Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 60529 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Oei. Mooi voorbeeld waarom het goed is ook je toeters er bij aan te zetten. Maar gelukkig gaat het goed omdat de voetganger ook de 'verkeerde' kant op kijkt!

http://www.youtube.com/watch?v=-6CVrw41_N0
Van user Mr112Dokkum




FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1 Gepost op: 30 december 2011, 10:23:50
Ja, of omdat de trambestuurders ook even bellen...?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 30 december 2011, 11:28:28
Oei. Mooi voorbeeld waarom het goed is ook je toeters er bij aan te zetten. Maar gelukkig gaat het goed omdat de voetganger ook de 'verkeerde' kant op kijkt!

Dat het goed is, dat ben ik met je eens, echter kun je niet altijd je toeters aan zetten. Je ziet daarnaast ook duidelijk dat de bestuurder van de politiewagen op zit te letten en met lage snelheid langs die tram rijd.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


KME

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2011, 14:40:20
Je ziet daarnaast ook duidelijk dat de bestuurder van de politiewagen op zit te letten en met lage snelheid langs die tram rijd.

Hij reageert inderdaad prima, echter past hij zijn snelheid pas enigzins aan na de 'uitwijkmanoeuvre'. Had ie mijn inziens iets eerder mogen doen.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #4 Gepost op: 30 december 2011, 15:13:03
Dat het goed is, dat ben ik met je eens, echter kun je niet altijd je toeters aan zetten. Je ziet daarnaast ook duidelijk dat de bestuurder van de politiewagen op zit te letten en met lage snelheid langs die tram rijd.

M.i. keurig gereden door de de diender... zoal Jeroen al aangeeft kun je in sommige situaties niet altijd met sirene aan rijden...
Tuurlijk had dit anders kunnen lopen als de voetganger misschien niet opgelet had of zijn ipodje op 10 had staan, maar zo kunnen we nog wel tienallen filmpjes van internet halen... laten we niet op alle slakken zout gaan leggen..  :)


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #5 Gepost op: 30 december 2011, 17:41:44
M.i. keurig gereden door de de diender... zoal Jeroen al aangeeft kun je in sommige situaties niet altijd met sirene aan rijden...
Tuurlijk had dit anders kunnen lopen als de voetganger misschien niet opgelet had of zijn ipodje op 10 had staan, maar zo kunnen we nog wel tienallen filmpjes van internet halen... laten we niet op alle slakken zout gaan leggen..  :)

SLECHTER dan in dit voorbeeld kan het NIET !!! Als je geen geluidssignalen kan/mag voeren, en ik zie absoluut niet in waarom dat in deze situatie niet zou kunnen want enkele meters verder zet ie ze wel aan, moet  je de lampen ook niet gebruiken. Dus of alles aan of alles uit. Juist in deze situtie bij het passeren van deze trams zouden de geluidssignalen gevoerd moeten worden en wel om de rede die er in het filmpje wordt getoond. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor wat je doet, dus wel of geen toestemming van de meldkamer is geen discussie. Als je denkt dat het noodzakelijk is doen, en bij aankomst op plaats van bestemming zeggen dat je het hebt gedaan, dan wordt het gelogd en is de kous daarmee af.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2011, 00:25:28
SLECHTER dan in dit voorbeeld kan het NIET !!! Als je geen geluidssignalen kan/mag voeren, en ik zie absoluut niet in waarom dat in deze situatie niet zou kunnen want enkele meters verder zet ie ze wel aan, moet  je de lampen ook niet gebruiken. Dus of alles aan of alles uit.
:-X :-X volgens mij ben jij niet helemaal in de prio regelingen wat politie betreft. Er zijn zat redenen waarbij men volledig met OGS en toestemming mag rijden maar toch alleen de lampen aan zet. Hij zet zijn sirene ook alleen even aan om het kruispunt over te komen.

Dus voordat jij dit soort opmerkingen maakt zou ik me eens wat goed inlezen over wat er allemaal is geschreven over het wel of niet rijden met OGS door de politie
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52432.0
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #7 Gepost op: 31 december 2011, 00:51:48
7131 kent die regeling erg goed, geloof me. Alleen de lampen heeft geen enkele wettelijke status. Je laat alleen zien dat je iets bijzonders doet. Hier kun je je afvragen waarom wel op de kruising de toeters erbij, maar niet als de tram wordt ingehaald, wat net zo'n gevaarlijke situatie is.

Vanwege schrikreacties is het zelfs onwenselijk om even voor de kruising de toeters er bij te pakken.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #8 Gepost op: 31 december 2011, 04:03:44
Over uitwijkmanoeuvres gesproken, een tram had met een haltesnelheid (ong. 30 km/h, weliswaar van de andere kant komende) a. niet kunnen uitwijken en b. niet zo snel kunnen afremmen zoals deze golf (personenauto) dat kan. Simpele conclusie: NOOIT TUSSEN TWEE TRAMS DOOR LOPEN.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #9 Gepost op: 31 december 2011, 06:48:37
:-X :-X volgens mij ben jij niet helemaal in de prio regelingen wat politie betreft. Er zijn zat redenen waarbij men volledig met OGS en toestemming mag rijden maar toch alleen de lampen aan zet. Hij zet zijn sirene ook alleen even aan om het kruispunt over te komen.

Dus voordat jij dit soort opmerkingen maakt zou ik me eens wat goed inlezen over wat er allemaal is geschreven over het wel of niet rijden met OGS door de politie
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52432.0

Volgens mij is OGS (optische en GELUIDS signalen) OGS en niet OS. Er staat helemaal nergens dat er alleen met blauw (dus zonder geluid) gereden mag worden. En dat ellendige rijden met blauw aan en af en toe op die claxon drukken om de sirene even in te schakelen heeft al voor genoeg onnodige aanrijdingen en ongevallen gezorgd. Enne, met 18 dienstjaren durf ik wel te beweren dat ik enigzins ervaringsdeskundige ben.