Voorbehouden handelingen bij noodsituaties

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen bij noodsituaties  (gelezen 32987 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 1 december 2007, 20:22:26
Ik vind dat de EHBO-cursussen uitgebreider mag worden.


Hoe kan je dat nu vinden, je hebt tenslotte nog nooit een ehbo cursus gevolgd, en uit al je postings blijkt wel dat je totaal geen idee hebt waarover je praat.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #61 Gepost op: 2 december 2007, 00:51:37
Wat ik van coniotomie weet: een klein horizontale snede onder het strottenhoofd. Daar zit een groefje en dat is tussen het strottenhoofd en schildklier. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Coniotomie
Is dit wel of niet juist?

Als de leken of EHBO-ers precies volgens instructies een coniotomie gaan uitvoeren, dan verwacht ik dat het wel zal lukken. Er zijn gevallen dat dit wel gelukt zijn.

Er zijn geen bloedvaten onder het strottenhoofd. Er zijn 2 slagaders naast het luchtpijp en daar wordt er niet gesneden.

De gehele noodconiotomie handeling wordt sowieso al eenbloederige aangelegenheid, dus begin er maar niet aan.
en je opmerking: ''..dan verwacht ik dat hrt wel zal lukken''  schaar ik maar onder het mom ''jeugdige naiviteit''...... >:( :-[
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #62 Gepost op: 2 december 2007, 00:57:24
Het is niet zo dat ik graag een coniotomie wil uitvoeren, het is geen leuk handeling.

Ik heb indruk dat de EHBO-cursus beperkt is, (iets) beperkter dan cursussen voor verpleegkundigen en/of artsen. Ik vind dat de EHBO-cursussen uitgebreider mag worden.

Er bestaat helaas geen EHBO cursus voor gevorderden. Ik zou graag willen dat er 2 soorten EHBO-cursussen zijn: Basis EHBO en Advanced EHBO.

En ik zou graag willen dat jij je grenzen als beginnend ehbo-er(tje) leert kennen. ehbo blijft ehbo, dus geen geavanceerde trucen gaan aanleren, dan trek je pas echt een doos van Pandora open....  en inderdaad, de ''curssussen (LOI??) voor verpleegkundige of arts ( 4 a 6 jaar, toemaar da's nog eens een cursusje..) zijn helaas wat minder beperkt dan die voor ehbo...   zucht....... :-[ :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #63 Gepost op: 2 december 2007, 01:29:18
Waarom wordt er bij EHBO geen trainingen over geavanceerde truckjes gegeven?


Karim

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 2 december 2007, 01:38:05
Waarom wordt er bij EHBO geen trainingen over geavanceerde truckjes gegeven?

Dat antwoord is je nu al 20 keer gegeven is de laatste paar pagina's dus misschien is 't een idee om te kappen met provoceren.....  ::)


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #65 Gepost op: 2 december 2007, 01:46:34
Ik ga nu stoppen met deze topic.

Ik kan wegens handicap (zwaar-slechthorendheid) geen verpleegkundige of arts worden. Maar zwaar-slechthorenden en/of doven kunnen wel EHBO-cursussen volgen maar ze kunnen moeilijk verpleegkundige of arts worden.
Ik ben het eigenlijk niet mee eens dat er bij EHBO geen trainingen over geavanceerde truckjes wordt gegeven.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #66 Gepost op: 2 december 2007, 02:45:03
Slotje en in de vergaarbak?


helm

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 2 december 2007, 09:26:21
Ik kan wegens handicap (zwaar-slechthorendheid) geen verpleegkundige of arts worden.

Aha, problemen met luisteren dus.  ;D


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #68 Gepost op: 2 december 2007, 10:30:57
Kort en bondig enkele begrippen binnen de Wet BIG waar zovaak naar verwezen wordt en laat ik het voorbeeld van het inbrengen van een perifere canule gebruiken hiervoor (schoenmaker blijf bij je leest ;))

Een arts is zelfstandig bevoegd, wil zeggen dat hij de indicatie mag stellen dat de patient een infuus moet krijgen, hier kunnen een aantal redenen voor zijn, maar de arts zal moeten afwegen of geen andere, minder invasieve handelingen hetzelfde doel bereiken.
De arts kan er dan voor kiezen om het perifeer infuus zelf te prikken of dit over te laten aan een ander bekwaam en bevoegd persoon.

Dit kan een verpleegkundige zijn, een verpleegkundige is functioneel zelfstandig, wat wil zeggen dat van een verpleegkundige redelijkerwijs aangenomen mag worden dat hij de overgedragen handeling, in dit voorbeeld het inbrengen van een perifere canule, kan uitvoeren en dat hij de risico's ervan kent.

Zoals je ziet is het verschil de indicatiestelling.
Een verpleegkundige, is geen arts, mag dus geen indicatie stellen voor het inbrengen van een infuus, omdat hij/zij daar bij wet niet tot bevoegd is. Dit wil niet zeggen dat hij/zij de afweging niet kan maken, deze theoretische kennis is namelijk een onderdeel van het protocol inbrengen perifere canule.

Alle aangekaartte stukken in deze tread over een niet-arts die voorbehouden handelingen uitvoert gaat dus over een bovenstaande situatie.
Even anders verteld: De verpleegkundige is buiten het ziekenhuis en loopt zich uit bij een steekpartij, toevalig is daar een overijverige ehbo-er aanwezig (even als voorbeeld ;)) die een komplete traumatas bij zich heeft. Als de verpleegkundige dan het idee heeft dat het slachtoffer zoveel bloed verloren heeft dat hij in een levensbedreigende situatie terecht komt (noodsituatie) mag de verpleegkundige, welke bekwaam en bevoegd is voor het inbrengen van de perifere canule maar niet voor de indicatiestelling, een perifere canule inbrengen.

Hier gaat het kopje noodsituatie over binnen de wet BIG. Iemand is pas bevoegd als hij bevoegd én bekwaam is. En een EHBO-er is én niet bevoegd én niet bekwaam in de voorbehouden handelingen.

Groet,
Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Kanarie

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 2 december 2007, 11:29:29
Ik ga nu stoppen met deze topic.

Ik kan wegens handicap (zwaar-slechthorendheid) geen verpleegkundige of arts worden. Maar zwaar-slechthorenden en/of doven kunnen wel EHBO-cursussen volgen maar ze kunnen moeilijk verpleegkundige of arts worden.
Ik ben het eigenlijk niet mee eens dat er bij EHBO geen trainingen over geavanceerde truckjes wordt gegeven.


Zucht... vooruit....


Ik snap dat je vanwege je slechthorendheid beperkt bent/ kunt zijn in het waarmaken van je toekomstdromen. Ik snap ook dat dit zo nu en dan ontzettend frustrerend is.
Wat je nu echter doet, is iets wat voor jou wel haalbaar is, namelijk het halen van een EHBO-diploma, zo proberen te manipuleren dat jij straks als EHBO-er net zoveel kunt en mag als een geregistreerd verpleegkundige of arts. Als dat zo was, dan kregen alle mensen met een EHBO-diploma meteen een registratie als trauma-arts, maar het moge duidelijk zijn dat de kennis en kunde na een EHBO-cursus totaal verschilt dan na een fulltime opleiding van járen. Dat lijkt ondanks herhaalde pogingen totaal niet tot je door te dringen.
Als ik geleerd heb om de aan-knop en de Enter-toets van een computer kan vinden, dan kan ik toch ook niet meteen computers programmeren? En als ik op internet of in een boek gelezen heb hoe je giftige slangen moet aanpakken, namelijk achter de kop, dan ben ik toch ook niet in staat om in elke situatie veilig met welke slang dan ook te kunnen spelen?
Om medische trucjes te kunnen doen, heb je heel wat meer kennis en kunde nodig dan jij je kunt voorstellen.

Hoe handig zou het zijn om een ontwrichting meteen terug te plaatsen (lijkt simpel, maar heeft ook risico's). Hoe handig zou het zijn om een botbreuk meteen te zetten. Hoe handig zou het zijn om een niet ademend slachtoffer meteen te intuberen. Hoe handig zou het zijn om een hevige bloeding meteen operatief te dichten. Hoe handig zou het zijn.......


Na alles wat er nu gezegd is, stop ik ook maar met reageren, want of je bent alleen maar aan het provoceren, of je hebt zo weinig inzicht dat ik hoop je nooit tegen te komen als ik eerste hulp nodig heb.