Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie

Auteur Topic: Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie  (gelezen 24596 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 23 september 2016, 14:16:05
Citaat van: Juffie link=msg=1448606 date=1474630368
Even voor mijn beeldvorming....

Wat zijn PIT verpleegkundigen?

Citaat
Het PIT (paramedical intervention team – paramedisch interventieteam) is een hulpmiddel in de zorgketen buiten het ziekenhuis. Het houdt het midden tussen een ambulance en een MUG, en heeft tot doel het aanbod inzake medisch vervoer uit te breiden.

http://www.health.belgium.be/nl/pit-paramedical-intervention-team


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #51 Gepost op: 23 september 2016, 14:23:06
Citaat van: Expert link=msg=1448607 date=1474630696

Dit zijn vragen die in de literatuur reeds veelvuldig zijn onderzocht en beantwoord. Jouw focus richt zich vooral op de medische interventie 'intubatie' als zodanig. Een 'alfa' handeling waar kennelijk veel pre-hospitaal acterende verpleegkundigen een soort status aan ontlenen en een zeker genoegen in scheppen zonder over de outcome van deze handeling en daaropvolgend traject na te denken.


Citaat van: senseihomer link=msg=1448614 date=1474631995

"assumption is the mother of all fuck ups "

maar zou liever een constructieve bijdrage willen in het vinden van een goede onderzoeksvraag, zonder de gehele discussie omtrent intubatie wel of niet opnieuw te gaan voeren


Wederom ben je in staat de plank volledig te missen. Het heeft niks met een 'aanname' te maken, waar overigens de spreekwoordelijke toevoeging van jou niet bepaald bijdragend is aan je eigen wens om constructief te blijven. De boodschap, verpakt in mijn opmerking, is wel degelijk een serieuze. Het is volledig onzinnig een handeling te beschouwen zonder na te denken over het effect van die handeling in relatie tot het te volgen traject daarna, zoals target ventilation, hemodynamische controle en -bijsturing.

Misschien is de suggestie wenselijk om eens te beginnen met correct geschreven Nederlands.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #52 Gepost op: 23 september 2016, 14:40:30
Citaat
Wederom ben je in staat de plank volledig te missen. Het heeft niks met een 'aanname' te maken

Enerzijds begrijp ik de `toevoeging` van het wederom niet, alsof het eerder de plank mis slaan te maken zou hebben met het nu mis slaan van de plank?

En anderzijds sla ik in mijn ogen de plank niet mis, maar kies ik ervoor niet te proberen de plank uberhaupt te slaan

Citaat
Een 'alfa' handeling waar kennelijk veel pre-hospitaal acterende verpleegkundigen een soort status aan ontlenen en een zeker genoegen in scheppen zonder over de outcome van deze handeling en daaropvolgend traject na te denken..

dat lijkt mij toch een aanname?

Citaat
waar overigens de spreekwoordelijke toevoeging van jou niet bepaald bijdragend is aan je eigen wens om constructief te blijven

Misschien niet, maar eerlijk gezegd wordt ik soms moe en geirriteerd hoe de communicatie op dit forum gaat. ik stel een hele eenvoudige vraag over het concreet stellen van een onderzoeksvraag en dan kan ik niks met jou bijdrage hoe serieus die ook bedoeld is (en daar twijfel ik niet aan)

aangezien het niets te maken heeft met het opstellen van mijn hoofdvraag, maar veel eerder een discussie omtrent de status van de handeling en of het verloop traject?

Citaat
Misschien is de suggestie wenselijk om eens te beginnen met correct geschreven Nederlands.

Citaat
Utrecht heeft net een nieuw dek geopend. Dat scheelt het ziekenhuis enorm in het aanbod van polytraumapatiënten. Wanneer je besluit om een patiënt lichtgebonden te transporteren, dan doe je dat omdat er sprake moet zijn van een significante tijdswinst ten opzichte van grondgebonden transport per ambulance. Die tijdswinst mag niet verloren gaan door secundair transport omdat het ziekenhuis geen geschikte landingsfaciliteit heeft.

misschien is het een suggestie om je niet te druk te maken over wel of niet correct geschreven teksten van anderen, aangezien het geen meer waarde heeft in mijn ogen, buiten het devalueren van de gesprekspartner (of je moet een andere reden hebben, dan hoor ik hem graag)

en als je zo precies bent in het aanwijzen van verkeerde spellingen etc, dan is het niet handig het zelf ook te doen.

het verschil tussen jou en mij is o.a. dat ik deze spellings `fout` in jouw reactie zag, en zelfs twijfelde om er iets op te zeggen (aangezien ik jouw kritische houding na correcte spelling vaker tegen ben gekomen).maar toen realiseerde ik me dat het vrij kinderachtig zou zijn om te doen en totaal niets bij zou dragen aan de discussie

Vandaar dat ik het toen niet gedaan heb


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #53 Gepost op: 23 september 2016, 14:42:31
Citaat van: oma link=msg=1448618 date=1474632965
http://www.health.belgium.be/nl/pit-paramedical-intervention-team

Dank  O0


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #54 Gepost op: 24 september 2016, 09:03:23
Zijn er eventuele aanvullingen en op tips aangaande mijn hoofdvraag cq deelvragen?

vind het lastig om te beoordelen of dit een juiste vraagstelling is en of kan zijn

alvast bedankt


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #55 Gepost op: 24 september 2016, 11:45:59
Citaat van: senseihomer link=msg=1448818 date=1474700603
Zijn er eventuele aanvullingen en op tips aangaande mijn hoofdvraag cq deelvragen?

vind het lastig om te beoordelen of dit een juiste vraagstelling is en of kan zijn

alvast bedankt

Ik heb het topic gevolgd. Zonder teveel te zeggen over de inhoud valt mij vooral op dat de hoofdvraag zeer breed is met ontzettend veel deelvragen. Mijn advies: Houd de hoofdvraag klein met maximaal 4/5 deelvragen en zoek dan de diepte op. Dan  levert het onderzoek meer rendement op en is het duidelijk afgebakend zoals al een aantal keer is aangegeven.

Verder nog belangrijk hoe jij de hoofdvraag formuleert en wat de eigenlijke probleemstelling of hypothese is.

Let verder goed op het taalgebruik: kort en bondig, zakelijk en ondubbelzinig. In Nederland wordt van een scriptie of onderzoek op HBO-niveau minimaal taalniveau 3F en soms 4F verwacht.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #56 Gepost op: 24 september 2016, 12:37:09
Ok dank je wel

De deelvragen waren ook bedoeld als een soort brain storm

Ik ga er eens over nadenken 😃

Maar zou dit wel een reele hoofdvraag kunnen zijn?


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #57 Gepost op: 25 september 2016, 00:29:36

Aan welke voorwaarden moet voldaan worden voor een verantwoorde uitvoering van prehospitale Endotracheale Intubatie door PIT verpleegkundigen


Beste Senseihomer,

Persoonlijk vind ik je vraagstelling en de wijze waarop je tot deze onderzoeksvraag komt niet erg overtuigend.
Ik heb te vaak gezien dat studenten een onderzoek gingen doen op hun niveau met een totaal niet relevante onderzoeksvraag, of weinig tot geen motivatie.
Vaak onder het mom van, ja we moeten deze opdracht doen dus we verzinnen maar wat. Dat is een grote valkuil.
Als deze studenten hun onderzoek presenteren is het eigenlijk altijd een nietszeggend, saai en weinig betekenisvol onderzoek waar je tenenkrommend van naar de presentatie zit te luisteren.
Ik beweer nu niet dat dit ook bij jou het geval is, maar de wijze waarop dit tot stand komt neigt er wel naar.

Het allerbelangrijkste bij een onderzoeksvraag is dat je intrinsiek gemotiveerd bent om datgene te onderzoeken. Bijvoorbeeld omdat je al heel lang hebt afgevraagd hoe dat zit. Omdat het je altijd al heeft geïnteresseerd en je al lang in je hoofd rond loopt er meer van te willen weten. Dat moet een verlangen zijn. Je voelt dat hier voor jezelf en misschien ook voor anderen iets te verduidelijken is, en dit gevoel ga je nu invulling geven. Wanneer je een onderzoeksvraag vanuit deze hoek kan formuleren komt de motivatie om het echt uit te zoeken vanuit je tenen. Dat is een belangrijke voorwaarde om een goed eindresultaat neer te zetten.


De onderzoeksvraag: Aan welke voorwaarden moet voldaan worden voor een verantwoorde uitvoering van prehospitale Endotracheale Intubatie door PIT verpleegkundigen
Vind ik eigenlijk geen onderzoeksvraag. Het komt een beetje neer op: Welke boodschappen moeten we morgen doen?
Ik vind het erg makkelijk en breed. waarschijnlijk staat dit vast al ergens vermeld in een profielschets of opleidingsplan voor ambulancier of PIT verpleegkundige, of in de standing orders of iets dergelijks. Daarnaast is het ook weer niet zo heel moeilijk om als dit niet het geval is een aantal voorwaarden te gaan bedenken. Hiermee ga je dus niet de wereld verrassen met nieuwe inzichten vermoed ik.

Ik vind dat je het veel meer moet aanvliegen vanuit een probleemstelling. Mijn vraag aan jou is dan ook.
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Zijn PIT verpleegkundigen onvoldoende bekend met de voorwaarden voor een verantwoorde uitvoering van prehospitale intubatie?
Worden prehospitale intubaties door PIT verpleegkundigen regelmatig verkeerd uitgevoerd?
Is er door onduidelijke voorwaarden verschil in uitvoering van prehospitale intubaties door PIT verpleegkundigen?
Zorg eerst dat je een probleem heb geconstateerd. En ga dan een onderzoeksvraag formuleren.
Eerst een probleemstelling! Dan pas een (onderzoeks) vraagstelling.
Vraag jezelf af: Wat is nu eigenlijk het probleem?
Als er nu geen probleem is met onduidelijkheid rondom het prehospitaal intuberen door PIT verpleegkundigen, dan moet je het ook niet gaan onderzoeken.
Dan kan je net zo goed gaan onderzoeken waarom ballonnen als je ze teveel opblaast kapot gaan.

Let op.
De kracht van een goed onderzoek zit hem in een intrinsieke motivatie om het probleem uit te zoeken en een vraagstelling na aanleiding van een daadwerkelijk geconstateerd probleem.
Alles wat hier niet aan voldoet zijn saaie flutonderzoekjes.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #58 Gepost op: 25 september 2016, 09:52:19
Citaat
Beste Senseihomer,

Persoonlijk vind ik je vraagstelling en de wijze waarop je tot deze onderzoeksvraag komt niet erg overtuigend.
Ik heb te vaak gezien dat studenten een onderzoek gingen doen op hun niveau met een totaal niet relevante onderzoeksvraag, of weinig tot geen motivatie.
Vaak onder het mom van, ja we moeten deze opdracht doen dus we verzinnen maar wat. Dat is een grote valkuil.
Als deze studenten hun onderzoek presenteren is het eigenlijk altijd een nietszeggend, saai en weinig betekenisvol onderzoek waar je tenenkrommend van naar de presentatie zit te luisteren.
Ik beweer nu niet dat dit ook bij jou het geval is, maar de wijze waarop dit tot stand komt neigt er wel naar.

Het allerbelangrijkste bij een onderzoeksvraag is dat je intrinsiek gemotiveerd bent om datgene te onderzoeken. Bijvoorbeeld omdat je al heel lang hebt afgevraagd hoe dat zit. Omdat het je altijd al heeft geïnteresseerd en je al lang in je hoofd rond loopt er meer van te willen weten. Dat moet een verlangen zijn. Je voelt dat hier voor jezelf en misschien ook voor anderen iets te verduidelijken is, en dit gevoel ga je nu invulling geven. Wanneer je een onderzoeksvraag vanuit deze hoek kan formuleren komt de motivatie om het echt uit te zoeken vanuit je tenen. Dat is een belangrijke voorwaarde om een goed eindresultaat neer te zetten.

Goedemorgen Juffie,

Dank voor je reactie en ik begrijp zeker wat je bedoelt

Mijn intrinsieke motivatie ligt absoluut bij het prehospitaal werkveld van verpleegkundigen, niet specifiek bij de intubatie (vaardigheid). Alleen mijn gedachte is (was) dat wanneer de focus komt op een van de interventies het makkelijker af te bakenen is en prehsopitale intubatie is iets waar natuurlijk veel onderzoek naar gedaan is en dus veel literatuur over te vinden is

Citaat
Ik vind dat je het veel meer moet aanvliegen vanuit een probleemstelling. Mijn vraag aan jou is dan ook.
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Zijn PIT verpleegkundigen onvoldoende bekend met de voorwaarden voor een verantwoorde uitvoering van prehospitale intubatie?
Worden prehospitale intubaties door PIT verpleegkundigen regelmatig verkeerd uitgevoerd?
Is er door onduidelijke voorwaarden verschil in uitvoering van prehospitale intubaties door PIT verpleegkundigen?
Zorg eerst dat je een probleem heb geconstateerd. En ga dan een onderzoeksvraag formuleren.
Eerst een probleemstelling! Dan pas een (onderzoeks) vraagstelling.
Vraag jezelf af: Wat is nu eigenlijk het probleem?
Als er nu geen probleem is met onduidelijkheid rondom het prehospitaal intuberen door PIT verpleegkundigen, dan moet je het ook niet gaan onderzoeken.
Dan kan je net zo goed gaan onderzoeken waarom ballonnen als je ze teveel opblaast kapot gaan.

Let op.
De kracht van een goed onderzoek zit hem in een intrinsieke motivatie om het probleem uit te zoeken en een vraagstelling na aanleiding van een daadwerkelijk geconstateerd probleem.
Alles wat hier niet aan voldoet zijn saaie flutonderzoekjes.

Het probleem (of verbeterpunt) is dat er nu een enerzijds een overmedicalisering plaats vindt door het veelvuldig onnodig inzetten van een MUG team (urgentie-arts en spoedverpleegkundige) wat een grotere werk druk geeft, aangezien je zowel een arts en een verpleegkundige moet missen (soms zelfs 2 verpleegkundigen, als er tegelijkertijd een PIT inzet is en of een tweede MUG inzet)

Een tweede probleem is dat er nu officieuze PIT verpleegkundigen prehospitaal werken, bijv via de brandweer (en ziekenhuis) en enerzijds worden ze wel via de MKA ingezet, anderzijds hebben ze geen officiele PIT status en is de vraag of ze wettelijke ingedekt zijn, dit vind ik persoonlijk ook een hele interessante om te onderzoeken (alleen vraag me af of er voldoende artikelen te vinden zijn, als die er al zijn)

Als laatste zijn er veel verpleegkundigen die de PIT functie helemaal niet willen doen of met tegenzin en door de moeilijkheid in het vinden van gediplomeerd personeel (BBT=bijzondere beroeps titel Spoed en Inzo) kan deze functie ook niet gewisseld worden en kom je in het gedrang met de wettelijke bepaling van de minimale percentage van aanwezige gediplomeerde spoedverpleegkundigen

Ook interessant lijkt mij om te kijken naar mogelijk een trap systeem van inwerken van (spoed) verpleegkundigen richting het prehospitale werkveld (ziekenhuis   --}   ambulance secundair   --}   ambulance 100   --}   PIT --}   MUG bijv), maar wederom komt je hier weer het probleem tegen van voldoende relevante literatuur die te vinden moet zijn

Puur kijkend naar intubatie door spoed Verpleegkundigen. Gisteren viel ik in een ander ziekenhuis in, en het bleek dat de spoedverpleegkundigen (met BBT) standing order hebben om zowel in de kliniek en buiten de kliniek te mogen intuberen. Intubatie is ook een vaardigheid die BBT verpleegkundigen volgens de wet mogen uitvoeren, maar zo ver ik weet is het niet een vaardigheid die tijdens de Banaba wordt gedoceerd

en het is niet zo dat de standing orders van bijv het ziekenhuis van gisteren, landelijk gelden.

De moeilijkheid is dat er weinig structuur en veel onduidelijkeid het Belgische systeem van gezondheidszorg oa spoedgevallen zit.

In het prehospitale is het nog veel meer

Wat mij dus het meest aantrekt om te onderzoeken is:

* kan de PIT functie los gesteld wordt als ziekenhuis functie (om zodoende ambulance en brandweerdiensten de mogelijkheid te geven om verantwoord verpleegkundigen in het prehospitale werkveld in te zetten)

* Bestaat er een eenduidig systeem van interventies die PIT verpleegkundigen inzetten en of mogen zetten en zijn er verschillen in deze interventies en hoeveel verschillen zijn er

* op welke manier kunnen MUG teams worden ontlast

* eventueel uitbreiden van interventies door PIT verpleegkundigen, om over medicalisering te voorkomen

* de PIT verpleegkundige als full time functie (zoals de Nederlandse ambulanceverpleegkundige bijv), losstaand van de ziekenhuisfunctie. enerzijds krijg je dan mensen die er echt voor kiezen en dus over het algemeen meer gemotiveerd zijn en anderzijds kan het de bestaande werkdruk van spoedeisende diensten ontlasten, omdat deze verpleegkundigen los staan van de huidige bezetting. je zou zelfs kunnen stellen dat ze bijdrage leveren aan de werkdruk, om ze mee te laten werken op deze diensten. Op die manier houden de verpleegkundigen voldoende werkervaring (op de spoed), maar zijn ze wel direct inzetbaar (zonder de belasting) voor het prehospitale werkveld

Deze laatste vindt ik absoluut de meest interessante. Maar vindt het dan heel moeilijk om hier een goede hoofdvraag uit te maken en vraag me af of er voldoende artikelen in te vinden zijn (waar zou je op moeten zoeken)

Mijn hoofddoel is om mijn opleiding te halen en het is al behoorlijk pittig met 2 jonge kinderen, de relatief korte periode van de opleiding (8 maanden) en het daarnaast beginnen van een nieuwe werkplek waar ik ingewerkt ga worden op zowel de intensive care en spoedeisende hulp, geeft voor mij wel de gedachte dat ik het mezelf zo makkelijk mogelijk wil maken

Persoonlijk heb ik ook niet het idee dat op de opleiding de eisen zo streng zijn als in Nederland. Mijn idee is dat vooral de bedoeling is dat je leert hoe je onderzoek moet doen, dan dat je daadwerkelijk baandoorbrekende onderzoeken doet, als het dat wel is dan is het natuurlijk mooi mee genomen

Maar dat is niet mijn insteek, ik wil het mezelf niet moeilijker maken dan het al is, dus als we dan terug komen op de intubatie vaardigheid, dat is simpelweg een concrete handeling waar al veel onderzoek naar gedaan is, alleen zover ik nu weet geen eenduidige richtlijnen in zijn


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #59 Gepost op: 25 september 2016, 18:29:03
Citaat van: senseihomer link=msg=1449004 date=1474789939

Mijn intrinsieke motivatie ligt absoluut bij het prehospitaal werkveld van verpleegkundigen, niet specifiek bij de intubatie (vaardigheid). Alleen mijn gedachte is (was) dat wanneer de focus komt op een van de interventies het makkelijker af te bakenen is en prehsopitale intubatie is iets waar natuurlijk veel onderzoek naar gedaan is en dus veel literatuur over te vinden is

Het probleem (of verbeterpunt) is dat er nu een enerzijds een overmedicalisering plaats vindt door het veelvuldig onnodig inzetten van een MUG team (urgentie-arts en spoedverpleegkundige) wat een grotere werk druk geeft, aangezien je zowel een arts en een verpleegkundige moet missen (soms zelfs 2 verpleegkundigen, als er tegelijkertijd een PIT inzet is en of een tweede MUG inzet)

Een tweede probleem is dat er nu officieuze PIT verpleegkundigen prehospitaal werken, bijv via de brandweer (en ziekenhuis) en enerzijds worden ze wel via de MKA ingezet, anderzijds hebben ze geen officiele PIT status en is de vraag of ze wettelijke ingedekt zijn, dit vind ik persoonlijk ook een hele interessante om te onderzoeken (alleen vraag me af of er voldoende artikelen te vinden zijn, als die er al zijn)

Als laatste zijn er veel verpleegkundigen die de PIT functie helemaal niet willen doen of met tegenzin en door de moeilijkheid in het vinden van gediplomeerd personeel (BBT=bijzondere beroeps titel Spoed en Inzo) kan deze functie ook niet gewisseld worden en kom je in het gedrang met de wettelijke bepaling van de minimale percentage van aanwezige gediplomeerde spoedverpleegkundigen

Ook interessant lijkt mij om te kijken naar mogelijk een trap systeem van inwerken van (spoed) verpleegkundigen richting het prehospitale werkveld (ziekenhuis   --}   ambulance secundair   --}   ambulance 100   --}   PIT --}   MUG bijv), maar wederom komt je hier weer het probleem tegen van voldoende relevante literatuur die te vinden moet zijn

Puur kijkend naar intubatie door spoed Verpleegkundigen. Gisteren viel ik in een ander ziekenhuis in, en het bleek dat de spoedverpleegkundigen (met BBT) standing order hebben om zowel in de kliniek en buiten de kliniek te mogen intuberen. Intubatie is ook een vaardigheid die BBT verpleegkundigen volgens de wet mogen uitvoeren, maar zo ver ik weet is het niet een vaardigheid die tijdens de Banaba wordt gedoceerd

en het is niet zo dat de standing orders van bijv het ziekenhuis van gisteren, landelijk gelden.

De moeilijkheid is dat er weinig structuur en veel onduidelijkeid het Belgische systeem van gezondheidszorg oa spoedgevallen zit.

In het prehospitale is het nog veel meer

Wat mij dus het meest aantrekt om te onderzoeken is:

* kan de PIT functie los gesteld wordt als ziekenhuis functie (om zodoende ambulance en brandweerdiensten de mogelijkheid te geven om verantwoord verpleegkundigen in het prehospitale werkveld in te zetten)

* Bestaat er een eenduidig systeem van interventies die PIT verpleegkundigen inzetten en of mogen zetten en zijn er verschillen in deze interventies en hoeveel verschillen zijn er

* op welke manier kunnen MUG teams worden ontlast

* eventueel uitbreiden van interventies door PIT verpleegkundigen, om over medicalisering te voorkomen

* de PIT verpleegkundige als full time functie (zoals de Nederlandse ambulanceverpleegkundige bijv), losstaand van de ziekenhuisfunctie. enerzijds krijg je dan mensen die er echt voor kiezen en dus over het algemeen meer gemotiveerd zijn en anderzijds kan het de bestaande werkdruk van spoedeisende diensten ontlasten, omdat deze verpleegkundigen los staan van de huidige bezetting. je zou zelfs kunnen stellen dat ze bijdrage leveren aan de werkdruk, om ze mee te laten werken op deze diensten. Op die manier houden de verpleegkundigen voldoende werkervaring (op de spoed), maar zijn ze wel direct inzetbaar (zonder de belasting) voor het prehospitale werkveld

Deze laatste vindt ik absoluut de meest interessante. Maar vindt het dan heel moeilijk om hier een goede hoofdvraag uit te maken en vraag me af of er voldoende artikelen in te vinden zijn (waar zou je op moeten zoeken)

Mijn hoofddoel is om mijn opleiding te halen en het is al behoorlijk pittig met 2 jonge kinderen, de relatief korte periode van de opleiding (8 maanden) en het daarnaast beginnen van een nieuwe werkplek waar ik ingewerkt ga worden op zowel de intensive care en spoedeisende hulp, geeft voor mij wel de gedachte dat ik het mezelf zo makkelijk mogelijk wil maken

Persoonlijk heb ik ook niet het idee dat op de opleiding de eisen zo streng zijn als in Nederland. Mijn idee is dat vooral de bedoeling is dat je leert hoe je onderzoek moet doen, dan dat je daadwerkelijk baandoorbrekende onderzoeken doet, als het dat wel is dan is het natuurlijk mooi mee genomen

Maar dat is niet mijn insteek, ik wil het mezelf niet moeilijker maken dan het al is, dus als we dan terug komen op de intubatie vaardigheid, dat is simpelweg een concrete handeling waar al veel onderzoek naar gedaan is, alleen zover ik nu weet geen eenduidige richtlijnen in zijn


Senseihomer,

Evenals het Belgische systeem van gezondheidszorg, waaronder de spoedzorg, zit er weinig structuur en veel onduidelijkheid in jouw citaten. Ik probeer echt mijn best te doen om iets te begrijpen van je lappen tekst die in algemene zin een onbegrijpelijke soep zijn van aan elkaar geregen woorden. Het staat stijf van de taal en stijlfouten en daarmee is het amper te volgen wat je nou wilt zeggen. Mogelijk dat er sprake is van enige overdracht vanuit het Belgisch systeem. Op zichzelf is je vraag interessant en Juffie gaat er zeer inhoudelijk op in, maar eigenlijk neemt niemand je vraag echt serieus wanneer je teksten zó op een openbaar forum pleurt. (Quote Rutte)

Ik ben serieus benieuwd in hoeverre jij binnen jouw opleiding nou wordt voorbereid op het 'doen' van onderzoek. Dat 'doe' je namelijk niet zomaar. Het is niet eenvoudig en het is iets wat je echt moet leren. Dat vak heet methodologie. Daar krijg je aangeleerd hoe je onderzoek verricht. Tijdens mijn opleiding tot arts werd daar gedurende de eerste drie jaar van het doctoraal erg veel tijd aan besteed. Veel studenten vonden het een erg lastig vak.

Inzoomend op jouw vraag, merk ik dat je behoorlijk worstelt met de materie en ik krijg het gevoel dat je de randvoorwaarden van onderzoek niet helemaal helder hebt. Volgens mij is dat stap één. Vanuit dat kader, die randvoorwaarden, zou het moeten lukken om te komen tot een aardige scriptie. Omdat ik onlangs mijn zoon heb geholpen met een soortgelijk vraagstuk heb ik één van mijn oude college dictaten maar weer eens uit de kast gehaald.

Alvorens te komen tot een scherp afgebakende onderzoeksvraag is het van belang om helder te hebben wat je nou precies wilt weten en hoe je die vraag wilt beantwoorden. De onderzoeksvraag dient over één onderwerp te gaan. Een ander belangrijk uitgangspunt is het kader van je opleiding. Zo zal een wetenschappelijke opleiding meer literatuur georiënteerd zijn, waarbij een HBO- of MBO opleiding zich veel meer richt op de praktijk. Praktische relevantie is, zeker bij HBO-scripties, een vereiste en het is belangrijk dit uitgangspunt niet uit het oog te verliezen, anders ga je heel ingewikkeld lopen doen, om vervolgens onderuit te gaan.

De hoofdvraag vormt het fundament van de scriptie. Een scriptie met een slechte probleemstelling komt nooit goed uit de verf en zal nimmer leiden tot heldere conclusies. De mate waarin je heldere conclusies uit de verzamelde data kunt trekken hangt namelijk af van hoe helder de onderzoeksvraag is geformuleerd en óf deze wel voldoende relevant en haalbaar is. Kortom.., een correct geformuleerde hoofdvraag is cruciaal! Het geeft namelijk richting aan je onderzoek. Het is niet alleen bepalend voor de invalshoek, maar tevens voor het type onderzoek wat je wilt uitvoeren. De probleemstelling is het logische gevolg van de achterliggende problematiek gerelateerd aan het onderwerp dat jij hebt gekozen. Een goede probleemstelling bevat een kernachtige vraag in de vraagvorm, is omschreven in één korte duidelijke zin, is specifiek geformuleerd en heeft toegevoegde waarde.

Zodra je de hoofdvraag helder hebt geformuleerd is het belangrijk om de "so what" en "who cares" vraag te stellen om je idee eventueel aan te scherpen. Wat gaat jouw (baanbrekend) onderzoek bijdragen (aan het welzijn van de mensheid)? Als die vragen hiaten opleveren ga je terug naar de tekentafel. Uiteindelijk mag je onderzoeksvraag niet te breed, niet te smal en niet te gevoelig zijn. Timing is belangrijk!

Uiteindelijk is de bedoeling van jouw onderzoeksvraag een aanzet tot het schrijven van een gericht betoog in plaats van een doelloze beschrijving van allerlei losse fenomenen. Dit betoog verschaft "stap voor stap" inzicht in verbanden tussen de verschijnselen, gebeurtenissen, ontwikkelingen, factoren, enzovoorts. De manier waarop een probleemstelling wordt geformuleerd bepaalt het soort onderzoek dat uitgevoerd dient te worden om deze vraag te beantwoorden. Er bestaan diverse vormen zoals beschrijvend, adviserend, toetsend, enzovoorts.

Het doen van (goed) onderzoek vraagt dus enorm veel voorbereiding. Daarbij spelen zaken als beschikbare middelen en haalbaarheid een essentieel rol. Is je voorbereiding goed, dan heb hark je mooi cijfer binnen.