Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 60554 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #200 Gepost op: 24 januari 2012, 16:13:53
Ik woon vlak naast het politiecommissariaat van Gent, en niet ver weg is ook de nieuwe wandeling (gevangenis). Hier passeren dus voortdurend voertuigen uitgerust met blauwe lampen en sirenes.

Ik stel, als buitenstaander, volgende zaken vast:

- Busjes van de FOD Justitie voor gevangenentransport voeren blauwe lichten maar geen sirene indien zij een gevangene aan boord hebben. Het politievoertuig dat dit begeleidt voert eveneens blauwe lichten zonder sirene. Er wordt geen bijzondere voorrang verleend, maar men voegt bijvoorbeeld niet tussen;
- Indien er niemand in het busje aanwezig is, voeren zij lichten noch sirene;
- Ambulances voeren lichten zonder sirene indien zij iemand aan boord hebben zonder evenwel een prioritaire rit te maken, er wordt geen bijzondere voorrang verleend;
- Bij nacht merk ik dat politievoertuigen blauwe lichten voeren, en bij kruispunten kort even de sirene opzetten. Ik neem aan dat dit gebeurt om niet heel de buurt wakker te toeteren. Hetzelfde gaat op voor ambulances.

Alleen de civiele bescherming toetert lustig iedereen wakker als zij voorbij komen razen in colonne.  :-\


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #201 Gepost op: 24 januari 2012, 16:28:24
U woont in Gent zegt u en hoe dikwijls komt de civiele bescherming daar dan in colonne voorbij gereden???? En de civiele bescherming, dat is bijstand aan andere hulpdiensten dus meestal bij langdurige en grotere interventies.

Ik vrees dat u de vraag op de verkeerde plaats stelt, daar dit een Nederlands forum is en u een vraag stelt over een Belgische materie.

In België mogen prioritaire voertuigen bij elke opdracht (dus in opdracht van hun dienst) hun blauwe lichten gebruiken.
Bij een dringende opdracht moeten zij deze blauwe lichten gebruiken en mogen zij hun sirene gebruiken.
Wanneer zij een rood verkeerslicht willlen voorbij rijden moeten zij hun sirene gebruiken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #202 Gepost op: 24 januari 2012, 16:29:05
Even inhakend als relatieve leek op het gebied van OGS, maar de brandweer van de kazerne bij mij om de hoek rijdt nagenoeg altijd met OGS bij de kazerne weg. Ook midden in de nacht en het is een voorrangsweg. Ik kan niet wachten tot het nieuwe voertuig komt met de nieuwe sirenes, dan zal het wel weer klachten regenen vanuit de buurt.

Bij ons gaat het gelukkig steeds vaker zonder al dat getoeter en het daaropvolgende circus met omstanders, 's nachts. Want geloof me, door al die poeha bestelt een ambu-bemanning liever wat politie en / of KMar, of een 2e wagen, voor wat extra handjes ter plaatse, dan de brandweer. Als het niet anders kan, dan natuurlijk de brandweer.

@HIT: ik kan er ook totaal niet mee zitten. Als je een voertuig met OGS nodig hebt, klaag je ook niet. Dus waarom zou men klagen wanneer een ander het nodig heeft. Maar ik ken mijn buurt...net al wat gemopper 'wat een lawaai net zeg' (hallo het is na 10.00 uur) dat er 3 ambu's en politie met OGS voorbij kwamen voor 1x een ongeval hier vlakbij en aan de andere kant van de stad een HET op de school van mijn zoon. Ze hadden het hard nodig.

In de ochtend is natuurlijk een heel ander verhaal dan 's nachts, van 2200u tot 0600u ongeveer, afhankelijk van het verkeersaanbod in de vroege uurtjes..

Bij de KMar reed ik eens in de nacht een prio 1 op de Johannes Post Kazerne zonder geluid, de volgende dag mocht ik mij melden bij overste Kautz en sinds die tijd interesseerde het mij niet meer of men er wakker van werd. Ook niet als hij zelf op de brigade sliep.
Hij zei toen letterlijk "OGS zegt het met drie letters en die gebruik je, voor al het andere heb je oranje."
Bij navraag terug op de post werd dit nog een keer zo uitgelegd door de OvD dus ik vanaf die dag altijd de stereo op tien bij de disco.

Ik kan het me haast niet voorstellen...op een uitgestorven kazerne, 's nachts? Nu heb ik ook aardig wat met de KMar gewerkt, ook met prio1 meldingen voor de KMar, maar heb nooit meegemaakt dat ze met herrie aankwamen, in de nacht. Werkelijk nooit...Tel daarbij op dat de prio1 meldingen op een grote kazerne voor de KMar nog geen 10x per jaar is...en 's nachts al helemaal zelden, want iedere kazerne heeft z'n eigen bewaking. Bij een knokpartij of onwelmelding kunnen ze dat niet zelf afhandelen..maar voor de rest?


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #203 Gepost op: 24 januari 2012, 16:32:10
Ik vrees dat u de vraag op de verkeerde plaats stelt, daar dit een Nederlands forum is en u een vraag stelt over een Belgische materie.

Ik vrees dat u even de plank mis slaat want leest u deze vraag:   (als er iets in staat wat u niet begrijpt wil ik het wel uitleggen)

Hoe is dit geregeld in het buitenland?
Is zwaailicht aan voldoende of moet er ook herrie bij?

En G iles beantwoord heel netjes deze vraag....


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #204 Gepost op: 25 januari 2012, 01:24:03
U woont in Gent zegt u en hoe dikwijls komt de civiele bescherming daar dan in colonne voorbij gereden???? En de civiele bescherming, dat is bijstand aan andere hulpdiensten dus meestal bij langdurige en grotere interventies.

Ik woon zowel in Gent als in Brasschaat (waar overigens een kazerne is van de Civiele Bescherming).

En G iles beantwoord heel netjes deze vraag....

Dankjewel, dat was inderdaad de bedoeling.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #205 Gepost op: 25 januari 2012, 02:02:00
Bedankt .G illes.  O0


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #206 Gepost op: 25 januari 2012, 11:01:36
Ik kan het me haast niet voorstellen...op een uitgestorven kazerne, 's nachts? Nu heb ik ook aardig wat met de KMar gewerkt, ook met prio1 meldingen voor de KMar, maar heb nooit meegemaakt dat ze met herrie aankwamen, in de nacht. Werkelijk nooit...Tel daarbij op dat de prio1 meldingen op een grote kazerne voor de KMar nog geen 10x per jaar is...en 's nachts al helemaal zelden, want iedere kazerne heeft z'n eigen bewaking. Bij een knokpartij of onwelmelding kunnen ze dat niet zelf afhandelen..maar voor de rest?

Ik kan mij het commentaar van de overste nog heel goed voor de geest halen hij zij ongeveer "Op een cavalarie kazerne kunnen ook snacht's tanks rijden onder nacht/oorlogs oefening. Daardoor vallen jullie met licht alleen minder op." Wij waren toen onderweg naar een brandmelding in de officiersmess.
Op de post zelf bracht ik nog naar voren dat wanneer ze onder dek zitten(dekbeplating dicht wat bij deze oefeningen gebruikelijk is) men ons ook niet hoort door het lawaai in de tank zelf werd weggewuifd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #207 Gepost op: 15 februari 2012, 00:41:28
Laatste gedeelte van de video.
Opeens heb je dan dat een busje je niet in de gaten heeft. (0:54)
politie prio 1 met spoed naar bureau i.v.m. dronke man die problemen maakt
 PolitieNostalgie


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #208 Gepost op: 15 februari 2012, 01:01:56
Laatste gedeelte van de video.
Opeens heb je dan dat een busje je niet in de gaten heeft. (0:54)

Goed op geanticipeerd, geen enkel probleem ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #209 Gepost op: 15 februari 2012, 17:11:58
Goed op geanticipeerd, geen enkel probleem ....

Op zich gaat het netjes en anticipeert hij prima, maar zijn commentaar daarna over een eerste auto, dat men vergeet dat er een tweede komt.... hoezo vergeten?