GRIP 4 Hulpverlening rondom troonswisseling - Amsterdam 30-04-2013

Auteur Topic: GRIP 4 Hulpverlening rondom troonswisseling - Amsterdam 30-04-2013  (gelezen 73638 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #60 Gepost op: 26 april 2013, 11:23:34
Daarnaast begreep ik dat de brandweer Amsterdam ook deels gebruik zal maken van het 3A-net ipv C2000.
Het is via het W.I.S dus helemaal zeker ben ik er niet van.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #61 Gepost op: 26 april 2013, 13:27:19
GGD Kennemerland @ggdkennemerland

GGD/GHOR Kennemerland bij briefing troonswisseling Adam. Kennemerland levert bemanning voor geneeskundige combinatie. pic.twitter.com/vaM6MFOt3m


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #62 Gepost op: 26 april 2013, 13:36:16
Inrichting Crisisorganisatie
De Zeshoek heeft onlangs ingestemd met de inrichting van de crisisorganisatie. Dit betekent dat GRIP4 van kracht is vanaf 29 april 12.00 uur tot 1 mei 13.00 uur. De GHOR heeft gedurende deze periode een groot aantal functionarissen paraat in de verschillende
gremia.
Een statisch CoPI met hierin een OvD-G houdt zich bezig met de Troonswisseling. Dit CoPI is tijdens de abdicatie en inhuldiging
aanwezig op het Beursplein. Na de inhuldiging verplaatst het CoPI zich naar de Veemkade (bij het IJ) om mogelijke incidenten tijdens de Koningsvaart te beheersen. Het statisch CoPI schaalt af om 01.00 uur.

Een mobiel CoPI is zowel inzetbaar voor incidenten tijdens de Troonswisseling/ Koninginnedag als voor overige incidenten in Amsterdam of in één van de Amstellandgemeenten. Dit CoPI is paraat van 29 april 12.00 uur tot 1 mei 13.00 uur.
De OvD-G’en voor beide COPI’s worden geleverd door Ambulance Amsterdam. Zij hebben de planning (vrijwel) rond.
Het GHOR-bureau heeft het rooster rond voor de bezetting van RBT, Interface en Actiecentrum. Iedereen die hierin een rol
speelt is hierover geïnformeerd.

De Interface Troonswisseling in het Beleidscentrum vormt de schakel tussen operationele uitvoering en bestuurlijke
voorbereiding. De Interface TW is gedurende de hele periode bijeen. De GHOR wordt vertegenwoordigd door het Lid Interface. Naast
de Interface TW is er een Interface regulier: deze heeft de normale opkomsttijd van 60 minuten en komt alleen op als er incidenten
zijn die niet (direct) gerelateerd zijn aan de Troonswisseling/reguliere Koninginnedag. De functie Lid Interface wordt ingevuld door
medewerkers van het GHOR-bureau. Het Lid Interface stemt de operationele zaken af met de Algemeen Commandant Geneeskundige
Zorg (ACGZ).

Daarnaast is er voor Zaanstreek-Waterland nog een reguliere piketfunctionaris beschikbaar voor het ROT. Het Regionaal Beleidsteam werkt met een top- en dalbezetting. De GHOR wordt hier vertegenwoordigd door de Directeur Publieke Gezondheid (DPG). Tijdens de topbezetting zijn alle RBT-functionarissen aanwezig. Tijdens de dalbezetting moeten ze binnen 30 minuten aanwezig kunnen zijn.
Het Actiecentrum GHOR is gedurende de hele periode paraat. Afhankelijk van het tijdstip (dal/ top) zijn hier continu twee tot vier medewerkers aanwezig. Ook de voorlichters van de GGD staan paraat, onder meer om de communicatie over GHORgerelateerde
zaken (aantal ambulanceritten, slachtofferaantallen) regelmatig af te stemmen met de voorlichters van de gemeente.

Quick Response Teams (QRT)
Naar aanleiding van goede ervaringen tijdens de eerdere Koninginnedagvieringen in het land, waarbij gebruik gemaakt is van
zogenaamde ‘Quick Respons Teams’, is besloten deze ook op 30 april in te zetten. Deze multidisciplinaire teams zullen op drukke
locaties (in de omgeving van de Dam en rondom het IJ) als eerste meldingen verifiëren en indien noodzakelijk opschalen. Hier komen
we in de volgende nieuwsbrief op terug.

Geneeskundige inzet
Gedurende de periode van 29 april tot en met 1 mei kunnen we een beroep doen op een grote hoeveelheid extra personeel en
materieel. Ambulance Amsterdam zet een groot aantal extra ambulances in, waarvan een aantal stand-by. Ook op de Meldkamer
Ambulancezorg (MKA) wordt extra personeel ingezet. De Geneeskundige Combinatie wordt voor de gelegenheid versterkt met collega’s uit Kennemerland, het Mobiel Medisch Team is aanwezig en er wordt een groot aantal EHBOposten ingericht. Ook de ziekenhuizen in de
regio zijn voorbereid op een extra drukke dag.

Zorgcontinuïteit
De ziekenhuizen in de regio zijn eind maart door de GHOR via een brief geïnformeerd over de belangrijkste afspraken ten aanzien van de
Troonswisseling. Wijkverpleging, thuiszorginstellingen, verloskundigen, huisartsenpraktijken en apotheken worden binnenkort door de GHOR geïnformeerd hoe zij hun cliënten in Ring 3 (een gebied met tijdelijke verkeersbeperkende maatregelen vanwege de troonswisseling) het beste kunnen bereiken. Bewoners binnen deze ringen zullen via de gemeente binnenkort een brief ontvangen met
een uitleg over de tijdelijke verkeersmaatregelen in hun omgeving. In deze brief is ook aandacht besteed aan bewoners die afhankelijk zijn van Thuiszorg, mantelzorg etc.

bron: Nieuwsbrief GHOR Amsterdam


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #63 Gepost op: 26 april 2013, 13:38:41
Veiligheidszones
De omgeving van de verschillende locaties die een rol spelen bij de festiviteiten (waaronder Dam, PTA, Rijksmuseum en enkele hotels
waar de gasten verblijven) zijn ingedeeld in veiligheidszones, de zogenaamde ringen. Ring 1 is de directe omgeving van de
Koninklijke familie. Ring 2 is een afgehekt gebied waarin alleen van tevoren geselecteerde personen toegelaten worden.
Ring 3 is in principe voor het publiek toegankelijk, maar niet voor voertuigen. Deze zones zijn uiteraard ook voor de hulpverlening
van belang.

Inrichting medische hulpverlening
Op of nabij de Dam (ring 3) zullen twee EHBOposten en twee ambulances komen te staan. De posten zullen worden bemand door het
Rode Kruis. Ook de Geneeskundige Combinatie wordt hier gepositioneerd. Binnen ring 2 zal één ambulance (beveiligd en gecontroleerd
op explosieven) plus een Mobiel Medisch Team (MMT) aanwezig zijn.
Met betrekking tot de overige feesten moet de medische inzet nog bepaald worden.

Mobiliteitsplan en calamiteitenroutes
Om ervoor te zorgen dat nood- en hulpdiensten tijdens een incident via een vrije  route kunnen aanrijden, zijn er zes calamiteitenroutes uitgewerkt. Daarin opgenomen zijn opstelplaatsen langs de A10 voor reguliere eenheden en
bijstandseenheden. De uitgangsstellingen in de stad zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan de brandweerkazernes.
bron: nieuwsbrief GHOR Amsterdam


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #64 Gepost op: 26 april 2013, 13:52:31
Kleine nuancering, maar wel een belangrijke: Het gaat om het aantal actieve gespreksgroepen, per tijdeenheid, per mast c.q. geografisch gebied. Eén drukke gespreksgroep vraagt misschien evenveel capaciteit als 100 gespreksgroepen waar af en toe wat gezegd wordt. Het kan uit toeval zo zijn dat alle 'rustige' groepen tegelijkertijd gaan praten, is er even een capaciteitstekort, meestal na een paar seconden weer over.

(...)

En dus levert het minder belasting op als je alle evenement specifieke eenheden die dicht bij elkaar zitten op 1 groep zet en daar niet alle ambulances uit heet AA in zet. Dan zorgt activiteit in die gespreksgroep namelijk voor 'belasting' op alle masten in de regio terwijl dat niet nodig is.
Een reguliere ambu kan dus beter op zijn eigen groep blijven.

Voor iedereen zal de 30e gelden: zwijgen is goud.

Als er een incident is en iedereen wil gelijk gaan praten dan ontstaat er een wachtrij. Dat kan de gebruiker (en de pers) wel ervaren als een capaciteitsprobleem, maar dat is het niet.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #65 Gepost op: 26 april 2013, 15:03:27
Citaat
Klaar voor Koninginnedag en troonwisseling


We staan klaar om hulp te kunnen verlenen op de verschillende vrijmarkten, feesten, braderieën of optochten die op 29 en 30 april worden georganiseerd. Van Limburg tot Groningen, ruim 400 Eerste Hulp-vrijwilligers zijn deze dagen actief op grote en kleine evenementen door het hele land. Het merendeel van de vrijwilligers is in Amsterdam actief. Zo’n 212 EHBO’ers staan paraat om hulp te verlenen bij de evenementen en activiteiten rondom de troonswisseling.

Door de stad staan 16 Eerste Hulpposten van het Rode Kruis. Ze zijn aanwezig op plekken waar veel mensen worden verwacht. Er staan onder andere twee posten op de Dam, een post op het Stationsplein en het Museumplein. Ook langs het IJ,  de route van de Koningsvaart, zijn de EHBO’ers van het Rode Kruis aanwezig. De vrijwilligers staan niet alleen bij de posten maar lopen ook rond tussen de mensen om te helpen in geval van nood.

Drugs- en alcoholgebruik
Naast ‘reguliere’ hulpvragen als  verwondingen, flauwtes, kneuzingen of snijwonden is er op Koninginnedag op de grote evenementen speciale aandacht voor de gevolgen van drugs- en alcoholgebruik.

Een Rode Kruis SIGMA team, de Snel Inzetbare Groep ter Medische Assistentie, staat paraat bij de Beurs van Berlage. Het team heeft beschikking over een opblaasbare tent waar zij medische handelingen kunnen verrichten en gewonden kunnen verzorgen mocht dat nodig zijn.

J. Henry Dunant mee met Koningsvaart
Naast de EHBO activiteiten is er ook een rol weggelegd voor het vakantieschip van het Rode Kruis, de J. Henry Dunant. Het schip zal dinsdag deelnemen aan de Koningsvaart op het IJ, waarbij de gasten, mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking, de kans krijgen om het Koningspaar van dichtbij te bewonderen.

Het Rode Kruis is het symbool geworden voor hulp aan mensen in nood en wereldwijd een van de grote spelers op het gebied van Eerste Hulpverlening en Eerste Hulp-onderwijs. In Nederland is dat niet alleen de Eerste Hulpverlening bij rampen en calamiteiten, maar ook bij kleine en grote evenementen zoals de Nijmeegse vierdaagse, carnaval en Koninginnedag.
bron: Rode Kruis


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Reactie #66 Gepost op: 26 april 2013, 15:50:34
p2kflex
15:29:07 26-04-13GROUP-1A1 QRT ZIJLWEG HAARLEM CPA KENNEMERLAND
0127021Veiligheidsregio Kennemerland (Centralist Meldkamer Ambulance)
p2kflex
15:32:15 26-04-13GROUP-2A1 QRT STATIONSPLEIN AMSTERDAM RK post Alpha
0127021Veiligheidsregio Kennemerland (Centralist Meldkamer Ambulance)


Proefalarm van uit kennemerland voor 30/4


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #67 Gepost op: 26 april 2013, 18:02:20
Verfbomgooier Sjaak sluit nieuwe actie niet uit

Verfbomgooier Sjaak sluit nieuwe actie niet uit
AT5Amsterdam·      
Gepubliceerd op 8 feb 2013

Leuk detail is dat deze Sjaak zelf in de politiek zit in Haarlem.

Je zou toch verwachten dat hij inmiddels weet dat de juiste weg om te bewandelen de politieke weg is, en niet die van (welke vorm van) geweld dan ook.

GreetZ,
Nachtbroeder 1978

(p.s. ge-eddit, ging per ongelijk te vroeg weg)
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #68 Gepost op: 26 april 2013, 18:12:55
hoe werkt het dan op de meldkamer, lijkt mij dat dit enige aanpassing nodig heeft.

De persoon die daar de regie moet gaan voeren als er problemen zijn.. good luck.


Alwin-R09

  • Belangstellende/Amateurfotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
    • HV-Assen
Reactie #69 Gepost op: 26 april 2013, 19:17:45
26-04-2013
Extra TETRA-netwerk tijdens Koninginnedag Amsterdam

Redactie
Tijdens Koninginnedag en de abdicatie in Amsterdam zal er naast het bestaande Tetra-netwerk dat de politie gebruikt, bekend als C2000, een tweede Tetra-netwerk opgezet worden. Met dit netwerk wil de politie verzekerd zijn van genoeg capaciteit tijdens de feestdagen in de hoofdstad.

Er worden twee tijdelijke masten 'bijgezet'. Dit zou voldoende capaciteit moeten opleveren voor de naar schatting 1800 extra ordebewakers die er tijdens de kroning en Koninginnedag in Amsterdam bijkomen. De masten worden geleverd door KPN, die ook de randapparatuur levert. De inzet van een tweede Tetra-netwerk is eerder succesvol gebruikt tijdens de Olympische Spelen. Daar heeft netleverancier Airwave een tweede Tetra-net gebouwd voor het gebied in en rond Londen.

Bron: http://verbinding.nl/