Foto in melding meldkamer

Auteur Topic: Foto in melding meldkamer  (gelezen 6601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Gepost op: 8 november 2016, 12:19:44
Ik heb een vraagje. Kan de meldkamer van de politie een foto bij de melding zetten? Bijvoorbeeld van een verdachte situatie waarbij iemand een foto heeft gemaakt van de verdachten en deze foto stuurt via facebook (of ander social media). Kan deze foto dan bijgevoegd worden in de melding? Of is dat nog niet mogelijk?


Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #1 Gepost op: 8 november 2016, 16:14:50
Ik meen (Correct me if I'm wrong) dat de Nationale Politie korpsbreed als informatiesysteem bij meldingen gebruik maakt van het CityGis systeem. Ik ken het systeem niet 100% volledig, maar heb er wel wat ervaring mee vanuit de brandweer.

De kladblokregels die door de centralist worden meegestuurd bij de melding bestaan zover ik weet volledig uit platte tekst. Hier kan al geen opmaak aan zitten, en ik denk al helemaal geen afbeeldingen.

Zou mijns inziens wel een fijne ontwikkeling zijn, omdat je snel beeld kan vormen bij een incident. Niet alleen politie specifiek, maar ook in brandweer en wellicht ook ambulance toepassingen.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 8 november 2016, 16:49:41
Nee, dat kan niet. Ze kunnen wel een link naar de foto plaatsen die de eenheden dan zelf moeten overnemen. Daar is Facebook dan weer ongeschikt voor omdat dit enorm lange URLs zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 8 november 2016, 16:57:11
Dit is wel toekomstmuziek, er is behoorlijk wat research&development op het gebied van dit soort informatie (inclusief camerabeelden) tbv de situational awareness voor eenheden op straat, het is wachten op missiekritische LTE systemen voor hulpdiensten.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2016, 12:07:30
Citaat van: Schuimpie link=msg=1456514 date=1478618090
Ik meen (Correct me if I'm wrong) dat de Nationale Politie korpsbreed als informatiesysteem bij meldingen gebruik maakt van het CityGis systeem. Ik ken het systeem niet 100% volledig, maar heb er wel wat ervaring mee vanuit de brandweer.

De kladblokregels die door de centralist worden meegestuurd bij de melding bestaan zover ik weet volledig uit platte tekst. Hier kan al geen opmaak aan zitten, en ik denk al helemaal geen afbeeldingen.

Nope; kan niet. We werken overigens niet in CityGIS voor de meldingen maar in GMS. CityGIS is een GeografischInformatieSysteem (en ook is CityGIS (deels) de interface van de mobiele dataterminals in de dienstauto's, daar komt je vermoeden van CityGIS meldkamer uit voort denk ik). En inderdaad kan GMS alleen platte tekst aan. Hyperlink zou wel kunnen met een URL verkorter ofzo maar dat is in het heetst van de strijd wel lastig.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2018, 17:51:02
Nope; kan niet. We werken overigens niet in CityGIS voor de meldingen maar in GMS. CityGIS is een GeografischInformatieSysteem (en ook is CityGIS (deels) de interface van de mobiele dataterminals in de dienstauto's, daar komt je vermoeden van CityGIS meldkamer uit voort denk ik). En inderdaad kan GMS alleen platte tekst aan. Hyperlink zou wel kunnen met een URL verkorter ofzo maar dat is in het heetst van de strijd wel lastig.
Als Nederland zelf niet zo'n systeem kan organiseren, moeten we daarmee dringend gaan samenwerken met de EU, voor meer deskundigheid, en kostenbesparing door schaalvergroting. Samen sterk.
Ik stem links.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2018, 20:00:23
Sinds het inloggen op de portofoon met dienstnummer kan de meldkamer heel makkelijk ontvangen foto's of andere bijlagen via de mail naar de diensttelefoon doorsturen.
Dit werkt prima en behoeft mijns inziens geen aanvulling met foto in GMS.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2018, 20:07:17
Sinds het inloggen op de portofoon met dienstnummer kan de meldkamer heel makkelijk ontvangen foto's of andere bijlagen via de mail naar de diensttelefoon doorsturen.
Dit werkt prima en behoeft mijns inziens geen aanvulling met foto in GMS.

Als daar ook aan gekoppeld kan worden dat de burger die de melding doet een foto kan meezenden, zou wel heel handig zijn. Bij de ANWB kan je ook je pechgeval online danwel telefonisch melden. Als je dan een melding maakt, en de centralist stuurt jou via systeem een linkje (via bijv. sms) en jij kan via die link een foto uploaden zou toch fijn zijn. Bijvoorbeeld over ernst van incident, omvang, etc. ... Een foto zegt meer dan 1000 woorden ;)


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2018, 20:29:34
Als daar ook aan gekoppeld kan worden dat de burger die de melding doet een foto kan meezenden, zou wel heel handig zijn. Bij de ANWB kan je ook je pechgeval online danwel telefonisch melden. Als je dan een melding maakt, en de centralist stuurt jou via systeem een linkje (via bijv. sms) en jij kan via die link een foto uploaden zou toch fijn zijn. Bijvoorbeeld over ernst van incident, omvang, etc. ... Een foto zegt meer dan 1000 woorden ;)
Er is een oc-mailbak welke in dit soort gevallen gebruikt kan worden.
Het probleem is echter dat mensen die 112 bellen vaak een stuk paniekeriger zijn dan mensen die de ANWB bellen.
Het werkt vaak beter en sneller om simpelweg zo snel mogelijk een eenheid ter plaatse te hebben, die dan eventueel met de melder in gesprek gaat. Dat gaat vast sneller en voorkomt dat je tijd kwijt bent die je beter aan verduidelijkingsvragen kunt besteden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2018, 22:49:03
Er is een oc-mailbak welke in dit soort gevallen gebruikt kan worden.
Het probleem is echter dat mensen die 112 bellen vaak een stuk paniekeriger zijn dan mensen die de ANWB bellen.
Het werkt vaak beter en sneller om simpelweg zo snel mogelijk een eenheid ter plaatse te hebben, die dan eventueel met de melder in gesprek gaat. Dat gaat vast sneller en voorkomt dat je tijd kwijt bent die je beter aan verduidelijkingsvragen kunt besteden.

Ik ben het niet met je eens. In Qatar komt het regelmatig voor dat de meldkamer meldingen uitgeeft aan politie-, ambulance- en/of brandweereenheden en vervolgens de melder vraagt om aan de lijn te blijven om foto of live beelden te verzenden.

De centralist kan deze beelden direct doorzetten naar de terminals in de aanrijdende voertuigen. Centralisten kunnen ook alle foto's en video's van sociale media direct doorzetten naar de hulpverleningsvoertuigen.

De beelden zijn zoals Fletwed zegt waardevol voor zowel brandweer, politie en ambulancedienst. Het zien van 1 foto kan veel meer zeggen dan 100 woorden. Het zien van een foto kan ook zorgen dat de situatie urgenter is dan de melding doet vermoeden waardoor er direct opgeschaald kan worden.

Live beelden kunnen zelfs levens redden omdat een centralist iemand die niet kan reanimeren telefonisch zal uitleggen wat ze moeten doen tot de eerste eenheden van ambulance ter plaatse zijn. Als er meerdere mensen aanwezig zijn kan de centralist gewoon meekijken en direct corrigeren als hij ziet dat de reanimatie niet goed gaat.

Brandweerbevelvoerders ervaren het ook als waardevol als ze het brandende object zien, o.a. waar de ingang zit, waar de rook vandaan komt, of ramen gebroken zijn of vol roetaanslag zitten, enz.

Paramedics vinden het ook voordeel als de melder bij zware ongevallen op verzoek van de meldkamer even de slachtoffers filmt waardoor ze onderweg al kunnen zien wat er moet gebeuren en welk slachtoffer als eerste hulp nodig heeft.

Het filmen van (beknelde) slachtoffers door de melder kan levens redden omdat de vakcentralist of een paramedic de melder kan zeggen te stoppen met filmen en direct een slachtoffer zijn ademweg open te houden of een bloeding te stoppen.

In Qatar zegt de centralist wel tegen de melder dat hij ook op andere omstanders moet letten en direct moet roepen dat hij "police" aan de telefoon heeft en in opdracht de beelden maakt. Het is belangrijk om te voorkomen dat andere omstanders de melder klappen geven of zijn telefoon afpakken omdat hij slachtoffers aan filmen is.

De drijvende kracht achter deze technieken en gebruik maken van sociale media (foto en video) is de politie. Je weet dat na een terreuraanslag honderden mobiele meldingen binnen zullen komen van mensen die op of nabij de lokatie van de aanslag zijn. Het is voor de politie/recherche een prachtig pretpark als de meldkamer al deze mobiele bellers vraagt om rondom te gaan filmen en te blijven filmen.

Door de lokatiegegevens van de mobiele telefoon weten rechercheurs precies waar de beelden zijn gemaakt door de melder en het exacte tijdstip van de beelden is ook geregistreerd. De meldkamer verzamelt dus een enorme collectie videobeelden waardoor rechercheurs precies kunnen achterhalen wie er direct na de aanslag in de omgeving aanwezig waren.

Het levert de politie ook meer beelden en een vollediger totaalbeeld van een groter gebied op dan achteraf via de media te vragen of er burgers zijn die iets gefilmd hebben en het willen uploaden op een website van de politie.