Kleuren zichtbaarheidshesjes

Auteur Topic: Kleuren zichtbaarheidshesjes  (gelezen 15419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2012, 15:04:29


hier een blauwe van de kmar

En dat is dan een zichtbaarheidsvest van een 'gewone' Marechaussee of van de OvD-KMar?


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2012, 15:19:04
Binnen de KMar wordt het groene vestje gedragen door;

OvD-P
Beheerder PD (PD = Plaats Delict)
Leider PD
TEV (Teamleider Explosieven Verkenner).

Op de achterzijde staat "Koninklijke Marechaussee" met daaronder zijn of haar taak c.q. functie

Het blauwe vestje is eigenlijk een soort voorloper geweest van het gele vestje wat nu gedragen wordt.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2012, 15:52:42
Ook de ambulance dienst kent het groene hesje, deze wordt gedragen door de chauffeur en verpleegkundige die als eerste gele aanwezig zijn bij een groot incident.


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2012, 12:37:08
Als je dan echt herkenbaar wilt zijn als een aparte tak (buiten hulpverleners om), kies dan een kleur die niet veel wordt gebruikt. Bijv. roze of turquoise? Het is al een grote teletubbieshow als er een groot incident is, dan kunnen die andere kleuren er ook nog wel bij.

Daarnaast is er geen uniformiteit aan te geven voor het hele land zoals vele hier al zeggen. Dus wellicht kijken naar andere mogelijkheden dan een hesje?

Als ik een persfotograaf zou zijn, had ik het wel geweten....



Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2012, 13:37:27
Wit zou ook geen verkeerde kleur zijn ipv het lichtblauwe kleur hesje zoals nu.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2012, 10:32:23
Reddingsbrigade liaison heeft een groen hesje met de teks ''reddingsbrigade''


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2012, 12:05:48
Onderstaand de officieren, graag aanvullingen!

Brandweer
Rood: Bevelvoerder
Oranje: Officier van Dienst Brandweer
Groen: Adviseur Gevaarlijke Stoffen
Blauw: Voorlichting of Bevelvoerder HW/HV
Geel: Hoofd Officier van Dienst Brandweer

Politie
Fluor groen: Officier van Dienst Politie

Ambulance
Geel met groen bovenstuk: Verpleegkundige of Chauffeur
Groen: Officier van Dienst Geneeskundig
Rood, zwarte schouderstukken: MMT

Pers
Lichtblauw met rode lijnen aan randen: Perskaarthouders

Ik vraag mij echter altijd af waarom sommige kleding niet voldoet aan RWS standaard (EN471 klasse 2-2). Het lijkt mij dat alle bovenstaande functionarissen regelmatig op de Rijkssnelwegen komen/lopen.

P.s. onder andere op "veiligheidsvesten.net" is een overzicht van beschikbare kleuren te vinden. Letop, ook hier geldt dat niet ieder vest aan de RWS standaard voldoet!
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2012, 07:39:58
Je moet voor de NEN471 een bepaald oppervlak aan retrorefelcterende en fluriserende stof hebben. Voor uitrukkleding van de brandweer is dit niet te doen omdat de stoffen die daarvoor gebruikt worden niet in die kleuren te verven zijn.
Je zou dan het hele pak met striping vol moeten plakken waardoor het weer onwerkbaar wordt.
Er zijn we experimenten geweest met fluoriserende uitrukpakken, maar deze verloren de felle kleur na blootstelling aan grote hitte.

Daarom hebben de meeste TS-en allemaal veiligheidshesjes op de voertuigen liggen voor wanneer ze op of langs de weg werken


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2012, 12:09:10
RWS eist van haar onderaannemers die aan het werk zijn langs de weg dat zij zichtbaarheidskleding gebruiken die aan hun "rws"-norm voldoet.
Dat is dus privaatrechtelijk (opdrachtgever<>opdrachtnemer)
RWS heeft niets over brandweer/politie/ambu/kmar te zeggen over hun zichtbaarheidskleding.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het natuurlijk niet goed zou zijn om ook de rws-norm te volgen als dat mogelijk is.

En trouwens, vestjes e.d zijn hulpmiddelen van de laagste categorie.
Als de brandweer/politie het verkeer stil legt is er de meest veilige werksituatie. Je zou dan, zwart-wit gezegd, helemaal geen hesjes nodig hebben.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2012, 12:20:40
RWS eist van haar onderaannemers die aan het werk zijn langs de weg dat zij zichtbaarheidskleding gebruiken die aan hun "rws"-norm voldoet.
Dat is dus privaatrechtelijk (opdrachtgever<>opdrachtnemer)
RWS heeft niets over brandweer/politie/ambu/kmar te zeggen over hun zichtbaarheidskleding.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het natuurlijk niet goed zou zijn om ook de rws-norm te volgen als dat mogelijk is.

En trouwens, vestjes e.d zijn hulpmiddelen van de laagste categorie.
Als de brandweer/politie het verkeer stil legt is er de meest veilige werksituatie. Je zou dan, zwart-wit gezegd, helemaal geen hesjes nodig hebben.

Daar ben ik het toch niet met je eens, de hesjes zijn namelijk niet een eis van RWS maar van de Arbodienst, en dus ook verplicht voor hulpdiensten.
En ook al legt de politie de weg stil blijven er altijd rijdende voertuigen in een wegvak, denk maar aan hulpdiensten en semihulpdiensten. Ook al hebben al deze mensen een uitgebreide rijopleiding dit voorkomt nooit een "brandweerman in het zwart" die een stap opzij maakt in het donker.
Of wat dacht je van een agent die in het donker een "doorrijder" probeerd staande te houden, met dat donkerblauwe uniform aan valt ie echt neit goed op op een onverlichte weg.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.