Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 153636 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #100 Gepost op: 11 oktober 2010, 21:39:44
Ook met de kennis die je hier nu opgedaan hebt zal je dat doen? Zeker van jullie als professionele hulpverleners verwacht ik wel wat meer nuance.

Ik ben het met WoBaDijk eens dat je het een leek niet kwalijk kan nemen omdat de intentie goed is. Maar juist de politie en de brandweer zijn steeds vaker de eerste die ter plaatse zijn bij een reanimatie en hebben daar een professionele rol, dan kan je je niet zomaar verschuilen achter de term "leek". Wat wil dat zeggen voor de autonomie van het individu?

Op gebied van gezondheidszorg zijn brandweer en polite dus geen professionals.
En ik kan mij goed voorstellen dat zij niet willen of durven besluiten om te stoppen met reanimatie. Opvang van familie, uitleg en opvang bieden aan betrokkenen en omstanders etc. is ook een taak van de ambulancezorg.
Afstand nemen van een situatie die je niet vaak tegenkomt maar wel mee wordt geconfronteerd zoals een reanimatie gaat je ook niet in d ekouwe kleren zitten, ook niet als agent of brandweerman die het iets vaker tegenkomt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #101 Gepost op: 11 oktober 2010, 21:44:02
Is dat zo? Ik weet het niet, misschien dat een meer juridisch onderlegd iemand hier wat over kan zeggen.

Hoe ga je om met de tussenliggende periode wanneer de werkgever nog bezig is de richtlijnen aan te passen? Naar mijn idee is het zo dat je als Nederlander gewoon geacht wordt de wet- en regelgeving te kennen en mag je je dus niet zomaar verschuilen achter afwijkende richtlijnen van je werkgever.

Tja, in de grondwet staat dat iedere burger in Nederland de Wet behoort te kennen, best lastig want dat lukt natuurlijk niet,laat staan dat er interpretatieverschillen zijn, voer voor advocaten :) . Maar jhe verschuilen achter een werkgever gaat dus niet op, zoveel vertrouwen heb ik niet in de gemiddelde werkgever als het aankomt op juridische consequenties van het handelen door een van zijn werknemers..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #102 Gepost op: 11 oktober 2010, 22:08:35
Op gebied van gezondheidszorg zijn brandweer en polite dus geen professionals.
En ik kan mij goed voorstellen dat zij niet willen of durven besluiten om te stoppen met reanimatie. Opvang van familie, uitleg en opvang bieden aan betrokkenen en omstanders etc. is ook een taak van de ambulancezorg.
Afstand nemen van een situatie die je niet vaak tegenkomt maar wel mee wordt geconfronteerd zoals een reanimatie gaat je ook niet in d ekouwe kleren zitten, ook niet als agent of brandweerman die het iets vaker tegenkomt.

Waarom worden ze er dan wel naartoe gestuurd? Dan moet je toch de opleiding aanpassen of ze er niet meer heen sturen?

Overigens doelde ik meer op het niet starten van de reanimatie, niet op het staken ervan, dat is emotioneel toch een heftigere beslissing. Ambulance zal toch al onderweg zijn dus opvang van familie e.d. kan nog steeds door ze meegenomen worden.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #103 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:40:33
Waarom worden ze er dan wel naartoe gestuurd? Dan moet je toch de opleiding aanpassen of ze er niet meer heen sturen?

Overigens doelde ik meer op het niet starten van de reanimatie, niet op het staken ervan, dat is emotioneel toch een heftigere beslissing. Ambulance zal toch al onderweg zijn dus opvang van familie e.d. kan nog steeds door ze meegenomen worden.

Niet starten van ene reanimatie geeft net zo veel emotionele stress voor familie/kennissen/collgea van de patient/omstanders etc als het staken van een reanimatie, zo is mijn ervaring.

Brandweer komt in sommige regios als first responder bij een reanimatie melding evenals de poltie die daar vaker voor geroepen wordt. Over BLS AED vaardigheden moeten ze wel beschikken maar dat maakt men nog niet tot een medisch/verpleegkundig professional.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #104 Gepost op: 15 oktober 2010, 00:08:10
Als iemand een schriftelijke verklaring in haar tas heeft, dan ga je als EHBO-er toch ook reanimeren en als ambu-personeel dan die verklaring vindt gaan zij wel verder volgens hun protocol. Laat die taken lekker gescheiden blijven..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #105 Gepost op: 15 oktober 2010, 00:17:50
Ook leuk: een casus waar de verklaring zo 1,2,3 niet te vinden is, maar familie en vrienden (omstanders) laten je in niet mis te verstane bewoordingen (en trekken, duwen) weten dat meneer of mevrouw niet gereanimeerd wenste te worden. 98uiye


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #106 Gepost op: 15 oktober 2010, 01:42:25
Ach ja, en iedere situatie is toch anders..... Mensen die ernstig ziek zijn en niet gereanimeerd willen worden, dat is heel wat anders dan dat je bij een aanrijding komt en je zo iemand treft. De verklaring is hetzelfde, het gevoel toch anders.......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #107 Gepost op: 15 oktober 2010, 09:56:02
Ach ja, en iedere situatie is toch anders..... Mensen die ernstig ziek zijn en niet gereanimeerd willen worden, dat is heel wat anders dan dat je bij een aanrijding komt en je zo iemand treft. De verklaring is hetzelfde, het gevoel toch anders.......

Het gevoel is inderdaad anders, echter ....
De penning is nu juist bedoeld voor de onverwachte/acute situatie.
Daar waar sprake is van het overlijden van een ernstig zieke is over het algemeen ook sprake van een behandeling door een arts of team van artsen, het maken van afspraken omtrent het al dan niet reanimeren behoort dan tot het normale werk en deze afspraken komen in het dossier te staan, de penning speelt bij deze categorie mensen veel minder een rol.

Je zult het ook daar wel tegenkomen, ik heb zelf bijvoorbeeld een longkankerpatient meegemaakt die buiten het ziekenhuis onverwachts een massale longbloeding kreeg, omdat ik op de hoogte was van de achterliggende ziekte ben ik toen geen reanimatie gestart. De penning zou in een dergelijke situatie wel een rol kunnen spelen, maar dat zijn de uitzonderingen, in het geval wat ik meemaakte denk ik overigens niet dat veel ehbo'ers een reanimatie gestart zouden zijn, ook al was men niet op de hoogte van het achterliggende lijden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #108 Gepost op: 17 oktober 2010, 15:22:24
Ik denk dat Rode Kruis afdelingen en EHBO verenigingen zich echt moeten gaan afvragen wat hun vrijwilligers hiermee aan moeten: zij hebben vaak de beschikking over een AED en moeten dus beslissen of ze die niet gaan inzetten als ze zo'n penning vinden. Dat is namelijk nogal wat anders dan reanimeren tot de pro's er zijn, met een AED heb je de kans dat je iemand tot leven shockt...
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #109 Gepost op: 17 oktober 2010, 19:38:25
Het Oranje Kruis staat op het standpunt dat je niet moet starten wanneer direkt duidelijk is dat er een penning is, of omdat je die zelf ziet of omdat familie oid er op wijst.
Een goed en helder standpunt wat mij betreft, in het verleden werd er nog wel eens geroepen dat de penning altijd genegeerd dient te worden.

Maar men stelt ook dat er doorgegaan moet worden wanneer de penning pas later gevonden wordt, bijvoorbeeld bij het aansluiten van de AED.
Dit standpunt vind ik dan weer minder duidelijk, waarom nu de wens van de patient niet respecteren.
We willen zo graag helpen, maar wat we op dat moment doen is niet wat de patient aan hulp wenst of als hulp ervaart, reden genoeg toch om er dan ook mee te stoppen.
Ik begrijp de gedachte er achter niet helemaal eerlijk gezegd
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources