Eerste hulp bij slangenbeten

Auteur Topic: Eerste hulp bij slangenbeten  (gelezen 30463 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #90 Gepost op: 12 februari 2016, 06:52:43
Aangezien ik niet voor de eerste keer een PM/email heb ontvangen met een goede vraag (die beter op het openbare forum gesteld kan worden dan per PM) over andere toepassingen van het tourniquet kan ik vrij kort zijn.

De enige indicatie om het tourniquet te gebruiken is catastrofaal bloedverlies.

Beten of steken van giftige dieren zullen in Nederland zelden voorkomen. Als iemand door een slang gebeten is leg je nooit een tourniquet aan.

Een tourniquet zal bij dit soort ongevallen meestal wel zorgen dat het slachtoffer zijn arm of been geamputeerd moet worden omdat er een tourniquet is aangelegd.

De juiste EHBO handelingen bij een slangenbeet zijn:

1. Direct 112 bellen.
2. Zorgen dat het slachtoffer zo rustig mogelijk blijft en niet in paniek raakt.
3. Een drukverband aanleggen tussen de beetplek en het hart (meeste beten betreft een arm of been).
4. Op je slachtoffer blijven letten en blijven controleren of het drukverband niet te strak gaat zitten als het been/arm begint te zwellen. Als het drukverband de doorbloeding afknelt verwijder je het drukverband om het vervolgens opnieuw aan te leggen.

Voorts hoef je als EHBO-er niet vast te stellen welke soort slang het is, foto te maken van het beest voor de dokters in ziekenhuis en al helemaal niet het beest (dood of levend) mee te nemen naar het ziekenhuis of in de ambulance te leggen.

Uitzuigen van de beet kan men ook beter achterwege laten. Het domste wat je kan doen is met je eigen mond de wond uitzuigen aangezien het kan zorgen dat je als EHBO-er de volgende opnamepatient bent.

Een tourniquet kan soms levensreddend zijn bij een slangenbeet echter is het voor iedereen wijsheid om te stellen dat de enige persoon die dit besluit prehospitaal neemt de ter plaatse zijnde MMT-arts is.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #91 Gepost op: 12 februari 2016, 17:19:50
Citaat van: oma link=msg=1405891 date=1455256363
Voorts hoef je als EHBO-er niet vast te stellen welke soort slang het is, foto te maken van het beest voor de dokters in ziekenhuis en al helemaal niet het beest (dood of levend) mee te nemen naar het ziekenhuis of in de ambulance te leggen.

Ik heb het Wetboek van Sv en andere relevante wetten uitgeplozen en het niet kunnen vinden. Er bestaat in Nederland geen verbod en laat staan strafoplegging op het fotograferen van slangen. Ook in Rechtbank dossiers kom ik geen enkele casus tegen mbt het fotograferen van slangen.  
98uiye   098uo

Na wat zoekwerk kom ik een aantal hoofd soorten gif en hun uitwerkingen tegen.
- Cytotoxisch gif         Effect op de lichaamscellen
- Neurotoxisch gif       Effect op het zenuwstelsel
- Haemotoxisch gif      Effect op het bloed

Kan mij absoluut niet voorstellen dat gezien de totaal verschillende uitwerkingen men niet wil weten welke slang heeft gebeten ten aanzien van specifieke medische behandelingen. (konijntje en paard verhaal)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #92 Gepost op: 12 februari 2016, 17:35:26
Citaat van: Willem D. link=msg=1406050 date=1455293990
Ik heb het Wetboek van Sv en andere relevante wetten uitgeplozen en het niet kunnen vinden. Er bestaat in Nederland geen verbod en laat staan strafoplegging op het fotograferen van slangen. Ook in Rechtbank dossiers kom ik geen enkele casus tegen mbt het fotograferen van slangen.  98uiye   098uo

Na wat zoekwerk kom ik een aantal hoofd soorten gif en hun uitwerkingen tegen.
- Cytotoxisch gif         Effect op de lichaamscellen
- Neurotoxisch gif       Effect op het zenuwstelsel
- Haemotoxisch gif      Effect op het bloed

Kan mij absoluut niet voorstellen dat gezien de verschillende uitwerkingen men niet wil weten welke slang heeft gebeten ten aanzien van specifieke medische behandelingen. (konijntje en paard verhaal)

Volgens mij heb ik nergens gepost dat het verboden is om een slang te fotograferen. Wij hebben regelmatig te maken met beten door slangen. Het is niet zo dat wij (paramedics of artsen) iets doen met de foto omdat we de soort waarschijnlijk toch niet herkennen en het op zich ook niet zo interessant is.

Een EHBO-er moet goed op zijn patient letten. Het is veel belangrijker dat je goed op slachtoffer let dan dat je denkt dat je ook nog snel een paar foto's moet maken. Het is niet altijd zo dat een slang veilig in een kooitje zit. Slangen komen ook in de natuur voor of kunnen ontsnapt zijn. Je moet als EHBO-er bedenken dat slangen zich razendsnel kunnen verdedigen. Als jij met je telefoontje een foto wil maken kan je overdonderd worden omdat je toch te dicht bij het beest staat. Hele vervelende slangen leven in zee. Ik wens je succes met iemand het leven te redden in het water als EHBO-er en een foto te maken van de slang die gebeten heeft.

Slangen gaan vangen om ze mee te nemen naar het ziekenhuis of om ze in de ambulance te zetten voor de paramedics is iets waar geen ambulancedienst of SEH op zit te wachten.

Bij de behandeling van de slangenbeet gaat het vooral om behandelen van de symptomen. Je stuurt een buisje bloed naar lab en krijgt daarna de uitslag terug. Als de uitslag binnen is weet je of het een hemotoxisch gif is.

Als het hemotoxisch is geef je polyvalent slangen-antidotum, als het dat niet is bivalent slangen-antidotum. Het kan ook dat je helemaal geen antidotum geeft.

Om een lang verhaal kort te maken, een foto maken voor de dokter moet niet maar als iemand anders op het slachtoffer let en je veilig een foto kan maken is het prima.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #93 Gepost op: 12 februari 2016, 17:46:34
Citaat van: Willem D. link=msg=1406050 date=1455293990

- Cytotoxisch gif         Effect op de lichaamscellen
- Neurotoxisch gif       Effect op het zenuwstelsel
- Haemotoxisch gif      Effect op het bloed

- cardiotoxisch gif     Effect op het hart
- nefrotoxisch gif      Effect op de nieren
- myotoxisch gif       Effect op de spieren  (vooral zeeslangen)

Bij de meeste slangen gaat het cocktail van de bovenstaande groepen.