Voorbehouden handelingen bij noodsituaties

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen bij noodsituaties  (gelezen 33001 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 30 november 2007, 17:53:10
Het vervelende van het hele verhaal is dat de BIG wet niet van toepassing is, maar wel als referentie gebruikt kan worden.

Maar niet getreurd, er zijn nog veel meer wetten de over dit onderwerp iets te melden hebben.
De strafwet heeft in de aanbieding "het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel" als hij overleeft  en "dood door schuld" als hij overlijdt.
Het burgelijk wetboek heeft, als je voor het bovenstaande veroordeeld bent, als bonussen  in gedachte "onbehoorlijke zaakwaarneming" en "het aansprakelijk stellen voor schade" en  "het betalen van smartegeld" Een beetje advocaat kent vast nog meer wetjes om je ook nog een zakcentje afhandig te maken.


Karim

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 30 november 2007, 18:23:48
Dus jazeker mag iedereen in een noodsituatie voorbehouden handelingen uitvoeren  ;)


Volgens mij toch niet hoor, het artikel zegt namelijk ook dat 't enkel toegestaan is als de persoon daar redelijkerwijs bekwaam in is, ondanks dat hij/zij niet bevoegd is voor bepaalde handeling:


Het is degene die niet behoort tot de personen die hun bevoegdheid tot het verrichten van een handeling ontlenen aan het bepaalde bij of krachtens de artikelen 36 en 37 verboden buiten noodzaak beroepsmatig die handeling te verrichten, tenzij:

b. hij redelijkerwijs mag aannemen dat hij beschikt over de bekwaamheid die vereist is voor het behoorlijk uitvoeren van de opdracht.


En daarmee denk ik eerder aan 'n student verpleegkunde/geneeskunde die bijvoorbeeld tijdens de studie heeft geleerd te canuleren, en dat tijdens stage ook al heeft toegepast en er is bekwaam is is, maar nog niet bevoegd omdat de opleiding nog niet afgerond is.

Iemand die eens 's iets op 't internet gezien heeft maar er verder totaal geen verstand van heeft valt daar echt niet onder, waardoor je dus ook niet kan stellen dat iedereen in 't geval van nood zomaar voorbehouden handelingen mag gaan uitvoeren.

Dus voorbehouden handelingen, enkel :

- indien bevoegd en bekwaam.
- in noodsituatie's indien bekwaam, ookal is men niet bevoegd

En de 2e gaat echt niet voor iedereen op, dus de conclusie iedereen mag in noodsituatie's voorbehouden handelingen uitvoeren gaat ook niet op.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #42 Gepost op: 30 november 2007, 19:28:38
Anouk, gewoon lekker de EHBO opleiding gaan doen en daarna met je vereniging lekker wat evenementen mee gaan draaien.
De situaties die jij aanhaalt zoals een coniotomie zul je waarschijnlijk nooit meemaken.
Daarvoor leer je in de EHBO bij b.v. een verslikking de zgn. Heimlich methode die voor een EHBOer meestal goed voldoet.
Je zult zien dat e.e.a. best wel voldoening gaat geven, en als het bevalt kan je nog tal van andere bekwaamheden gaan volgen zoals o.a. bediener AED, wandelletsel, sportletsel enz.

Veel plezier met je cursus!


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #43 Gepost op: 30 november 2007, 19:55:45
Anouk, gewoon lekker de EHBO opleiding gaan doen en daarna met je vereniging lekker wat evenementen mee gaan draaien.
De situaties die jij aanhaalt zoals een coniotomie zul je waarschijnlijk nooit meemaken.
Daarvoor leer je in de EHBO bij b.v. een verslikking de zgn. Heimlich methode die voor een EHBOer meestal goed voldoet.
Je zult zien dat e.e.a. best wel voldoening gaat geven, en als het bevalt kan je nog tal van andere bekwaamheden gaan volgen zoals o.a. bediener AED, wandelletsel, sportletsel enz.

Veel plezier met je cursus!

er zijn wel ietsmeer indicaties voor een nood-coniotomie danalleen verslikking ;)


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #44 Gepost op: 30 november 2007, 20:00:01
Wat ik van coniotomie weet: een klein horizontale snede onder het strottenhoofd. Daar zit een groefje en dat is tussen het strottenhoofd en schildklier. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Coniotomie
Is dit wel of niet juist?

Als de leken of EHBO-ers precies volgens instructies een coniotomie gaan uitvoeren, dan verwacht ik dat het wel zal lukken. Er zijn gevallen dat dit wel gelukt zijn.

Er zijn geen bloedvaten onder het strottenhoofd. Er zijn 2 slagaders naast het luchtpijp en daar wordt er niet gesneden.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #45 Gepost op: 30 november 2007, 20:18:11
Technisch gezien gebeurt een coniotomie met een dikke naald, en een tracheotomie met een sneetje. Hetzelfde effect, maar dan op een andere manier gedaan.

Ik kan me voorstellen dat als je er een beetje naast zit, je dan in het schildkliermembraan snijdt, en dat kan ook behoorlijk gaan bloeden. Delta had volgens mij al een lijstje gepost met de evt. complicaties (?)

Dit is overigens de site waarop je een uitgebreide EHBO opleiding kan volgen: WFA Wilderness First Aid: http://www.fylgjur.nl/site/ maarr kost wel €350,- pp..

Met een basiscursus beginnen denk ik ;)...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #46 Gepost op: 30 november 2007, 20:56:24
Wat ik van coniotomie weet: een klein horizontale snede onder het strottenhoofd. Daar zit een groefje en dat is tussen het strottenhoofd en schildklier. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Coniotomie
Is dit wel of niet juist?

Als de leken of EHBO-ers precies volgens instructies een coniotomie gaan uitvoeren, dan verwacht ik dat het wel zal lukken. Er zijn gevallen dat dit wel gelukt zijn.

Er zijn geen bloedvaten onder het strottenhoofd. Er zijn 2 slagaders naast het luchtpijp en daar wordt er niet gesneden.

Heb je een bord of een hele plaat voor je kop?
Tientallen postings proberen mensen je van het idee van een noodconiotomie af te helpen en je gaat gewoon door met je vermeende kennis te spuien.  :-\ :-X >:(

Als je er dan zo graag op voorbereid wilt zijn, zorg dan dat je bekwaam bent. Ga vooral oefenen op mensen die je lief en dierbaar zijn. Dat sneetje maken ze in het ziekenhuis wel weer dicht.
 :-X

Sorry hoor het moest er even uit.
Mijn advies om te starten met ehbo trek ik in.
Je vormt een gevaar voor de mensheid!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #47 Gepost op: 30 november 2007, 21:25:18
Hey mensen,
ik denk dat we niet al te heftig moeten reageren op anouk, ze zal het best goed bedoelen. Jullie standpunt is duidelijk denk ik zo.
Anouk, een nood coniotomie zoals we die op tv wel eens zien is volgens mij een zeldzaamheid en de kans dat je er mee in aanraking komt is erg klein.
Vanwaar komt de interesse in deze procedure eigenlijk??

Ga gewoon gezellig een ehbocursus doen en leer de basale levensreddende handelingen, zoals reanimeren beademen, defibrileren, heimlicht e.d.
Je bent enthousiast begrijp ik en dat ben ik ook nog steeds e maar weet waar je grenzen liggen.
ballonbeademen en dergelijke is een vaardigheid die je moet oefenen en blijven oefenen wil je een kans van slagen hebben. Ook heb je er zonder O2 niks aan, kun je ook met een masker beademen, ook een vaardigheid die je niet zomaar kunt.

Groetjes Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 30 november 2007, 22:07:49
Ik begin het gevoel te krijgen dat Anouk vooral geïnteresseerd is in provoceren.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #49 Gepost op: 1 december 2007, 12:38:39
Ik begin het gevoel te krijgen dat Anouk vooral geïnteresseerd is in provoceren.


dat gevoel heb ik ook een beetje...

weet anouk ook wat de altenetieven zijn???..inplaats gelijk een coniotomie te gaan doen???
daar moet ze zich eerst maar eens op concentreren...

een pleeg krijgt het zelfs niet altijd voor elkaar om het goed te doen...met al zijn ervaring...laat staan een leek...

gewoon een ehbo cursus volgen....
en dat is soms al moeilijk genoeg...
en niet de held uit gaan hangen....
er zijn bij mij geen gevallen bekend dat het je lukt...als leek...
vaak wordt het dan een krantenartiekel...vanwege dood door schuld...

werkt de heimlich niet???
dan over op reanimatie......

anouk....heb jij een keer iets beleeft waarvan jij dacht dat het wel zal helpen als jij het had gedaan??
het lijkt mij meer en meer overkomen op een traumatsiche ervaring....