GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (zorginstelling Ter Weel) Willem Kosterlaan - Krabbendijke 28-08-2016  (gelezen 28816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Ach het feit dat Brandpreventje hier niet meer heeft gereageerd zie ik al als een bevestiging.
Het onderzoek naar de oorzaak wat is afgerond, maar geen verder vervolg ondanks de 3 slachtoffers geeft mij al een gevoel van gemiste kans.
Dit was een uitgelezen mogelijkheid geweest om te kijken wat er nu is gebeurd en wat er is fout gegaan, daar hadden veel zorginstellingen hun les uit kunnen leren en managers mss achter hun oren kunnen krabben dat er toch echt iets moet veranderen.

Maar nee (nog) niets van dit alles, er mogen blijkbaar nog meer slachtoffers vallen, of moet ik zeggen er moeten er eerst meer vallen voordat er een paar mensen wakker worden?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: tower-ladder link=msg=1445143 date=1472672731
Zie in een video fragment een dame die het heeft over een airco die de oorzaak zou zijn geweest. Een elektrische kamer airco unit aansluiten via een stekkerblok op het lichtnet, = brandoorzaak?
Gebruik van airco's en andere stroomverbruikers ( kerstversiering)via stekkerblokken. Daar zou een goed opgeleide BHV zeker iets van vinden, althans als de instructeur durfde af te wijken van de standaard dia's in zijn les.

Ik werk in een bloedheet land, het is hier een soort pretpark voor brandweermannen tijdens het fire season. Bijna iedere brand heeft als oorzaak overbelasting/kortsluiting door airco of brand door vervuilde airco-installaties (stof).

Je mag je ook afvragen waarom iemand een airco via een stekkerblok op het lichtnet moet aansluiten in een verzorgingstehuis. Goede klimaatbeheersing in een zorginstelling waardoor bewoners het nooit te warm of te koud hebben beschouw ik in 2016 niet meer als luxe. Je voorkomt gelijk dat bewoners zelf besluiten om elektrische dekens of grote stroomverbruikers zoals airco's of kachels op het lichtnet aansluiten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Breathe link=msg=1445149 date=1472674218
Ach het feit dat Brandpreventje hier niet meer heeft gereageerd zie ik al als een bevestiging.
Het onderzoek naar de oorzaak wat is afgerond, maar geen verder vervolg ondanks de 3 slachtoffers geeft mij al een gevoel van gemiste kans.
Dit was een uitgelezen mogelijkheid geweest om te kijken wat er nu is gebeurd en wat er is fout gegaan, daar hadden veel zorginstellingen hun les uit kunnen leren en managers mss achter hun oren kunnen krabben dat er toch echt iets moet veranderen.

Maar nee (nog) niets van dit alles, er mogen blijkbaar nog meer slachtoffers vallen, of moet ik zeggen er moeten er eerst meer vallen voordat er een paar mensen wakker worden?

Ik heb het gevoel dat de brandweer niet hoeft te rekenen op veel hulp van personeel of BHV-ers.

FNV: Grote onderbezetting verpleeghuizen deze zomer http://gezondheid.eenvandaag.nl/tv-items/68875/fnv_grote_onderbezetting_verpleeghuizen_deze_zomer


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Ik herk de opmerking van Danny. Door het afmelden van OMS meldingen kom je nauwelijks meer in deze objecten. En als je er wel komt is dat omdat het dienstdoende personeel de BMC niet kan bedienen( herken je dit Brandpreventje) dan mag je als BVD uit gaan leggen hoe hun installatie werkt.
Zal nooit vergeten dat een medewerker van de RAC alle OMS objecten afbelde om de telefoongegevens te controleren. Toen hij de receptioniste aan de lijn kreeg en zei, " goedemorgen brandweeralarmcentrale" was de reactie vanaf de andere kant, "niks aan de hand hier het is weer loos alarm". En deze reactie zegt genoeg over de kwaliteit van de veiligheid in deze instellingen.
En wat betreft tijdstip van het incident, het was een redelijk gunstig moment binnen een verzorgingstehuis. Veel bewoners in de recreatieruimte of buiten( het was mooi weer) of op familiebezoek of de familie die langs komt bij oma of opa. En dat zijn gunstige factoren indien je moet ontruimen.
Iemand al info hoe de rook zich naar beneden,twee verdiepingen onder de rook, kon verspreiden( brand was toch op bovenste bouwlaag?)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1445154 date=1472675629
Ik heb het gevoel dat de brandweer niet hoeft te rekenen op veel hulp van personeel of BHV-ers.

FNV: Grote onderbezetting verpleeghuizen deze zomer http://gezondheid.eenvandaag.nl/tv-items/68875/fnv_grote_onderbezetting_verpleeghuizen_deze_zomer

De brandweer hoeft niet te rekenen op de directies zolang er geen bikkelharde maatregelen in het vooruitzicht kunnen worden gesteld.
Personeel voor zover aanwezig is echt wel van goede wil maar er zijn er te weinig en ook maar beperkt opgeleid en de brandweer komt veel te weinig in dit soort instellingen.
Jammer,n.b vroeger was er ook tijd om molens in tijdens van droogte nat te maken,ook voorbij.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: tower-ladder link=msg=1445155 date=1472675694

Iemand al info hoe de rook zich naar beneden,twee verdiepingen onder de rook, kon verspreiden( brand was toch op bovenste bouwlaag?)

Inderdaad, begane grond, 1e etage en 2e etage. De brand was in een hoekappartement op de 2e etage. In meerdere mediaberichten was te lezen dat twee bouwlagen vol rook stonden.

Ik denk dat de afdeling brandpreventie meer had kunnen doen omdat je bouwkundige maatregelen kan treffen waardoor je in dit soort objecten met kwetsbare bewoners bij dit soort kleine brandjes horizontaal kan evacueren.

De brand is het probleem niet, je kan alle bewoners op de 2e etage houden door ze horizontaal te evacueren mits er voorzieningen aanwezig zijn om de rook tegen te houden. Als je helemaal op veilig wil gaan evacueer je ook even de bewoner direct onder het brandende appartement samen met de linker en rechterbuurman horizontaal op de 1e etage.



guest12562

  • Gast
Daarom is het zo waardevol om meer dan de oorzaak te onderzoeken, ongeacht de uitkomst. Als het maar wel door een neutrale partij gebeurd!

Dat de zorg mensen te kort komt, daar kunnen ze bij 1 vandaag elk half jaar een item over maken, om maar te zwijgen over inhoudelijke BHV en gedrag ten aanzien van brandveiligheid.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Breathe link=msg=1445161 date=1472677034
Daarom is het zo waardevol om meer dan de oorzaak te onderzoeken, ongeacht de uitkomst. Als het maar wel door een neutrale partij gebeurd!

Dat de zorg mensen te kort komt, daar kunnen ze bij 1 vandaag elk half jaar een item over maken, om maar te zwijgen over inhoudelijke BHV en gedrag ten aanzien van brandveiligheid.

Het is een onderwerp dat hoog op de politieke agenda moet staan. Ik heb vandaag redelijk veel kamerstukken van de afgelopen jaren doorgespit. Er is vaker gesproken en er zijn veel meer kamervragen gesteld over stalbranden dan over branden in seniorencomplexen en/of zorginstellingen.

Het komt op mij een beetje over dat men het onderwerp uit de weg wil gaan, het probleem in verzorgingstehuizen is niet makkelijk op te lossen. Seniorencomplexen vormen een nog veel groter probleem voor de Nederlandse brandweer in de huidige vorm. Ik denk dat het alleen op te lossen is met een bak geld dat gebruikt moet worden om de slagkracht van de brandweer te vergroten en de responsetijd zo beperkt mogelijk te houden (bijv. 6 minuten).

Slagkracht vergroten kan trouwens zonder geld te besteden aan externe adviseurs of het aanstellen van een coordinator voor de taskforce brandbestrijding in objecten met verminderd zelfredzamen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Anoek de Gardeijn
@AnoekDG
De tweede verdieping van verzorgingstehuis Ter Weel in Krabbendijke waar zondag brand was. #omroepzeeland


Anoek de Gardeijn
@AnoekDG
De hele verdieping is voorlopig onbewoonbaar. #omroepzeeland