Koolmonoxide meters

Auteur Topic: Koolmonoxide meters  (gelezen 15934 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 26 januari 2008, 01:29:04
Heeft de ambulance tegenwoordig ook koolmonoxide meters in hun bezit?

Voor de eigen veiligheid?  ???

http://www.brandweer.nl/cms/show/id=427251/contentid=77805

Gezin naar ziekenhuis door koolmonoxidevergiftiging/ Orteliusstraat
20 januari 2008
Een gezin uit de Orteliusstraat heeft zaterdagnacht ernstige koolmonoxidevergiftiging opgelopen. De vier personen, die op de eerste etage wonen, zijn overgebracht naar een ziekenhuis. Het gevaarlijke koolmonoxidegas ontstond door een slecht functionerende geiser.

De brandweer werd rond 06.00 uur gealarmeerd door ambulancepersoneel dat ter plaatse was omdat de gezinsleden onwel waren geworden. De koolmonoxidemeter van het ambulancepersoneel ging af, waarna de brandweer werd gewaarschuwd.  
Brandweermedewerkers constateerden een hoge concentratie koolmonoxide in de woning. Ook in boven- en ondergelegen woningen voerde de brandweer metingen uit. In deze woningen werd geen koolmonoxide gemeten.







Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2008, 01:40:24
Heeft de ambulance tegenwoordig ook koolmonoxide meters in hun bezit?


Hey Palm,

Lang niet alle diensten hebben dat maar wij hebben inderdaad een CO-meter bij ons (niet iedere collega gebruikt hem, maar bij mij hangt 'ie standaard aan mijn broek). We gebruiken de GasAlertClip3 van BW-products.

In plaats van H2S staat er bij ons natuurlijk CO in het display

Meer info over dit apparaatje op http://www.canarysense.com/mf-gaclipextreme.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2008, 11:39:22
Goede zaak dat ambulancemedewerkers met een CO-meter lopen.Ze komen vaak zat bij mensen thuis voor een vage onwelwording,en dan is het wel handig dat het aparaat wat aan de broeksriem bungelt.En begint te piepen ten teken dat er veel meer aan de hand is dan alleen een onwelwording.Zo voorkom je nog meer slachtoffers O0


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2008, 23:54:57
Goede zaak dat ambulancemedewerkers met een CO-meter lopen.Ze komen vaak zat bij mensen thuis voor een vage onwelwording,en dan is het wel handig dat het aparaat wat aan de broeksriem bungelt.En begint te piepen ten teken dat er veel meer aan de hand is dan alleen een onwelwording.Zo voorkom je nog meer slachtoffers O0

Klopt, ze hebben al diverse malen hun nut bewezen. Ze gaan trouwens ook massaal af als er in de garage een auto of motor gestart wordt ;)


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2008, 21:06:21
In België hoort een CO-meter bij de verplichte uitrusting van een 100-ziekenwagen.
ze hebben toch al meer dan eens hun nut bewezen.


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2008, 22:02:50
Waar ik benieuwd naar ben, is of er al zicht is op een snelle meetmethode om het CO-gehalte in het bloed te meten op de locatie van het incident zelf. Nu zie je dat met enige regelmaat grotere groepen naar het ziekenhuis moeten om bloed te laten prikken. Vrijwel allemaal kunnen ze gelukkig het ziekenhuis direct weer verlaten maar het zou, zeker ook voor de brandweer- en politiehulpverleners prettig zijn als dit op de locatie zelf snel gecontroleerd zou kunnen worden.
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


Karim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2008, 01:36:09
In België hoort een CO-meter bij de verplichte uitrusting van een 100-ziekenwagen.
ze hebben toch al meer dan eens hun nut bewezen.

Is dat 'n nieuwe regel dan want 't is alweer 'n poosje geleden (bijna 2 jaar) dat ik op de 100 reed maar bij de verschillende diensten waar ik reed zat er op geen enkele 100 wagen een CO-meter.

Hier in Engeland heb ik nergens nog 'n CO-meter op de wagens gezien, wel hebben we allemaal een geigerteller aan de riem hangen.


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2008, 07:17:22
.... maar het zou, zeker ook voor de brandweer- en politiehulpverleners prettig zijn als dit op de locatie zelf snel gecontroleerd zou kunnen worden.
Hoezo??
Dat het voor de patient prettig zou zijn begrijp ik, maar voor politie en brandweer??


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2008, 07:30:20
Omdat die mensen nogal eens patient worden?
Arts  www.alphalog.nl


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2008, 09:32:23
Het zou zeker géén kwaad kunnen een koolmonoxide-meter tot de uitrusting te hebben. Als je ziet hoevaak het nog voorkomt en wij als hulpverleners naar een pand worden gestuurd met een onduidelijke onwelwording....
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur