Opleiding tot ambulancechauffeur

Auteur Topic: Opleiding tot ambulancechauffeur  (gelezen 221260 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #240 Gepost op: 30 september 2015, 19:12:58
Een opleiding in de verzorging, bijvoorbeeld verzorgende IG, is naast het halen van een C rijbewijs altijd een hele grote pre.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #241 Gepost op: 30 september 2015, 19:20:26
Hoi Kevin,

Wat bedoel je precies met binnenkomen bij een veiligheidsregio? Het lijkt mij handig om daar mensen te leren kennen, maar dat maakt je geen ambulancechauffeur. Het beste kan je wachten totdat er vacatures vrij komen. Ik weet niet of een open sollicitatie kans maakt.

Groeten,
CM112

Ps. let bij het maken van een eventuele sollicitatiebrief op je spelling en leestekens.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #242 Gepost op: 30 september 2015, 19:56:02
Kevin,

De veiligheidsregio waaronder jij valt vraag een (zorg)opleiding op minimaal mbo niveau en een groot rijbewijs. Wij testen ook de kandidaten, rijassessment en ehbo + reanimatievaardigheden. Je begint bij de BLS auto en bij gebleken geschiktheid mag je solliciteren naar de ALS auto. Toevallig hebben we net 2 nieuwe collega's aangenomen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CoenD

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #243 Gepost op: 8 januari 2016, 23:48:36
Samenvoeging topics


Hallo beste lezer,

Ik ben Coen 14 jaar oud en mijn droom is om ambulancechauffeur te worden.
Ik doe zelf VMBO-Basis, en mijn vraag is; of ik met VMBO-B (MBO 2) ambulancechauffeur kan worden...?

Als dat niet kan en je moet MBO-3/4 hebben, kan ik dan door leren/groeien naar MBO-3?

Ik wil jullie alvast allemaal bedanken! :)

m.v.g Coen van Dorrestein


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #244 Gepost op: 9 januari 2016, 00:10:42
Hallo Coen, welkom op het forum. Leuk dat je interesse hebt in de hulpverlening. Per regio (per ambulancevoorziening) zijn de eisen voor chauffeur ietwat verschillend. In dit topic (klik) staan 13 pagina's met informatie, eisen, vragen en antwoorden rondom de opleiding tot ambulancechauffeur.

Een aantal toelatingseisen voor de opleiding tot ambulancechauffeur zijn:
  • In dienst bij een RAV (regionale ambulancevoorziening) als chauffeur*
  • In bezit van rijbewijs B
  • Diploma Eerste Hulp (EHBO), vaak ook een aanvullend reanimatiediploma
*Je zult dus eerst solliciteren bij de RAV, en zij zullen je aanmelden op de opleiding.


Ik durf geen antwoord te geven op je vraag, maar wellicht heb je aan de bovenstaande informatie wel iets. ;)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


CoenD

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #245 Gepost op: 9 januari 2016, 00:17:21
Citaat van: honderd link=msg=1398398 date=1452294642
Hallo Coen, welkom op het forum. Leuk dat je interesse hebt in de hulpverlening. Per regio (per ambulancevoorziening) zijn de eisen voor chauffeur ietwat verschillend. In dit topic (klik) staan 13 pagina's met informatie, eisen, vragen en antwoorden rondom de opleiding tot ambulancechauffeur.

Een aantal toelatingseisen voor de opleiding tot ambulancechauffeur zijn:
  • In dienst bij een RAV (regionale ambulancevoorziening) als chauffeur*
  • In bezit van rijbewijs B
  • Diploma Eerste Hulp (EHBO), vaak ook een aanvullend reanimatiediploma
*Je zult dus eerst solliciteren bij de RAV, en zij zullen je aanmelden op de opleiding.


Ik durf geen antwoord te geven op je vraag, maar wellicht heb je aan de bovenstaande informatie wel iets. ;)

Super bedankt :)

Ik hoop echt dat ik met MBO-2 Ambulancechauffeur kan worden... :)

Ik zie me al in de 09-116 rijden :)

M.V.G Coen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #246 Gepost op: 9 januari 2016, 15:05:57
Citaat van: CoenD link=msg=1398400 date=1452295041


Ik hoop echt dat ik met MBO-2 Ambulancechauffeur kan worden... :)



Je hebt nog wel een jaar of 10 om e.e.a. aan papieren en aanvullende opleidingen te behalen, indien nodig. Je bent nog erg jong; weet je al wat je na je MBO-2 gaat doen?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #247 Gepost op: 9 januari 2016, 15:29:18
Hoi Coen,

Ik schat in dat jij in het derde jaar VMBO-BB zit. Heb jij de sector Zorg en Welzijn of een andere?

MBO2 is de uitstroom mogelijkheid na je VMBO-BB. Als jij je MBO2 hebt behaald ben je in het bezit van de zogeheten startkwalificatie. Dit is het minimale om de arbeidsmarkt te kunnen betreden. Mijn advies zou zijn om uiteindelijk (indien het tot je mogelijkheden behoort) een niveau 3 opleiding te doen. Kies vooral iets wat je leuk lijkt en niet iets wat je denkt nodig te hebben, de arbeidsmarkt is zeer grillig.

Zoals Dinges aangeeft heb je nog zeker een jaar of tien te gaan. Kortom, er kan nog heel veel gebeuren.

Tot slot nog een laatste advies: Ga dit jaar al op zoek naar een leuke vervolgopleiding op MBO2. Bezoek open dagen, informatieavonden etc. Dit helpt enorm om je een goed beeld te vormen van de mogelijkheden binnen het MBO en de eventuele arbeidsmarkt.

RemRoof,
docent op een VMBO


Citaat van: CoenD link=msg=1398394 date=1452293316
Hallo beste lezer,

Ik ben Coen 14 jaar oud en mijn droom is om ambulancechauffeur te worden.
Ik doe zelf VMBO-Basis, en mijn vraag is; of ik met VMBO-B (MBO 2) ambulancechauffeur kan worden...?

Als dat niet kan en je moet MBO-3/4 hebben, kan ik dan door leren/groeien naar MBO-3?

Ik wil jullie alvast allemaal bedanken! :)

m.v.g Coen van Dorrestein
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Markjuh

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #248 Gepost op: 9 januari 2016, 17:39:07
In hoeverre is een reanimatie diploma verplicht om op de opleiding aangenomen te worden? Ik heb alleen de Rode Kruis EHBO+AED voor gevorderden cursus gedaan, en dus geen los reanimatie diploma.

Ik ben overigens al eens op gesprek geweest bij de GGD-BZO voor deze functie en toen is hier niks over gezegd, maar wil niet voor verrassingen komen te staan mocht ik de volgende keer wel aangenomen worden en het gaat problemen opleveren met de opleiding.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #249 Gepost op: 9 januari 2016, 17:43:29
Citaat van: Markjuh link=msg=1398567 date=1452357547
In hoeverre is een reanimatie diploma verplicht om op de opleiding aangenomen te worden? Ik heb alleen de Rode Kruis EHBO+AED voor gevorderden cursus gedaan, en dus geen los reanimatie diploma.

Ik ben overigens al eens op gesprek geweest bij de GGD-BZO voor deze functie en toen is hier niks over gezegd, maar wil niet voor verrassingen komen te staan mocht ik de volgende keer wel aangenomen worden en het gaat problemen opleveren met de opleiding.
Zoals CM boven jouw bericht al schrijft, is het in zijn regio gebruikelijk dat onder andere EHBO en reanimatievaardigheden getest worden. Dit is regioafhankelijk en weet niet welke regio('s) jij voor ogen hebt, maar is dus wel handig dat je die vaardigheden dan bezit.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance