Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 228687 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #590 Gepost op: 12 februari 2016, 13:52:32
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1405997 date=1455278187
Nee dat zou mooi zijn. Zoals de Duitse ME idd met 5 liter bussen de protestanten groepsgewijs de B*K vol spuit  ;D

Maar ja, je mag hier niet op groepen hé  998765

Nee men is enkel bezig met een "scherpere" variant met een hoger percentage van de werkende stof (capsaicumnogwatdinges)

Pas op want etnisch profileren is hot momenteel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #591 Gepost op: 12 februari 2016, 16:46:34
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1406016 date=1455280710
Het lijkt me goed als er in de kofferbak van elke politieauto twee grotere bussen pepperspray zouden liggen. Bijvoorbeeld twee bussen van elk twee liter, met een schouderband. Of één bus van een liter, in een kleine politieauto.

Die grotere bussen pepperspray kunnen worden ingezet, als er te weinig mankracht is bij dreigend groepsgeweld, eventueel ook ter afschrikking. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan horeca-diensten, en aan eerdere rellen in Hoek van Holland en Haaren.

Pepperspray is goedkoop en betrekkelijk veilig. En die grote bussen vragen niet heel veel extra training, want er is al veel ervaring met kleine busjes. In meerdere landen worden grotere bussen pepperspray gebruikt voor riot control. Onnodige provocatie van groepsgeweld moet natuurlijk sowieso worden voorkomen.


Kijk nou eerst eens in de ambtsinstructie.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #592 Gepost op: 12 februari 2016, 17:00:54
Het lijkt me goed als er in de kofferbak van elke politieauto twee grotere bussen pepperspray zouden liggen. Bijvoorbeeld twee bussen van elk twee liter, met een schouderband. Of één bus van een liter, in een kleine politieauto.

Die grotere bussen pepperspray kunnen worden ingezet, als er te weinig mankracht is bij dreigend groepsgeweld, eventueel ook ter afschrikking. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan horeca-diensten, en aan eerdere rellen in Hoek van Holland en Haaren.

Pepperspray is goedkoop en betrekkelijk veilig. En die grote bussen vragen niet heel veel extra training, want er is al veel ervaring met kleine busjes. In meerdere landen worden grotere bussen pepperspray gebruikt voor riot control. Onnodige provocatie van groepsgeweld moet natuurlijk sowieso worden voorkomen.


Kan niet. Dit is niet toegestaan.
Was ook niet serieus bedoeld.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #593 Gepost op: 12 februari 2016, 17:36:37
Wetgeving is aan te passen en ik zie de meerwaarde voor de ME wel hoor.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #594 Gepost op: 12 februari 2016, 18:31:55
Citaat van: Matth link=msg=1406056 date=1455294997
Wetgeving is aan te passen en ik zie de meerwaarde voor de ME wel hoor.

Ik niet!
Citaat
Pepperspray mag [...] niet tegen groepen personen worden ingezet omdat het middel in veelal chaotische situaties waarbij meer personen zijn betrokken niet goed doseerbaar is en omdat in dat soort situaties onvoldoende aandacht aan de vereiste nazorg kan worden besteed.
Bron: https://books.google.nl/books?id=7gcuFb_9RxkC&pg=PA381&lpg=PA381&dq=pepperspray+groepen+personen&source=bl&ots=YP-Cw-iRsF&sig=JKsfDpsKEzrLjxg9vuxfuCpCpAU&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwj45bf73PLKAhUFPBQKHV4ZCLUQ6AEIOjAD#v=onepage&q=pepperspray%20groepen%20personen&f=false P.381

Daarnaast heeft men bij CS-gas nog de kans om te vluchten, pepperspray heeft gelijk effect.
Je moet je afvragen of dat is wat je wil hebben bij groepen personen (in het geval van demonstraties e.d.).


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #595 Gepost op: 12 februari 2016, 18:45:25
Op zich vind ik afwachten niet zo'n hele gekke tactiek in het geval van de taser... Er zijn nog verbeterpunten (al ben ik al heel enthousiast over de X2) en het wapen heeft nou ook niet bepaald concurrentie die kan tippen aan de kwaliteit van Taser. Hierdoor staat de innovatie bij Taser een beetje stil. Naarmate de tijd vordert zullen deze concurrenten er vast wel komen. In dat geval zal er dus "geshopt" kunnen worden in de vorm van een aanbesteding.

Het zou ook mooi zijn als eventueel kleine aanpassingen besproken kunnen worden met de producent (net zoals gebeurd is met Walther), dat zie ik bij Taser International nou niet bepaald gebeuren.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #596 Gepost op: 12 februari 2016, 19:52:01
Citaat van: LSPD link=msg=1406069 date=1455298315
Daarnaast heeft men bij CS-gas nog de kans om te vluchten, pepperspray heeft gelijk effect.
Je moet je afvragen of dat is wat je wil hebben bij groepen personen (in het geval van demonstraties e.d.).

Ik vind sowieso dat er ruimte moet zijn voor geweldloze demonstraties, want we moeten onze democratie koesteren. En ik ben zeker niet voor onnodig bruut politieoptreden. Ik noemde als voorbeelden voor de inzet van grotere pepperspray-bussen de beruchte rellen in Hoek van Holland en Haaren. En ik denk ook aan gewelddadige voetbalrellen, of aan een dreigende bestorming van een gemeenteraadsvergadering, enzovoort.

Ik bedoel het dus vooral voor situaties die ernstig uit de hand lopen door capaciteitsproblemen, en waarbij groot gevaar is voor geweld of grote materiële schade. En er moeten eerst meerdere duidelijke waarschuwingen worden gegeven. CS-gasbusjes zouden misschien ook standaard kunnen worden meegenomen in politieauto's, maar daar is een gasmasker bij nodig.
Ik stem links.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #597 Gepost op: 12 februari 2016, 19:59:12
Citaat van: LSPD link=msg=1406069 date=1455298315
Ik niet! Bron: https://books.google.nl/books?id=7gcuFb_9RxkC&pg=PA381&lpg=PA381&dq=pepperspray+groepen+personen&source=bl&ots=YP-Cw-iRsF&sig=JKsfDpsKEzrLjxg9vuxfuCpCpAU&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwj45bf73PLKAhUFPBQKHV4ZCLUQ6AEIOjAD#v=onepage&q=pepperspray%20groepen%20personen&f=false P.381

Daarnaast heeft men bij CS-gas nog de kans om te vluchten, pepperspray heeft gelijk effect.
Je moet je afvragen of dat is wat je wil hebben bij groepen personen (in het geval van demonstraties e.d.).

Onzin als er traansgas geworpen word kun je ook geen nazorg bieden. En vluchten? Heb je ooit tussen traangas gestaan?? In het geval van inzet traansgas is inzet van cs gas in een grotere hoeveelheid ook te verantwoorden. Alles valt of staat bij wetgeving en deze is aan te passen als dat nodig is. De vraag is of het nodig is? Ik ben geen tegenstander.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #598 Gepost op: 12 februari 2016, 20:00:55
Terug op de taser, het AT mAkt al jaren met veel succes gebruik van de taser. Wat daar nog aan onderzocht worden?


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #599 Gepost op: 12 februari 2016, 20:23:53
Citaat van: Matth link=msg=1406083 date=1455303655
Terug op de taser, het AT mAkt al jaren met veel succes gebruik van de taser. Wat daar nog aan onderzocht worden?

In Amerika maken ze er ook gebruik van, maar dat kan je ook niet met Nederland vergelijken. AT en BPZ vind ik twee aparte werelden.

Ik ben benieuwd naar de toegevoegde waarde en eventuele risico's van de taser binnen de BPZ. Denk aan snel schakelen tussen vuurwapen en taser of omschakelen als het door bepaalde kleding niet doorkomt. Maar aan de andere kant ook benieuwd naar wat dit betekent voor de opleiding en IBT programma's. Het hoeft allemaal niet meteen, maar er zou wel gekeken kunnen worden naar de langere termijn. Financiering lijkt me geen probleem als we eens leren op een goede manier alle zaken aan te besteden, maar dat is weer een ander verhaal.