Opleiding tot ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Opleiding tot ambulanceverpleegkundige  (gelezen 154395 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #120 Gepost op: 4 april 2010, 23:57:57
oh oh oh, wat een haantjes op dit forum. Joffery, WM, bla bla bla. "Broekies van 23" "arme patienten".

Ik, 23 jaar, sergeant 1, AMV'er infanterie, ben op uitzending geweest in Uruzgan. Ik had daar de leiding over 10 man tijdens (voet)pattrouilles en vuurcontacten.
Ook had ik de leiding tijdens verschillende (spoed)verpleegkundige handelingen. Want bijna 100% van de gevallen is, inderdaad, trauma. Ik kan er met mijn kop niet bij dat er mensen zijn die zo'n drama maken over iemands leeftijd. Ik durf, eerlijk, te zeggen dat ik tijdens mijn uitzending goed gehandeld heb als het op eerste hulp aankomt. Ook heb ik een patient nog nooit horen zeiken over mijn leeftijd. Het is mij nog nooit gevraagd. Als ik, neergeknald, aangereden, etc wordt, interesseert het mijn geen reet hoe oud de persoon is die mij behandeld. Als hij/zij goed werk brengt heb ik niks te klagen. En ik weet dat er regelmatig RAV's aan de poort staan om AMV'ers binnen te halen als hun contracttijd erop zit waarop zij ook niet vragen hoe oud iemand is.

Het ligt, zoals sommige mensen al zeiden, niet aan de leeftijd maar aan de zelfstandigheid van iemand(okay, als iemand net van de HAVO komt zeg ik nee). Ik las een mooi voorbeeld over mensen van 21 jaar die vanuit een F16 beslissingen moeten nemen over leven en dood.

Ik ben een voorstander van de opleiding die misschien doorgaat in Utrecht. De medische hulpverlening, waarbij het basisverpleegkundige deel overgeslagen wordt. Als ze op deze manier goede ambulanceverpleegkundigen en SEH verpleegkundigen kunnen kweken, vind ik dit prachtig. Het is toch mooi voor jullie om op deze manier je kennis van het vak over te kunnen brengen op iemand die interesse heeft in hetzelfde vak?  :) Zorg er dan maar voor dat deze mensen straks goed worden...




Goed, dit soort ongeleide projectielen ( om maar eens in jouw eigen branchetaal te blijven) kunnen we op deze manier dus niet gebruiken in de ambulancezorg, met zo'n instelling kom je door geen enkele sollicitatie heen in ambulance nederland. Patienten in de acute zorg zijn geen leerobject en testmateriaal om te zien of iemand wel of niet geschikt is voor het ambulancevak. Bij de GGD waar ik werk hebben we een behoorlijk aantal exmilitairen met uitzendervaring die goed als ambulancechauffeur functioneren, geen enkele van hen heeft jouw argumentatie of instelling. Ben blij toe, want dan gaat het ten koste van  patienten, de verantwoorde zorg en de samenwerking.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #121 Gepost op: 5 april 2010, 00:02:26
Goed, dit soort ongeleide projectielen ( om maar eens in jouw eigen branchetaal te blijven) kunnen we op deze manier dus niet gebruiken in de ambulancezorg, met zo;n instelling kom je door geen enkele sollicitatie heen in ambulance nederland.

Voel je je aangevallen, Joffry?  ;D
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #122 Gepost op: 5 april 2010, 00:09:54
Voel je je aangevallen, Joffry?  ;D

Ik voel me niet aangevallen, alhoewel mn naam ook nog eens verkeerd geciteerd/geschreven wordt maar goed dat gebeurt vaker.

Wat mij wel zorgen baart is dat mensen met de genoemde instelling in de ambulancezorg aan het werk willen gaan en dat e rmogelijk ook nog eens RAV=en zijn die dat wel aangenaam vinden in deze bezuinigingstijd.....

Een AMV-er met PHTLS en een gedeelte SOSA is nog geen gediplomeerde AVP, en ook geen junior AVP zoals de branchenormen aangeven.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #123 Gepost op: 5 april 2010, 00:19:49
Wat mij wel zorgen baart is dat mensen met de genoemde instelling in de ambulancezorg aan het werk willen gaan en dat e rmogelijk ook nog eens RAV=en zijn die dat wel aangenaam vinden in deze bezuinigingstijd.....

Ik heb het ook gezegd: als er niet genoeg mensen zijn, moet je de eisen maar verlagen? Wat een belachelijk idee. Maar daar ben ik een beetje over na gaan denken en eigenlijk hebben ze groot gelijk. Wat moet je, als er een gigantisch tekort in de zorg is? Ze gaan nu niveau 3 verzorgenden opleiden om op de low care-ambu te rijden, d.m.v. een soort SOSA. Dat is toch ook een verlaging van de standaard?
Ikzelf ben fel tegen de BMH'ers die denken dat ze meteen op de ambulance kunnen, maar is het niet de taak van de huidige ambulanceverpleegkundigen om met een plan te komen om mensen versneld op te leiden? Als dat onder toeziend oog van kwalitatief goede ambulanceverpleegkundigen en andere docenten is, hoeft het ook niet per se ten koste te gaan van de kwaliteit. Het is gewoon nodig, en als er geen beter plan komt is het duidelijk dat er niets anders op zit dan lager en korter opgeleide mensen aan te nemen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #124 Gepost op: 5 april 2010, 00:29:38
Kortere opleidingen hebben geen zin, voor een arts of SEH arts komen er ook geen verkorte / spoedopleidingen.

Wat er wel zal gaan gebeuren is differentiatie van de acute zorg.  Een verzorgende VIG zal kunenn functioneren op een low care ambulance(ligtaxi)/''hulpambulance'', een paramedic zal kunnen fungeren op een BLS ambulance en de AVP op een ALS ambulance of een interventiewagen. Daarnaast zullen er vast meer first responders komen, zoals er nu al in Nederland functioneren,.
Net zoals in de UK kan zo'n netwerk van first rsponders worden gebruikt om de eerste aanval in de eerste 5 minuten te gaan doen. Probleem is dat beleidsmakers, en dan vooral de financiele beslissers, dan al snel gaan morrelen aan aanrijtijden, dekking en in te zetten potentieel aan hulpverleners. Ik zal niet raar opkijken als dan eerst een FR wordt gestuurd die even gaat kijken, dan een BLS ambu en jahoor na 15 minuten komt de ALS ambu eraan.  Altijd is er gevaar voor verkapte bezuinigingen.

In alle beleidsvoorstellen rond bezuinigingen op de zorg mis ik met name bezuinigingen op de top van het management en aanverwante werknemers, daar wordt vaak maar bar weinig op bezuinigd. Directe zorg is dan meestal het (paas) haasje.... >:( :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #125 Gepost op: 5 april 2010, 00:31:34
Helemaal mee eens Joffry.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #126 Gepost op: 5 april 2010, 00:38:48
Kortere opleidingen hebben geen zin, voor een arts of SEH arts komen er ook geen verkorte / spoedopleidingen.

En ondertussen is er toch de BMH...
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


AED

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Kaderinstructeur EHBO i.o. / EHBO'er
Reactie #127 Gepost op: 5 april 2010, 09:27:43
Beste leden,

Ik begrijp een paar zaken niet.
Een BMH kan functioneren op een BLS ambulance?
Dan heeft hij/zij het niveau EMT/ambulancechauffeur.
Krijg we dan de situatie in Belgie/Amerika?
Wat betreft FR, een FR in het V.K/Amerika mag ook veel meer dan hier.
Die is daar al een soort EMT (Beademingsballon, nekkraag e.d).
Feit is wel dat er verschrikkelijk weinig ambulances zijn in
Nederland. Het wordt dan kiezen tussen weinig, maar hoogopgeleide ervaren
verpleegkundigen, veel meer iets lager opgeleide BMH'ers of een combinatie.
Ik wil er wel aan toevoegen dat er ook ambulanceverpleegkundigen zijn die de huidige
weg te lang vinden. Echter, als BMH moet je ook ervaring opdoen in een ziekenhuis (zeker een half jaar).
Ik begrijp de ambulanceverpleegkundigen op dit forum heel goed.
Ik vind de argumenten erg goed, ze hebben zeker recht van spreken.
Ik vind het wel jammer dat de paramedic een beetje wordt afgekraakt.
De halve wereld werkt ermee, dus het zal heus niet zo slecht zijn.
In Nederland is het gewoon heel moeilijk om op een ambulance te gaan werken.
Het gaat mij niet om de snelheid, maar om de verpleegkundige vooropleiding.
BMH gaat er trouwens ook voor zorgen dat een anesthesie-medewerker uitwisselbaar is met de
SEH. Heeft iemand nog info/nieuws over BMH, gaat het door?

Groet, AED


Kanarie

  • Gast
Reactie #128 Gepost op: 5 april 2010, 10:52:59
Einde verhaal: pt veilig thuis gelaten in zijn eigen vertrouwde omgeving (waar hij geen ziekenhuisbacterie kan oplopen), de familie uitermate tevreden over mijn doortastendheid en ook nog eens goedkoper zorg (maar daarom niet minder kwalitatief) voor de ziektekostenverzekeraar.


Ik ben het daarin met je eens: Minder ervaring is vaak meer onzekerheid, dus meer op safe spelen en de expertise van andere zorgverleners inschakelen en in dit geval dus meer patiënten op de SEH, waardoor de wachttijden kunnen oplopen tot een halve dag, wat onacceptabel is en er dus in plaats van meer ambulanceverpleegkundigen, meer SEH-artsen moeten komen en laten die nou zowel een lange, dure (totaal)opleiding hebben als een heleboel vacatures.


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #129 Gepost op: 5 april 2010, 10:55:50
Wat er wel zal gaan gebeuren is differentiatie van de acute zorg.  
Dit topic maakt aardig wat emoties los en heel veel verschillende meningen worden gepresenteerd.
Echter, het is m.i. waanzin dat bij een duidelijk (door de MKA geclassificeerde) niet-levensbedreigende letsel of stoornis direct een volledig uitgeruste en met hoog gekwalificeerd personeel moet uitrukken.
Het zorgniveau voor een dergelijk slachtoffer/patient is laag en kan dus met minder opleidingsniveau plaatsvinden.
Bij een levensbedreigende situatie zal de MKA inderdaad een "normale" ambulance blijven sturen.

De zorg verandert, ook de ambulancezorg.