Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?

Auteur Topic: Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?  (gelezen 68447 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Gepost op: 29 maart 2011, 22:22:36
Goedenavond,

Ik heb op mijn werkplek het een en ander opgevangen en wou dit graag delen en wil daarom ook meningen horen van uit verschillende hoeken.

Nu is het zo, een verkeersregelaar constateerd dat er bij een wegafzetting (om en om) dat een automobilist 'duidelijk' door rood rijd. Hij/zij geeft dit door aan zijn collega aan de andere kant van de afzetting staat en geeft de auto een stopteken en wil de automobilist er attend op maken dat dit niet de bedoeling is. (nu wordt afhankelijk van de reactie van de bestuurder het kenteken genoteerd en wordt door gegeven aan de politie.)

Zij maken een proces verbaal op en komen later die dag(of misschien de volgende dag) TP voor een handtekening. (dit kan ook wezen voor negeren van 1 of meerdere stop tekens ect.)

De agenten zijn een aantal keer langs geweest voor één en/of meerdere handtekeningen. En bij bijna alle keren zeiden de agenten waarom verkeersregelaars (nog???) geen bevoegdheden hebben dit zelf te doen. Mijn collega had dit bij eerdere klussen ook opgevangen en ontstond er een soort discussie over dit verhaal.

Nu ben ik ook benieuwd hoe andere dienders (dan in dit verhaal) maar ook andere collega's en andere weggebruikers hier tegenover staan.

De reacties over het aanspreken zijn verdeeld, de bestuurders vinden het of onzin, de andere begrijpen het volkomen en je hebt de mensen die het gewoon niet 'willen' snappen.. De reacties van de opdrachtgever(s) [-> uitvoerder en opzichter van de provincie] zijn positief en zijn blij dat wij dit op deze (nette) manier doen.

Ik zie graag wat reacties tegemoet.

Even een extra aanvulling, met duidelijk door rood bedoel ik in dit verhaal auto 1 stopt voor het driekleurig verkeerslicht auto 2 ook maar auto 3 denkt oh ik kan nog wel even door.. (in dit verhaal geldt er op de gehele weg een inhaalverbod van auto's)


EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2011, 22:29:18
Nu is het zo, een verkeersregelaar constateerd dat er bij een wegafzetting (om en om) dat een automobilist 'duidelijk' door rood rijd. Hij/zij geeft dit door aan zijn collega aan de andere kant van de afzetting staat en geeft de auto een stopteken en wil de automobilist er attend op maken dat dit niet de bedoeling is. (nu wordt afhankelijk van de reactie van de bestuurder het kenteken genoteerd en wordt door gegeven aan de politie.)

Is niet de taak van een verkeersregelaar om automobilisten aan te spreken op hun gedrag. Einde discussie wat mij betreft.

Vind de rest van het verhaal met het laten zetten van handtekeningen onder verklaringen een beetje een vreemd verhaal. Anders dan via een bekeuring gaat justitie niet vervolgen voor het negeren van rood licht. Dus wat is het doel van al die handtekeningen onder verklaringen???


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2011, 22:33:59
Is niet de taak van een verkeersregelaar om automobilisten aan te spreken op hun gedrag. Einde discussie wat mij betreft.

Vind de rest van het verhaal met het laten zetten van handtekeningen onder verklaringen een beetje een vreemd verhaal. Anders dan via een bekeuring gaat justitie niet vervolgen voor het negeren van rood licht. Dus wat is het doel van al die handtekeningen onder verklaringen???
Er wordt verteld, door agenten, dat de bestuurder/kentekenhouder een boete thuis krijgt voor betreffende feit. En daarvoor is een handtekening nodig van de verkeersregelaar.. Zo wordt het ons in ieder geval verteld..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2011, 22:34:40
Tijdens onze festivals zijn er ook afspraken gemaakt met onze eigen verkeersregelaars. Zien zij iets gebeuren wat politie-actie nodig maakt, kenteken en gebeurtenis kort opschrijven, getuigen benaderen en ons contact bij de politie inlichten. Deze bekijkt of hij er wat mee kan/moet. Ook hier wordt als ik het mij goed herinneren een korte verklaring opgenomen en ondertekend.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2011, 22:44:47
Er wordt verteld, door agenten, dat de bestuurder/kentekenhouder een boete thuis krijgt voor betreffende feit. En daarvoor is een handtekening nodig van de verkeersregelaar.. Zo wordt het ons in ieder geval verteld..

Dat gaat je niet lukken. Rood licht valt onder de wet Mulder en moet geconstateerd worden door een opsporingsambtenaar. Elke andere manier van vervolging is uitgesloten. Hierom is het negeren van een stopteken van een verkeersregelaar bewust uit de Wet Mulder gehouden en kan via een politietransactie vervolgd worden. Daardoor blijft het mogelijk om dit via een aangifte/verklaring te vervolgen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2011, 22:59:13
Bekeuren gewoon overlaten aan (B)OA's.
Ik zit er niet op te wachten dat er een wildgroei ontstaat aan mensen die mogen bekeuren en (B)OA's herken je makkelijk genoeg.
Verder ben ik bang dat een verkeersregelaar al gauw een agent probeert te imiteren.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2011, 23:03:56
Als niet-diender doch zeer betrokken bij de verkeerspraktijk heb ik ook een mening (en verklaring).

Voor het niet opvolgen van aanwijzingen is het in de meeste gevallen gebruikelijk om een formulier in te vullen met gegevens als type auto, kenteken, eventueel kenmerken bestuurder en de naam van de getuige. Dit formulier wordt door verkeersregelaar en getuige ondertekend. (Strikt genomen is een formulier niet nodig, maar maakt het verzamelen en verwerken van de gegevens zoveel makkelijker.) Aan de hand daarvan kan de politie eventueel een verklaring van de kentekenhouder opnemen en zonodig een verbaal opmaken.

Voor wat betreft acties van verkeersregelaars op weggebruikers op overtredingen te wijzen: men zal niet de eerste zijn die daarbij de verkeerde bestuurder treft. Nog los van of het de taak van de verkeersregelaar is en of de politie daar iets mee kan, ben ik van mening dat je het voor je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers niet moet doen. Je eigen veiligheid komt in gevaar doordat je je gaat bezighouden met het aanspreken van één specifieke weggebruiker (waardoor je dus bewust en onbewust een deel van het overige verkeer niet meer kunt waarnemen) die mogelijk in het geheel niet gediend is van deze actie en tot een agressieve reactie komt. Ik durf rustig te stellen dat in 50% van de gevallen waarin agressie tegen een verkeersregelaar ontstaat, de verkeersregelaar daar zelf de schuldige aan is. Uitlokken en misplaatst "politie"-gedrag is daar zeker een van de hoofdoorzaken van. Bovendien breng je misschien ook andere verkeersdeelnemers in gevaar doordat je niet meer op hen let, en je dus niet meer bekommert om de verkeersregeling. En dat is nu net waar je voor bent ingezet. Nu weet ik ook dat verkeersregelaars te pas en te onpas worden ingezet voor het "bewaken" van afzettingen en dergelijke, maar nog steeds sta je daar voor alle verkeer en niet alleen voor die koekebakker die zonodig een rood lichtje wil meepakken of het busbaantje meeneemt.
En dan kan de werkgever, de uitvoerder of de politie wel zeggen dat het heel goed is: (eigen) veiligheid gaat voor alle overige dingen. Als er teveel overtredingen plaats vinden moet dat op een andere manier worden opgelost. Mijn advies: niet doen! Schoenmaker blijf bij je leest!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2011, 23:04:19
niet opvolgen aanwijzing
                                                                                                             cat  1     2    3    4  5   6
p R 630 b - gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaar
                bevoegdheid; herkenbaar; soort aanwijzing                                         180 180 120 70 50 70


Hiervoor OA's schrijven. Mits de vkrs tijdstip, kenteken, type vtg, lokatie en soort aanwijzing aan mij kan geven. Neem ik zijn verklaring op, laat hem/haar handtekening zetten en klaar.

Aan iets anders werk ik niet mee, tenzij er SF gepleegd worden tegen de vkrs.

Verders wil ik alleen maar zeggen: Schoenmaker blijf bij je leest


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2011, 23:04:47
Bekeuren gewoon overlaten aan (B)OA's.
Ik zit er niet op te wachten dat er een wildgroei ontstaat aan mensen die mogen bekeuren en (B)OA's herken je makkelijk genoeg.
Verder ben ik bang dat een verkeersregelaar al gauw een agent probeert te imiteren.

90 procent van de verkeersregelaars is in dienst van een commercieel bedrijf. Ik vind dat opsporingsbevoegdheden thuis horen bij een (semi)overheids bedrijf. Er is al een wildgroei aan opsporingsambtenaren, de gewone burger ziet door de bomen het bos al niet meer. Dus nog meer BOA's is echt geen goed idee.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2011, 23:14:27
(...)
Verder ben ik bang dat een verkeersregelaar al gauw een agent probeert te imiteren.
Helaas is dat maar al te waar. Er zijn verschillende verkeersregelaars die heel graag voor politieagent willen spelen. Liefst ook nog bijpassende kleding hebben en andere tierlantijntjes bij zich dragen, om maar zoveel mogelijk voor agent te worden aangezien. En er vervolgens op kicken om weggebruikers aan de kant van de weg te zetten, ze aan te spreken op hun gedrag en dan af te sluiten met "als ik dat de volgende keer nog eens zie, dan...". Het is het soort verkeersregelaar waar de politie een extra oogje in het zeil zou mogen houden om te zien of zij hun aanstellingspas wel waard zijn...

(Overigens betreft dit niet alleen verkeersregelaars(bedrijven) die graag op de politie willen lijken. Ook enkele medewerkers van de "grote namen" maken zich daar regelmatig schuldig aan. Het is jammer genoeg een gevolg van een branche die door zijn succes een bepaalde aantrekkingskracht heeft op een zeker "soort" mensen.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill