Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 60570 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #160 Gepost op: 22 januari 2012, 18:36:13
Wat mij verbaast is dat ik als chauffeur (ook met extra rij-opleidingen)  niet mag bepalen welke regelgeving ik wel of niet volg.  
Maar dat chauffeurs van een brandweerwagen / ambulance dit schijnbaar wel mogen bepalen..........(van hun zelf.......)    

Volgens mij geldt de wet gewoon voor iedereen.    Hier blijkt dat de wet schijnbaar toch niet voor iedereen geldt.  (of dat denkt men)

Wat is er op tegen het eea in de wet te regelen?

Ik begin het eea wat dubbel te vinden    aan de ene kant wordt er geroepen "er zijn altijd mensen die zich niet aan de regels houden"
aan de andere kant wordt het goed bevonden dat mensen zich niet aan de regels houden.

Laten "we" dan ook ophouden met er wat te vinden dat mensen zich niet aan de regels houden  indien we vinden dat "we" dat zelf ook niet hoeven te doen.
Ik hoor de ene (non)argument na de andere, precies wat iemand doet die een boete krijgt als die zich niet aan de regels houd (maar dan is onzin en "we" hebben alle smoezen al gehoord......toch?)

Ik krijg echt het idee dat chauffeurs van politie, ambulance en brandweer denken dat zij boven de wet staan.    En in de praktijk ook de wagens van beveiligingsbedrijven* en takelwagens.  
(*oa zonder verlichting rijden op industrie terreinnen anders worden ze gezien........)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #161 Gepost op: 22 januari 2012, 18:37:07
Om vervolgens de rit te vervolgen met mensen die het wel snappen.

Of met mensen die het niet snappen dat je dan geen voorrangsvoertuig bent......................


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #162 Gepost op: 22 januari 2012, 18:39:38
Wat mij verbaast is dat ik als chauffeur (ook met extra rij-opleidingen)  niet mag bepalen welke regelgeving ik wel of niet volg.  
Maar dat chauffeurs van een brandweerwagen / ambulance dit schijnbaar wel mogen bepalen..........(van hun zelf.......)    

Volgens mij geldt de wet gewoon voor iedereen.    Hier blijkt dat de wet schijnbaar toch niet voor iedereen geldt.  (of dat denkt men)


Waar staat dat een HV-er met een dringende taak verplicht is ten alle tijde te toeteren?


Of met mensen die het niet snappen dat je dan geen voorrangsvoertuig bent......................

Niet snappende mensen toeter je aan de kant, ga je links of rechts voorbij, je zet je versneller erop, je vloekt en tiert wat..(helpt niets).Maar uiteindelijk kom je heus op je plaats van bestemming. En of het nou 20sec eerder of later is; boeiend.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #163 Gepost op: 22 januari 2012, 18:40:38
Je moet wel begrijpen dat ik het nu puur over het plaatje OGS=Voorrangsvoertuig/OS=niks.
Ikzelf zou automatisch aan de kant gaan, dus ik snap het wel. ;)
Maar wat voor moeite is het om de wetgeving iets aan te passen?


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #164 Gepost op: 22 januari 2012, 18:42:03
Eigenlijk zouden alle HV-diensten (in het hele land) een keer voor 1 weekend alle A1, prio 1, U1-urgenties met toeters moeten rijden, dag en nacht. Moet je kijken wat een gelazer je dan krijgt..en ja, van uitruk tot aankomst voordeur.

De wet is er erg duidelijk over. Je bent pas een voorrangsvoertuig als je optische EN geluidssignalen voert. Daarbij wordt geen verschil gemaakt tussen dag of nacht. En aangezien we een wettelijke verplichting hebben mensen (zo snel mogelijk) hulp te bieden zijn onze voertuigen voorzien van optische en geluidssignalen. En aangezien de kans s'nachts groter is dat er een beschonke malloot op de weg rijdt, wil ik wel dat hij in zijn/haar benevelde toestand zoveel mogelijk de tijd heeft om te kunnen anticiperen op mijn komst, en dus gaan de toeters aan. Jammer als je er van wakker wordt, heel vervelend, maar ik denk dat de bewoner van het brandende pand, cq de man/vrouw met de hartaanval er blij mee is dat de gewenste hulp er zo snel mogelijk is. Het heeft ook nog eens een psychologisch effect, zo kan iemand die op het punt staat van twee hoog naar beneden te springen daarvan weerhouden, omdat men de brandweer hoort aankomen, en zo kan ik er nog een paar opnoemen.

Enne, ik woon op 40 meter van een brandweerkazerne.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #165 Gepost op: 22 januari 2012, 18:45:35
Het heeft ook nog eens een psychologisch effect, zo kan iemand die op het punt staat van twee hoog naar beneden te springen daarvan weerhouden, omdat men de brandweer hoort aankomen, en zo kan ik er nog een paar opnoemen.

Enne, ik woon op 40 meter van een brandweerkazerne.

Of juist niet, mensen die springen omdat ze horen dat er mensen onderweg zijn om hem daarvan te behoeden...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #166 Gepost op: 22 januari 2012, 18:47:58
Als een Politiewagen haast heeft dan kan deze gewoon zijn vrijstellingen gebruiken en hoeft in mijn ogen niet te toeteren, maar als een Brandweerwagen of Ambulance gaat toeteren, dan denk ik: "zet dan je sirene aan."
Als men mij aan de kant wil toeteren ben ik geneigd om helemaal niet aan de kant te gaan.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #167 Gepost op: 22 januari 2012, 18:48:44
Of juist niet, mensen die springen omdat ze horen dat er mensen onderweg zijn om hem daarvan te behoeden...

Ik zat net te denken dat er een kruizing voor die springer moet worden overgestoken en ineens wel de stereo moet worden bijgezet.... van schrik verstapt deze man/vrouw zich...... 098uo

Mea culpa ik weet maar kon het niet laten deze gedachte ik kijk te veel slapsticks.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #168 Gepost op: 22 januari 2012, 18:49:30
Als een Politiewagen haast heeft dan kan deze gewoon zijn vrijstellingen gebruiken en hoeft in mijn ogen niet te toeteren, maar als een Brandweerwagen of Ambulance gaat toeteren, dan denk ik: "zet dan je sirene aan."

Een typisch gevalletje van een misverstand bij vakjargon, maar Dinges bedoeld hoogstwaarschijnlijk het indrukken van de claxon waardoor de sirene voor korte tijd wordt ingeschakeld.....  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #169 Gepost op: 22 januari 2012, 18:49:46
Als een Politiewagen haast heeft dan kan deze gewoon zijn vrijstellingen gebruiken en hoeft in mijn ogen niet te toeteren, maar als een Brandweerwagen of Ambulance gaat toeteren, dan denk ik: "zet dan je sirene aan."
Als men mij aan de kant wil toeteren ben ik geneigd om helemaal niet aan de kant te gaan.

Toeteren is vakjargon voor sirene. Misschien verduidelijkt dat wat voor je. ;)