hulpverlening (HBO).

Wil je (mmt) arts worden dan kun je ook toelatingsexamen doen in België of meeloten in Duitsland.
Op academisch niveau is er geen ander opleiding die opleidt tot werken in patiëntenzorg, realiseer je dit, want met alle huidige plannen op bezuinigingen is een 2e kans op een studie in de zorg is klein.

Succes en veel wijsheid!

Golly

Beste Golly,

Dankjewel voor de reactie, ik zal eens kijken naar die nieuwe opleiding want daar had ik nog niet van gehoord. En je hebt inderdaad gelijk wat betreft die kans. Daarom is het ook zoveel wikken en wegen. Maar ik ben blij dat er op dit soort forums mensen met ervaring komen, daar heb je namelijk het meeste aan.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 24 april 2012, 13:52:01
Ronald,

Soms moet je weleens een andere weg induiken om uit eindelijk je doel te bereiken.
Als je al start met een opleiding in die bepaalde richting, dan kan je wellicht de komende jaren weer mee loten.
Je doet het nooit voor niets, je leert en tijdens stages doe je ervaring op die je altijd later weer kan gebruiken.
succes!


Bartje33

  • Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #5 Gepost op: 25 april 2012, 17:49:30
Beste Ronald,

Ik wil ook graag arts worden. Ik heb twee jaar geleden de 2e ronde decentraal in Rotterdam net niet gehaald en daarna uitgeloot. Ik ben (ook een beetje tegen mijn zin in) een HBO-opleiding gaan volgen en ik moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb gehad. HBO is namelijk veel meer praktijk gericht en wellicht kleinschaliger dan uni.
Ik volg nu de (nieuwe opleiding) Bachelor Medische Hulpverlening en heb het erg naar m'n zin.

Er zijn genoeg mogelijkheden om alsnog arts te worden als je wordt uitgeloot:
- een HBO-bachelor gaan volgen en afmaken in de gezondheidszorg (HBO-V, BMH) en daarna de (zware) zij-instroom volgen in Amsterdam of Groningen
- HBO of universitaire propedeuse halen, zodat je altijd iets hebt waar je op terug kunt vallen als geneeskunde niet lukt, en dat jaar weer meeloten. Deze optie ga ik doen. Ik haal dit jaar mijn 'P' bij de BMH en loot mee voor geneeskunde.
- België toelatingsexamen. Ik heb er ook aan meegedaan. Het is een pittige toets waarbij je je moet voorbereiden op een hoger niveau van (vooral) wiskunde en natuurkunde. Ook is de studie in België een stuk theoretischer dan in Nederland, dat is voor de een lastiger, voor de ander niet. Hier is de website waar je informatie en oefenvragen kunt vinden en je je ook kunt inschrijven: http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/

Zoals SEH zustertje mooi zei: soms moeten we een andere, misschien minder leuke, weg inslaan om het uiteidenlijke doel te bereiken.
Tijdens mijn stages heb ik al veel meegemaakt/gezien en super veel geleerd. Die kennis en ervaring pakken ze me niet meer af  ;D

Succes met je keuze en wie weet tot volgend jaar op de uni!  ;)
Gegroet!