Boetebedragen rijden op rode diesel

Auteur Topic: Boetebedragen rijden op rode diesel  (gelezen 26564 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2010, 00:55:39
Wat mij ooit verteld is, is dat er een naheffing volgt naast de boete. Hierbij wordt dan gekeken hoe lang het voertuig in gebruik is, wat een aannemelijk jaarkilometrage is etc. De bewijslast ligt bij de verdachte in deze, die moet dus aannemelijk kunnen maken dat het anders is dan de inschatting van de belastingdienst. Als ik de vrienden van de blauwe envelop weer eens zie (denk vrijdag) zal ik het eens voor je vragen.

Top ! Er is tot op heden namelijk nog niemand geweest die het mij exact kan vertellen ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2010, 01:30:59
Het rijden met rode diesel (overtreding van artikel 91 van de Wet op de accijns) is eigenlijk geen economisch delict, omdat het niet strafbaar is gesteld in de Wet op de economische delicten, maar in artikel 100 van de Wet op de accijns. In het Handboek Douane vond ik - kort gezegd - het volgende: De Douane kan een transactie aanbieden als het fiscale nadeel minder bedraagt dan € 5.500 voor particulieren of € 11.500 voor ondernemers. Is het nadeel hoger dan moet de zaak worden aangemeld bij de boete-fraudecoördinator. Is het bedrag lager, dan mag de Douane een schikking aanbieden. Bij het aantreffen van rode diesel in een voertuig of een vaartuig wordt een transactie aangeboden ter hoogte van 4,53 euro per liter tankinhoud met een minimum van 226 euro. Zie http://www.douane.nl/bibliotheek/handboeken/handboek_douane/hd_36-00-00-09.html#P1917_175948.

Is het fiscale nadeel derhalve te hoog of wordt de schikking niet betaald, dan zal de officier van justitie (wellicht) tot vervolg overgaan. Er is voor dit feit geen richtlijn van het openbaar ministerie. Ik heb even gekeken wat ik zogauw kon vinden aan straffen in rechterlijke uitspraken, maar ik heb er maar twee gevonden:
- geldboete 1450 euro waarvan 950 euro voorwaardelijk (LJN BG4405);
- geldboete 1800 euro waarvan 900 euro voorwaardelijk (LJN BI8504).

Dit alles staat los van de naheffing van accijnzen.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2010, 20:28:29
Als er van een bepaald bedrijf meerdere vtgn op rode diesel worden/zijn aangetroffen, bestaat zelfs kans dat het gehele (diesel)wagenpark wordt aangeslagen. Ik meen mij te herinneren dat Martinair ooit zo is aangepakt.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2010, 20:42:03
Inderdaad. Er wordt naar het wagenpark gekeken van desbetreffende boer/tuinder/transporteur. Aan de hand daarvan kan men de boekhouding tot 5 jaar terug inzien en zo bekijken wat je wellicht aan brandstof heb verbruikt en aan accijns hebt ontdoken. Daar laat men dan een leuk sommetje op los en dat is de naheffing.  

Heb je één voertuig en is niet aantoonbaar dat je het op grote schaal doet is het de tankinhoud x 4,53 met het minimum van 226,-.

Vandaag met de heren in de "groene uniformen" gesproken...  :)


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2010, 23:05:19
Zie dat er al antwoord is, dus dubbelchecken lijkt me overbodig! Conclusie: gewoon niet doen   ;D


BlauwWit

  • Verbannen gebruiker
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2010, 09:23:31
Rode diesel ben ik langs de weg nog niet tegen gekomen :)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2010, 09:45:50
Denk dat je daarvoor ook meer in de agrarische gebieden en de Betuwe moet zijn.


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2010, 12:21:37
Rode diesel ben ik langs de weg nog niet tegen gekomen :)

Ik kan hier in de regio (Leeuwarden e.o.) wel een aantal tankstations aanwijzen die het onder de noemer gasolie verkopen.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2010, 12:54:59
Denk dat je daarvoor ook meer in de agrarische gebieden en de Betuwe moet zijn.

De meeste tankstation's waar veel vrachtwagens komen verkopen het ook. Koelmotoren van bijvoorbeeld vlees, vis of bloemenauto's draaien ook op de rode diesel.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !