Voorbehouden handelingen bij noodsituaties

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen bij noodsituaties  (gelezen 32993 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #20 Gepost op: 30 november 2007, 13:54:57
Ik dacht dat het erg eng is om slachtoffers laten sterven of laten stikken omdat de EHBO-ers niet alle handelingen mogen uitvoeren.
Of hoef ik helemaal geen zorgen om te maken?

Ik denk dat jij je zorgen moet gaan maken waarom jij een EHBO-cursus wilt gaan doen. Als jij de gedachte hebt daarmee iedereen te kunnen redden van alles wat een mens kan mankeren dan ben je erg verkeerd beig en zou ik je het liefste "vastlegen" aan een ketting om grotere schade te voorkomen.

Verder ben ik erg benieuwd naar je leeftijd en wat voor school/werk je momentel doet.


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #21 Gepost op: 30 november 2007, 14:00:17
Mijn leeftijd is 30 jaar.
Ik werk nu als webdesigner bij een activiteitencentrum. Vroeger was ik administratief medewerker en heb vroeger administratief opleiding gedaan.

De redenen dat ik een EHBO-cursus ga doen, is dat ik het leuk vind om te leren. Ik ben erg in medisch geïnteresseerd. Ik had graag een arts of verpleegkundige willen worden, maar dit kan wegens zwaar slechthorendheid niet.

Ik had het helemaal niet verwacht dat de EHBO-ers niet alle handelingen mogen uitvoeren.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #22 Gepost op: 30 november 2007, 14:16:03
Ik had het helemaal niet verwacht dat de EHBO-ers niet alle handelingen mogen uitvoeren.

Dus jij denkt serieus dat je met 10 avonden EHBO net zoveel zou mogen doen als artsen en verpleegkundigen na 4-6 jaar opleiding???


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #23 Gepost op: 30 november 2007, 14:23:06
Ik had het allemaal verkeerd gedacht.

Op de website van Ministerie van Volksgezondheid heb ik gelezen dat iedereen bevoegd is bij noodsituaties medische handelingen uit te voeren. Ik dacht dat dit ook bij EHBO zo is. Dus ik was wel erg verbaasd dat dit niet helemaal zo is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 30 november 2007, 14:25:28
Ervaring rijker en illusie armer.  ;)

Maar als ehbo-er kun je toch reuze zinvol werk doen. Als is het dan geen coniontomie of aanbrengen van thorax-drain.


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #25 Gepost op: 30 november 2007, 14:30:22
Dan moet ik erop vertrouwen dat EHBO-ers mensen kunnen helpen zonder dat medische handelingen zoals thorax-drains en/of coniotomie nodig zijn.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #26 Gepost op: 30 november 2007, 14:31:36
Op de website van Ministerie van Volksgezondheid heb ik gelezen dat iedereen bevoegd is bij noodsituaties medische handelingen uit te voeren. Ik dacht dat dit ook bij EHBO zo is. Dus ik was wel erg verbaasd dat dit niet helemaal zo is.

Ik ben erg benieuwd wat daar dan precies staat. Kun je aangeven wáár je het precies hebt gevonden?


Franc


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #27 Gepost op: 30 november 2007, 14:35:16
Ik had het allemaal verkeerd gedacht.

Op de website van Ministerie van Volksgezondheid heb ik gelezen dat iedereen bevoegd is bij noodsituaties medische handelingen uit te voeren. Ik dacht dat dit ook bij EHBO zo is. Dus ik was wel erg verbaasd dat dit niet helemaal zo is.

OK, ik begin het een beetje te snappen.

Een EHBO-cursus is bedoeld om niet-medisch geschoolden in zoveel mogelijk situaties zo adequaat mogelijk te laten handelen. Alleen is de gemiddelde EHBO-cursus slecht een les of 10 dus moet er onderscheid gemaakt worden tussen vaardigheden die relatief vaak gebruikt worden en die die minder vaak nodig zijn. Daarnaast wordt er natuurlijk ook gekeken naar hoe veilig een handeling is immers het kan niet de bedoeling zijn om meer schade aan te richten. Als laatste is er dan nog de wetgever die van sommige handelingen heeft gezegd dat deze dusdanig gevaarlijk zijn dat alleen bepaalde mensen deze uit mogen voeren. Om nu in geval van uiterste nood toch iets te kunnen doen is er wel een uitzondering aan deze wet toegevoegd. Alleen moet je je dan wel beseffen dat het hier potentieel zeer gevaarlijke handelingen betreft.

Ja, het is inderdaad zo dat in geval van uiterste nood iedereen medische handelingen zou mogen uitvoeren. Echter er is wel een behoorlijk verschil tussen deze mogelijkheid en bij iedere EHBO-cursus alle handelingen te onderwijzen...

Wat dit nu voor jou betekent? Volg een normale EHBO-cursus en je kan in 99 van de 100 situaties goed genoeg handelen om de tijd tussen gebeuren en aankomst professionele hulp te overbruggen.




lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #29 Gepost op: 30 november 2007, 14:48:59
Ik ben al jaren eh verlener en heb dan ook al wel wat ervaring.
Ook heb ik wel eens met een coniotomie setje geleerd hoe je dit moet gebruiken op een pop en hoe je moet intuberen en een thoraxdrain aan moet brengen.
Maar een ding weet ik heel zeker als het er op aan komt dan zal ik doen wat ik als eh verlener heb geleerd. En dat is profesionele hulp in te schakelen en dan met mijn ehbo vaardigheden te doen wat in mijn macht ligt.
Meer kan ik niet doen.
Enne als je bang bent om mensen te verliezen omdat je niks kan doen!!!!
Ik heb 2 keer een reanimatie gedaan en beide keren is de persoon overleden. Zeker het gaat je niet in de koude kleren zitten maar je leert het een plaatje te geven.
En ik weet zeker bij een eventuele volgende keer zal ik weer beginnen met mijn ehbo handelingen. Meer kan en wil ik ook niet doen ook al was ik er zeker van dat ik het GOED kon.
Ik raad je net als de rest aan ga eerst maar eens die ehbo curses volgen en dan spreken we elkaar daar na nog wel eens als je wat ervaring hebt opgedaan met je geleerde ehbo handelingen.
En anders lezen we het wel in de krant :-X

Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN