Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 504042 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #1630 Gepost op: 11 mei 2016, 19:51:56
Max Krisman ‏@MaxKrisman  52 sec.
Samen stilstaan bij het einde van de pilot en de invoering van Variabele Voertuig Bezetting bij #brandweertwente.

Iemand enig idee hoe dit in Twente gaat?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1631 Gepost op: 11 mei 2016, 20:00:20
Wat zijn de ideeën van de forumleden over variabele voertuigbezetting in relatie tot natuurbrandbestrijding? Zelf denk ik namelijk dat bij veel branden de grote hoeveelheid personeel eerder een last dan een gemak vormt, zeker wanneer er geblust kan worden zonder het voertuig te verlaten. In ons natuurbrandvoertuig wordt het achterin in ieder geval behoorlijk krap als de dakblussing is opgebouwd.

Twee man aan de kanonnen, de bevelvoerder als navigator en de chauffeur rijdt?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1632 Gepost op: 11 mei 2016, 20:16:58
Citaat van: Danny722 link=msg=1423548 date=1462989620
Wat zijn de ideeën van de forumleden over variabele voertuigbezetting in relatie tot natuurbrandbestrijding? Zelf denk ik namelijk dat bij veel branden de grote hoeveelheid personeel eerder een last dan een gemak vormt, zeker wanneer er geblust kan worden zonder het voertuig te verlaten. In ons natuurbrandvoertuig wordt het achterin in ieder geval behoorlijk krap als de dakblussing is opgebouwd.

Twee man aan de kanonnen, de bevelvoerder als navigator en de chauffeur rijdt?

Op de Veluwe mag in principe al met 4 man worden uitgerukt zonder vervanging voor een natuurbrand. Het is echter niet handig als je het enige voertuig bent. Immers kan een natuurbrand ook uitlopen op sleuren met hoge druk stralen tussen de bomen door.

4 Man is in principe prima. Eventueel zou zelfs met 3 personen een goeie blussing mogelijk zijn. Je kunt in je eentje namelijk ook met een beetje oefenen beide dakmonitoren besturen.

Het nadeel van met minder mensen uitrukken is dat er geen manschappen over zijn om bijvoorbeeld te chauffeuren voor de C/(H)OvD's. Iets waar toch wel mensen voor nodig zijn bij de wat grotere natuurbranden. Een OvD kan immers niet zelf rijden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1633 Gepost op: 11 mei 2016, 20:20:10
Citaat van: Danny722 link=msg=1423548 date=1462989620
Wat zijn de ideeën van de forumleden over variabele voertuigbezetting in relatie tot natuurbrandbestrijding? Zelf denk ik namelijk dat bij veel branden de grote hoeveelheid personeel eerder een last dan een gemak vormt, zeker wanneer er geblust kan worden zonder het voertuig te verlaten. In ons natuurbrandvoertuig wordt het achterin in ieder geval behoorlijk krap als de dakblussing is opgebouwd.

Twee man aan de kanonnen, de bevelvoerder als navigator en de chauffeur rijdt?

Even het personeel aan boord voor instructie, opleiding en bekend raken met het terrein buiten beschouwing gelaten, dan moet je alleen het personeel dat een taak heeft aan boord hebben en het overige beschikbare personeel in reserve houden voor eventuele aflos etc.
Op de grote blusboten is het meestal een kapitein voor de navigatie en communicatie en een man die de twee/drie monitoren, schuimdosering etc. bedient. (Alles op afstand.)Werkt uitstekend.

In principe moet het materieel worden aangepast aan de mens (ergonomie) en niet de mens aan het materieel.

Overigens twee man aan de kanonnen, de bevelvoerder/ navigator en chauffeur maakt 4, normaal bij uitruk 6, 2 extra dat kan ik niet bepaald een grote hoeveelheid noemen die een last gaat vormen.

Zijn deze twee mensen niet handig met handstralen als de autospuit onverhoopt vast komt te zitten.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1634 Gepost op: 11 mei 2016, 23:22:45
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1423552 date=1462990618
Op de Veluwe mag in principe al met 4 man worden uitgerukt zonder vervanging voor een natuurbrand. Het is echter niet handig als je het enige voertuig bent. Immers kan een natuurbrand ook uitlopen op sleuren met hoge druk stralen tussen de bomen door.

4 Man is in principe prima. Eventueel zou zelfs met 3 personen een goeie blussing mogelijk zijn. Je kunt in je eentje namelijk ook met een beetje oefenen beide dakmonitoren besturen.

Het nadeel van met minder mensen uitrukken is dat er geen manschappen over zijn om bijvoorbeeld te chauffeuren voor de C/(H)OvD's. Iets waar toch wel mensen voor nodig zijn bij de wat grotere natuurbranden. Een OvD kan immers niet zelf rijden.
Ik vind dit wel erg kort door de bocht, 4 personen is met de moderne TS-NB voertuigen het absolute minimum.
B op bediening bumpermonitor 2 personen bediening dakmonitor en voor de veiligheid  mis je dan al de derde persoon welke uitkijkt naar laaghangende takken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1635 Gepost op: 23 mei 2016, 14:10:13
Naar aanleiding van Hellevoetsluis komt de SIV etc. weer eens naar voren.

Het project de mogelijke vermindering van brandweerpersoneel is vrij ondoordacht gestart en weinig professioneel begeleid daar zal men nog lange tijd de wrange vruchten van plukken.
Als je de personele inzet wil verminderen moet je beginnen met de ontwikkeling van materieel en werkmethoden, het materieel aanpassen aan de gebruikers, algemeen bekend en gewaardeerd als ergonomie.
Daarnaast is het belangrijk dat het "rendement" etc van de verschillende alternatieven vooraf goed wordt onderzocht/ingeschat.

Van dat alles is echt geen sprake geweest,


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1636 Gepost op: 24 mei 2016, 21:20:08
Er is inderdaad voldoende speculaas in datt topic, maar zo is het natuurlijk net zo speculatief om te roepen dat deze brand bij voorbaat al te fel was om nog met 4 TS'n te blussen (@Heijnsbergen), of dat de brandweer niemand kan redden bij brand in het compartiment (@Brandpreventje).
Geen brand is hetzelfde en geen woning is gelijk, net als de inventaris. De IFV testen in Zutphen hebben duidelijk aangetoond hoeveel tijd je kunt winnen als bewoner met een gesloten woonkamer deur of slaapkamerdeur, juist in dit type woning. En misschien was hier in het begin ook wel een slaapkamer deur gesloten waardoor de bewoners gewekt door de brand nog om hulp konden roepen.
En in mijn eerste kennismaking met de brandweer werd mij al geleerd dat elke brand in het begin met een kopje water is te blussen. Maar ja, ervaring leerde me dat we liever een TS meenemen met 1500-2000 liter voor het geval dat de brand al iets verder is bij aankomst, en dan ook liever 4 handjes extra hebben.
Slagkracht is het toverwoord, 350 lp/min uit een LD straal rechtstreeks vanaf de tank doet een heleboel bij een woonkamer of gang brand. Dus weg met de SIV-2, een normale TS met 6, of zelfs 4 had hier naar mijn mening veel meer resultaat kunnen hebben.
! No longer available
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


guest12562

  • Gast
Reactie #1637 Gepost op: 30 mei 2016, 09:35:35
Naar aanleiding van het 'onderzoek' wat in Hellevoetsluis gaat plaatsvinden, heb ik mijn twijfels, inderdaad op voorhand al, wat er uit gaat komen.
Helaas verwacht ik dat de brandweer selectief kieskeurig gaat zijn, maar gezien de tekorten en het per se willen werken met SIV's e.d. ben ik benieuwd hoe we deze hele discussie nog enigszins positief kunnen benaderen.

Is het juist geen idee om overal met een TS-4 te gaan rijden, maar dan altijd met meerdere posten, dus bijvoorbeeld 3 x TS4 voor woningbrand vanuit verschillende posten, voor een HV 2xTS4 vanuit verschillende posten?

Op die manier garandeer je in mijn ogen meer personeel ter plaatsen waar de hele discussie om draait, het is misschien een andere benadering, want ik zie brandweer Nederland toch stug voet bij stuk houden en waarom ik weet het niet, maar er is mij veel aan gelegen om veilig te werken en kwaliteit te leveren.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #1638 Gepost op: 30 mei 2016, 11:10:51
Citaat van: Breathe link=msg=1426528 date=1464593735
Is het juist geen idee om overal met een TS-4 te gaan rijden, maar dan altijd met meerdere posten, dus bijvoorbeeld 3 x TS4 voor woningbrand vanuit verschillende posten, voor een HV 2xTS4 vanuit verschillende posten?


Ik zie hier wel wat praktische bezwaren.

- Je ziet nu al dat posten allemaal naar 1x TS gaan. Als je dan 3 TS'sen gaat oproepen voor een woningbrand, moet er bij een gelijktijdige inzet minimaal nog 2 posten worden gealarmeerd. De kans hierop wordt dan behoorlijk groter.
- De werkdruk van vrijwillige korpsen wordt veel hoger. Als je vroeger bij middelbrand pas als tweede TS werd opgeroepen en bij grote brand als derde TS, wordt je nu bij elke woningbrand melding al als 1e, 2e of 3e TS opgeroepen.
- Hoe ga je opschalen?: Kleine brand is inzet TS met 6 personen, wordt dat dan 2x TS4? Wordt Middelbrand dan 3 TS4 (12 manschappen), Grote brand 5x (minimaal 18 manschappen) en Zeer grote brand 6x TS4 (24 manschappen)? Of ga je meer tussenstappen invoeren?
- Je krijgt meer bureaucratie, want elke TS4 moest zijn eigen inzetrapport opstellen, ook heb je meer BvD's t.p.

Ik noem gewoon wat dingen die bij me opkomen. Ben benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt.


guest12562

  • Gast
Reactie #1639 Gepost op: 30 mei 2016, 12:54:08
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1426558 date=1464599451
Ik zie hier wel wat praktische bezwaren.

- Je ziet nu al dat posten allemaal naar 1x TS gaan. Als je dan 3 TS'sen gaat oproepen voor een woningbrand, moet er bij een gelijktijdige inzet minimaal nog 2 posten worden gealarmeerd. De kans hierop wordt dan behoorlijk groter.
- De werkdruk van vrijwillige korpsen wordt veel hoger. Als je vroeger bij middelbrand pas als tweede TS werd opgeroepen en bij grote brand als derde TS, wordt je nu bij elke woningbrand melding al als 1e, 2e of 3e TS opgeroepen.
- Hoe ga je opschalen?: Kleine brand is inzet TS met 6 personen, wordt dat dan 2x TS4? Wordt Middelbrand dan 3 TS4 (12 manschappen), Grote brand 5x (minimaal 18 manschappen) en Zeer grote brand 6x TS4 (24 manschappen)? Of ga je meer tussenstappen invoeren?
- Je krijgt meer bureaucratie, want elke TS4 moest zijn eigen inzetrapport opstellen, ook heb je meer BvD's t.p.

Ik noem gewoon wat dingen die bij me opkomen. Ben benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt.

Terechte opmerkingen, maar ik zoek naar veiligheid, kwaliteit en waarborgen.
Met SIV's e.d. gaan we dit niet creeeren, daarnaast krijgen veel korpsen hun TS 6 niet meer de tent uit, dus misschien is 4 op die manier wel te doen. Daarnaast heb je altijd van meer zijde aanrijden, dus meer zekerheid van brandweer en genoeg mensen.
Men gaat nu ook niet uit van gelijktijdigheid, want in veel regio's wordt gesuggereerd dat dit niet bestaat, ik weet dat dit niet klopt, maar so be it. Eerste speerpunten lijken me belangrijker.
Werkdruk wordt hoger, maar wel door echte klussen, dus ervaring gaat meespelen, dat is belangrijker dan oefenen. En in hoeverre is het allemaal nog vrijwillig, de druk wordt sowieso hoger, dan dus liever door echte incidenten.
Het opschalen zal anders worden, maar daar kun je zeker een systeem op verzinnen, hier kan de werkvloer zeker in meedenken, out of the box. Ik zie die benamingen niet zo als probleem. Ik verwijs weer naar mijn drie speerpunten.
Bureaucratie door het invullen van rapporten vind ik een non argument, die rapporten daar zit nu ook geen lijn in en een beter systeem is gewenst. Ook hier kan een effectievere methode worden bedacht.
Meer bevelvoerders ter plaatsen is een praktisch 'probleem' maar daar zie ik wel oplossingen voor, misschien meer in de trend van een veiligheidsman aan de andere kant is er meer controle en ogen op veilig inzetten. Zie ik dus niet zo als probleem.