Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 152972 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: René van der Helm link=msg=1334065 date=1425196293
"Reanimatie is het geheel van handelingen voor het herstel van spontane circulatie en/of ademhaling" aldus de NRR,... maar goed dat is hun definitie.  ;)

Onder die definitie valt ook het opheffen van een obstructie van de ademweg door slaan op de rug en buikstoten onder reanimatie. Evenals het boven water trekken van een drenkeling of het weg halen van een plastic zak van het hoofd van een slepend kind. Dat zijn ten slotte handelingen voor het herstel van spontane ademhaling voor zover die belemmerd was door de genoemde situaties.

Op zich een prima definitie van Reanimeren, maar niet voor gebruik als spiegelbeeld van niet-reanimeren. Volgens mij mag je die definitie dan ook niet zo maar plakken op een niet-reanimeren verklaring. Dan voel ik veel meer voor de redenering van Expert.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


helm

  • Gast
Citaat van: RemcoV link=msg=1334092 date=1425214205
Op zich een prima definitie van Reanimeren, maar niet voor gebruik als spiegelbeeld van niet-reanimeren. Volgens mij mag je die definitie dan ook niet zo maar plakken op een niet-reanimeren verklaring. Dan voel ik veel meer voor de redenering van Expert.

Mee eens. Het "en/of" maakt de definitie wat te ruim.

Expert, ik ken hem ook zo:
Reanimeren is het uitvoeren van handelingen die gericht zijn op het weer tot leven wekken van een slachtoffer dat klinisch dood is.


speets

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1326860 date=1422555630
een penning [...] valt pas op bij het ontbloten van het boven lichaam.
Is het werkelijk zo veel moeite/kost het werkelijk zo veel tijd om even langs de hals te voelen naar een kettinkje waar die penning aan kan hangen?


speets

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Citaat van: lidia link=msg=1327192 date=1422609802
Het is dus geen vrijblijvend verzoek!
Iemand die dan toch doorgaat is in mijn ogen niet meer bezig met hulpverlening, maar met machtsmisbruik, immers het slachtoffer kan zich niet verdedigen.
Helemaal mee eens Lidia!


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Citaat van: speets link=msg=1353657 date=1433259179
Is het werkelijk zo veel moeite/kost het werkelijk zo veel tijd om even langs de hals te voelen naar een kettinkje waar die penning aan kan hangen?

Nee. Je moet er alleen in alle hectiek wel aan denken....
En als je dat vergeet dan..... (vul zelf maar in gezien de reacties op dit onderwerp..... 98uiye)
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Citaat van: speets link=msg=1353657 date=1433259179
Is het werkelijk zo veel moeite/kost het werkelijk zo veel tijd om even langs de hals te voelen naar een kettinkje waar die penning aan kan hangen?

Het is niet dat het veel moeite kost, enkel dat het op dat moment geen prioriteit heeft.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


helm

  • Gast
Reactie #706 Gepost op: 8 januari 2016, 14:47:13
http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/4220866/2016/01/08/Niet-reanimerenpenning-bijna-fataal-voor-86-jarige-man.dhtml

Het had weinig gescheeld of de Veldhovenaar was overleden aan een darmbloeding die hem zonder behandeling noodlottig was geweest. De reden: de niet-reanimerenpenning die hij sinds een half jaar om zijn nek had hangen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #707 Gepost op: 8 januari 2016, 15:22:11
Ik vind het persoonlijk een slecht geschreven artikel, eerst zegt hij dat zij nog een levenswens heeft, en vervolgens dat hij het goed vindt als hij morgen overlijdt...

In het artikel wordt ook niet expliciet benoemd dat de penning zijn behandeling zou hebben verhinderd was hij niet bij kennis gekomen.

Al met al een slecht stukje journalistiek?

Dat een NR verklaring(penning) geen niet behandelen verklaring is moet toch wel bekend zijn?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #708 Gepost op: 8 januari 2016, 15:32:27
Citaat van: Golly link=msg=1398265 date=1452262931
Dat een NR verklaring(penning) geen niet behandelen verklaring is moet toch wel bekend zijn?

Ik vroeg mij hetzelfde af.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #709 Gepost op: 22 februari 2016, 08:07:56
Citaat
Is it always right to be resuscitated?

By SBS Insight
Airdate: Tuesday, November 10, 2015 - 20:30
Channel: SBS   

Mike Gale was dead for four minutes before being revived without any complications. But he is in the minority. CPR can be a brutal process - in hospital, the survival rate is around 15 per cent.

Complicating matters - in many cases, doctors don’t know how the patient feels about resuscitation. If they have formal documentation, it often can’t be accessed in time, meaning they may be brought back to life against their wishes.

Do the benefits outweigh the risks and can you decide your own fate? This week on Insight, we look at how people can re-claim this power, when it’s wise to use CPR and when you’re better off without it.

https://www.youtube.com/watch?v=RDw6a47bn5Q