EHBO met een Beperking?

Auteur Topic: EHBO met een Beperking?  (gelezen 6643 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #20 Gepost op: 6 december 2007, 10:25:05
Wat vind je belangrijker, dat een doof/slechthorend iemand een EHBO-diploma met reanimatie heeft en dus levensreddende handelingen uit kan voeren zoals reanimatie, stelpen van een slagaderlijke bloeding, etc. of dat alle dove/slechthorende mensen van de cursus/het diploma worden uitgesloten omdat ze niet handig zijn voor de patiënt?

Ik begrijp het standpunt: Als jij als patiënt bang bent/pijn hebt, heb je geen behoefte aan iemand waar je langzam en duidelijk tegen moet praten en waarbij je je misschien moet inspannen om diegene te begrijpen, maar dar tegenover staan wél levensreddende handelingen waarbij je in principe geen gehoor nodig hebt.

En wat blind betreft, of zo slechtziende dat het écht beperkend is, daarbij is mijn mening dat het uitgesloten is dat die meedoen aan de cursus. mensen met zo'n beperking zullen nooit goed de handelingen uit kunnen voeren, tenzij er altijd iemand is die hen begeleid. Dan lijkt het me handiger om die begeleider EHBO te geven.
*leegheid*


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 6 december 2007, 11:15:24
Wat vind je belangrijker, dat een doof/slechthorend iemand een EHBO-diploma met reanimatie heeft en dus levensreddende handelingen uit kan voeren zoals reanimatie, stelpen van een slagaderlijke bloeding, etc. of dat alle dove/slechthorende mensen van de cursus/het diploma worden uitgesloten omdat ze niet handig zijn voor de patiënt?                                

ik vind het een beetje rare stelling, c.q vraag...    Een goede eerste hulp verlening is niet afhankelijk van een papiertje... Het gaat uiteindelijk om de meest optimale hulp van dat moment..  Als je op dat moment afhankelijk bent van iemand met beperking is dat op dat moment de meest optimale hulp..  En dan hopen we dat diegene, in staat is nog meer hulp te organiseren.....

Het gaat om passantenhulpverlening, dus een toevallige passant komt iemand helpen..  En daar kan je je ook in trainen en daar zijn meer soorten papiertjes voor die zeggen dat jij de training of de toets gehaald hebt...

Zoals ik al eerder aangaf het is wat anders als je staat bij een vorm van georganiseerde vormen van eerste hulp, zoals evenementenhulpverlening, waar bij de kwaliteit van dienstverlening een rol speelt..


kamphuis

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 6 december 2007, 13:03:00
Tussen 'passantenhulpeverlening' en 'evenementenhulpverlening' zit geen verschil.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 6 december 2007, 13:36:57
Tussen 'passantenhulpeverlening' en 'evenementenhulpverlening' zit geen verschil.

Ik denk dat dat verschil er wel degelijk is,

De passanten hulpverlener verleent ongevraagd hulp naar beste weten en kunnen er is geen sprake van een resultaat of inspanningsverplichting (kliene uitzonderingen daargelaten)
De evenementen hulpverlening levert een contractuele dienst met vaak kwalitatief en kwantitatief nauw omschreven aanwezige kennis, vaardigheden en materiaal.
Iedereen valt per definitie onder de eerste groep, maar niet iedereen zal geschikt ijn om in de tweede groep dienst te doen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #24 Gepost op: 6 december 2007, 13:42:36
Oke even erop inspringen. Ik vind dat mensen met een beperking net zo goed hun ehbo kunnne gaan halen en waarom ik dit vind??
Nou omdat het bij ons in de vereniging zo is dat er mensen met een beperking rond lopen en die draaien ook gewoon de diensten mee net als ieder ander.
Eentje heeft kanker maar die draait gewoon mee.
Eentje is deels halfzijdig verlamt maar kan wel alles nog alleen is zijn loopje niet normaal. tja jammer dan hij kan ehbo en als wij ook.
Een ander is geestelijk beperkt maar die doet net als wij ook gewoon mee en omdat wij het weten valt het op maar het slachtoffer heeft er geen last van.
Ook hebben we er twee of drie rond lopen met gehoor problemen ze hebben een gehoor apparaat maar kunnen ook gewoon hun ehbo doen hoor.
Tja en dan heb je ook nog de mensen met een bril waaronder ik zelf. Oke je moet mij geen kleien lettertjes laten lezen zonder bril dat lukt niet maar met het verlenen van ehbo heb k er geen problemen mee zelfs zonder bril niet.

Ik ken zelfs een man met maar een been die ehbo er is die loopt/hinkt zonder protese en kan zelfs een persoon verslepen met de rauteck. Ik heb het hem zien doen en dacht ook eerst van dat kan nooit. Maar hij deed het en dat kan ik van menig normaal functioneren persoon/ehbo er niet zeggen dat ze dat kunnen.
Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 6 december 2007, 14:11:39
We zijn het er wel over eens denk ik dat velen gewoon hun diploma kunnen halen en dat een groot deel daarvan ook diensten kan draaien.
Maar dat geldt niet voor iedereen en dat was het probleem met de stelling, die was te absoluut, te algemeen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources