Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 110799 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #290 Gepost op: 27 september 2016, 19:54:08
Citaat
What if they were as many people trained in Bleeding Control (B-Con) as there are people trained to perform CPR?  And, what if Bleeding Control Kits complete with manufactured tourniquets and wound packing material were placed next to every public AED (Automated External Defibrillator) in the country?

The answer is, a lot of lives would be saved. That’s why Cypress Creek EMS has provided this training for years in our Tactical Medic Classes and in special training sessions for area Law Enforcement Officers and Firefighters. We’ve also encouraged officers and firefighters to carry manufactured tourniquets at all times. CCEMS also teaches every new police cadet class at the University of Houston-Downtown. That’s nearly 500 cadets every year.

Since a person with a compromised artery can bleed out and die in less than 5 minutes, it’s critically important that the first person to arrive on the scene knows what to do. But, even before a police officer, firefighter or medic arrives on the scene, there is usually a civilian there. Sometimes, it’s the eyewitness who called 9-1-1. Obviously, they are already on the scene. So, what if they knew what to do until the medics arrive?

https://ccemsnews.com/2016/09/07/is-b-con-the-next-cpr/


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #291 Gepost op: 27 september 2016, 22:14:02
Citaat van: gignnl link=msg=1447898 date=1474297042
Ben zelf al jaren ehbo er maar aangezien het tourniquet door het Oranje Kruis verbannen is heb ik hiermee geen ervaring.Heb me gisteren in het museum in Groesbeek laten voorlichten door een medic van de 82 TH Airborne waar de tourniquets standaard bepakking zijn.Hij heeft me de allernieuwste versie laten zien en voor hen is het een absoluut levensreddend atribuut.
Heb begrepen dat men na de aanslagen in de Duitse deelstaat Bayern ook daar de Offentliche rettungsmittel wil gaan bepakken met tourniquets.

Ik denk dat een tourniquet in iedere serieuze ehbo set en bij iedere AED standaard moet zijn. Daarnaast behoorlijk aantal in iedere ambulance (dus niet maar 1 ofzo..)  en het aanmoedigen van iedere burger om dit in zijn jaszak/handtas te steken.

Niet iedereen heeft altijd een goed gevulde ehbo tas bij
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


kevin94

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #292 Gepost op: 27 september 2016, 22:36:51
Inderdaad dat is niet echt een standaard huis tuin keuken verbandtasje meer.
Dankzij dit forum bezit ik nu wel een klein aantal CAT tourniqets; in de auto, in huis, mijn ouders hun auto etc.
Aangezien ik ook actief ben op twee zeventiende-eeuwse windmolens en ik daar de EHBO trommels beheer hangen daar sinds kort ook een paar CAT tourniqets. Ik hoop alleen dat we ze nooit nodig gaan hebben.
Wat raden jullie aan? Tourniqet in plastic laten zitten en als je hem nodig hebt proberen met je tanden het plastic te scheuren? Of uit het plastic halen zodat het een grote lompe riemis , die makkelijk smerig kan worden in een EHBO trommel. Maar die wel snel te gebruiken is. Of is er nog een andere manier?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #293 Gepost op: 27 september 2016, 22:45:40
Citaat van: kevin94 link=msg=1449587 date=1475008611
Inderdaad dat is niet echt een standaard huis tuin keuken verbandtasje meer.
Dankzij dit forum bezit ik nu wel een klein aantal CAT tourniqets; in de auto, in huis, mijn ouders hun auto etc.
Aangezien ik ook actief ben op twee zeventiende-eeuwse windmolens en ik daar de EHBO trommels beheer hangen daar sinds kort ook een paar CAT tourniqets. Ik hoop alleen dat we ze nooit nodig gaan hebben.
Wat raden jullie aan? Tourniqet in plastic laten zitten en als je hem nodig hebt proberen met je tanden het plastic te scheuren? Of uit het plastic halen zodat het een grote lompe riemis , die makkelijk smerig kan worden in een EHBO trommel. Maar die wel snel te gebruiken is. Of is er nog een andere manier?

Ik zou deze zeker uit de verpakking bewaren. Dat plastic is lastig om te verwijderen zeker als het bebloed is. Opbergen altijd zodat je met 1 hand de tourniquet kan aanleggen: https://m.youtube.com/watch?v=VnAlIIQEapM
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


helm

  • Gast
Reactie #294 Gepost op: 28 september 2016, 08:42:18
Uitpakken, dat is wat wij ook zeggen tijdens de trainingen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #295 Gepost op: 28 september 2016, 19:35:51
Het is jammer dat enkele grote EHBO en BHV certificeerders er recentelijk en kennelijk bewust niet voor hebben gekozen om het gebruik van een tourniquet (in welke vorm/soort dan ook) op te nemen in hun eindtermen.
Hierdoor zal het overgrote deel van alle EHBO-ers en BHV-ers in Nederland niet worden geinstrueerd in het gebruik van welk soort (geimproviseerd) tourniquet dan ook.
Een gemiste kans gezien de (inter)nationale gewelds ontwikkelingen.

Gelukkig zijn er uitzonderingen van EHBO en BHV certificeerders welke de belangrijkheid van het onmiddelijk stelpen van zeer ernstige bloedingen (op welke wijze dan ook) als prioriteit stellen boven alle andere eerstehulp handelingen en deze levensreddende handelingen al jaren standaard hebben opgenomen en houden zoals Nedcert, LPEV en ik geloof nog enkele anderen.

99,9999% van ons heeft niet standaard een tourniquet op zak, daarom dient ook het doel de middelen te heiligen om zeer ernstige bloedingen te stelpen, maar het gebruik van een tourniquet heeft m.i. sterk de voorkeur.
Daarom is het ook raadzaam als je als EHBO-er geleerd wordt op alle fronten na te denken hoe te improviseren en te handelen, en niet alleen EHBO te verlenen conform welk EHBO boekje dan ook.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #296 Gepost op: 28 september 2016, 20:13:57
Citaat van: Willem D. link=msg=1449788 date=1475084151
Het is jammer dat enkele grote EHBO en BHV certificeerders er recentelijk en kennelijk bewust niet voor hebben gekozen om het gebruik van een tourniquet (in welke vorm/soort dan ook) op te nemen in hun eindtermen.
Hierdoor zal het overgrote deel van alle EHBO-ers en BHV-ers in Nederland niet worden geinstrueerd in het gebruik vanwelk soort (geimproviseerd) tourniquet dan ook.
Een gemiste kans gezien de (inter)nationale gewelds ontwikkelingen.



Geimproviseerd tourniquet is niet effectief. Ze kunnen zelfs gevaarlijk zijn. Een broeksriem kan je niet strak genoeg aantrekken om de slagaders dicht te drukken, je kan hooguit het aderlijke bloedverlies vertragen. Veters, touwtjes zijn met een stokje wel strak aan te draaien echter zijn ze zo dun dat ze hoogstwaarschijnlijk zorgen dat het weefsel en/of zenuwen afsterven.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #297 Gepost op: 28 september 2016, 20:25:43
Citaat van: oma link=msg=1449802 date=1475086437
Geimproviseerd tourniquet is niet effectief. Ze kunnen zelfs gevaarlijk zijn. Een broeksriem kan je niet strak genoeg aantrekken om de slagaders dicht te drukken, je kan hooguit het aderlijke bloedverlies vertragen. Veters, touwtjes zijn met een stokje wel strak aan te draaien echter zijn ze zo dun dat ze hoogstwaarschijnlijk zorgen dat het weefsel en/of zenuwen afsterven.
Alles is beter dan iemand laten verbloeden.

"Sorry, ik heb geen tourniquet bij me, dus laat ik je maar doodbloeden". Lijkt mij een echt "worst case scenario" voor een slachtoffer.

Bij zwaar explosieletsel aan de ledematen is het uberhaupt nog maar de vraag of een ledemaat uiteindelijk te redden valt.
Het is dus wat mij betreft een bewuste keuze: improviseren bij gebrek aan tourniquet(s). Zie ook recentelijk België.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #298 Gepost op: 28 september 2016, 20:39:47
Citaat van: Willem D. link=msg=1449809 date=1475087143
Alles is beter dan iemand laten verbloeden.

"Sorry, ik heb geen tourniquet bij me, dus laat ik je maar doodbloeden". Lijkt mij een echt "worst case scenario" voor een slachtoffer.

Bij zwaar explosieletsel aan de ledematen is het uberhaupt nog maar de vraag of een ledemaat uiteindelijk te redden valt.
Het is dus wat mij betreft een bewuste keuze: improviseren bij gebrek aan tourniquet(s). Zie ook recentelijk België.

Daarom is het belangrijk om de speciaal voor dit doel bestemde tourniquets (ongeacht merk/leverancier) te promoten en in te voeren bij de hulpdiensten en burgers (inclusief EHBO).

Als een tourniquet noodzakelijk is heb je geen tijd meer om iets te improviseren, je wilt zeker weten dat je effectief verbloeding kan voorkomen.

Belgie en Frankrijk zijn voorbeelden van landen die dit nog onvoldoende op orde hadden. In Parijs en Brussel liepen paramedics met de broek onder aan de kont zonder veters in de schoenen terwijl er mensen zijn doodgebloed op de keien.

Bij het optreden na een terreuraanslag wil je ook niet dat je getrainde paramedics bij iedere patient tijd verknoeien omdat ze een tourniquet moet improviseren. Je moet zorgen dat deze jongens en meiden beschikken over veel tourniquets waardoor ze in korte tijd heel veel mensenlevens kunnen redden.

Een leek met vier tourniquets kan vele malen sneller vier mensenlevens redden dan een ambulanceverpleegkundige die zijn broeksriem moet afdoen, beide schoenveters uit de schoenen moet halen en bij de vierde patient zijn onderbroek moet opofferen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #299 Gepost op: 28 september 2016, 20:54:44
Nieuwe website American College of Surgeons / Hartford Consensus: http://www.bleedingcontrol.org/