venflon in hoofd

Auteur Topic: venflon in hoofd  (gelezen 7012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jurgeno

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2005, 12:56:09
Is er iemand die foto's heeft van een infuus in de  V.umbilica of in de tibia? Kan er tevens iemand mij vertellen hoe een infuus in de tibia wordt ingebracht?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2005, 18:26:19
Het klopt hoor.
Bij neonaten kan je een infuus op de volgende plekken plaatsen: de hand, het voorhoofd, V.umbilica (navelstreng). Ook kan je een botnaald/schroef in de tibia (onderbeen) brengen.

Wanneer en waarom gebruik je een bot naald ?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2005, 18:47:23
De bloedvaten bij een neonaat zijn nog niet volledig ontwikkeld dan wel groot genoeg om te worden aangeprikt met een infuusnaald lijkt me. Vandaar de botnaald, dan kunnen de medicaties via het beenmerg worden opgenomen.

[verwijderd door de admin ivm opschoning]


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2005, 19:11:38
Geen beste kwaliteit, maar geeft misschien een idee en dus een beetje antwoord op je vraag. Laatste plaatje is een schets van een cathether via de navelstreng

[verwijderd door de admin ivm opschoning]
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2005, 00:44:40
Wanneer en waarom gebruik je een bot naald ?

Een botnaald gebruik je als je er geen perifeer infuus in kunt krijgen. je draait een holle naald in de tibia vast, hierop kun je een infuussysteem met 3-weg kraan aansluiten en een 50 cc spuit. ( alleen onder druk krijg je er wat in + je kunt nauwkeuriger doseren) via het beenmerg wordt dan de infuusvloeistof en/of medicijnen opgenomen in het lichaam.

Bij neonaten en baby's kan je prima op het hoofd prikken omdat de bloedvaten daar nog goed zichtbaar zijn. meestal gebruik je dan een vleugelnaald.

tussen pink en ringvingertje kan je een blinde poging wagen. meestal lukt dat wel.

De hals vind ik geen goede optie, de nekjes zijn nog zo gedrongen en "spekkig". Een jug. prik je eerder bij een tiener of volwassene.

Navelstreng werd ook al genoemd door iemand, ook een goede optie.