Troponine bepaling in de ambulance

Auteur Topic: Troponine bepaling in de ambulance  (gelezen 13543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #20 Gepost op: 13 juni 2013, 20:55:11
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1173036 date=1371114730
En troponinebepaling en andere labbepaling via/op SEH is ook onzinnig, dat kan net zo goed op een cardioafdeling, dus SEH verkleinen, hartpatiënten direct naar cardio/CCU doorsturen, minder delay, stukken goedkoper en minder personeel en infrastructuur nodig.

Er hoeft niet minder delay te zijn. De behandeling kan direct op de SEH gestart worden. De belasting voor de CCU wordt gereduceerd doordat atypische thoracale klachten of HVS klachten geinventariseerd worden op SEH, tot een vroeg ontslag zullen leiden waarna patient vanaf de SEH huiswaarts zal gaan.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 14 juni 2013, 00:03:57
Citaat van: EM physician link=msg=1173208 date=1371149711
Er hoeft niet minder delay te zijn. De behandeling kan direct op de SEH gestart worden. De belasting voor de CCU wordt gereduceerd doordat atypische thoracale klachten of HVS klachten geinventariseerd worden op SEH, tot een vroeg ontslag zullen leiden waarna patient vanaf de SEH huiswaarts zal gaan.

Belasting voor de SEH wordt er niet minder op als ik de gemiddelde SEH in de Randstad zo bekijk ligt die al heel vaak vol met allerhande atypische klachten waaronder ook atypische AP klachten en ander cardiologisch en intern leed dat veel onderzoek vergt waardoor patienten urenlang op een SEH verkeren. Een Eerste hart Hulp of anders de CUU/Mediumcare cardiologie kan dan al een betere oplossing zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #22 Gepost op: 14 juni 2013, 00:38:01
Ik ben er onderhand op tegen. Te vaak belanden niet cardiale problematiek op de EHH, en dan lig je toch echt niet op de juiste plek.
Integratie van SEH en EHH is prima, maar liever geen twee losstaande afdelingen...
Arts  www.alphalog.nl


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #23 Gepost op: 14 juni 2013, 20:16:44
+ toch dat troponine pas iets zegt na 4/6 uur?


Ik verbaas mij er nu al over hoe erg het er bij ingeslepen is dat als een patiënt maar een tel POB heeft gehad en zich gelijk op de SEH presenteert er een troponine bepaald moet worden. Tuurlijk de test is goedkoper geworden........

Maar helaas is dat meerdere onderzoeken zo :-X zoals Joffry ook al aangaf.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2013, 22:10:31
Citaat van: SEH zustertje link=msg=1173508 date=1371233804
+ toch dat troponine pas iets zegt na 4/6 uur?


Ik verbaas mij er nu al over hoe erg het er bij ingeslepen is dat als een patiënt maar een tel POB heeft gehad en zich gelijk op de SEH presenteert er een troponine bepaald moet worden. Tuurlijk de test is goedkoper geworden........

Maar helaas is dat meerdere onderzoeken zo :-X zoals Joffry ook al aangaf.

In de eerste twee uur na een hartinfarct kan je wel een verhoging vastsstellen. De ambulancebroeder moet dan direct bij aankomst een test doen, een kopje thee drinken, een plasje doen, klaverjassen met zijn chauffeur en daarna nog een keer test doen.

Je kunt ook de patient naar het ziekenhuis brengen. Na een uur of drie begint tropine-t duidelijk te stijgen, de piek (waarde meer dan 10 keer de normaalwaarde) wordt ongeveer 12 uur na het infarct bereikt. Pas 14 dagen later is het de waarde weer genormaliseerd.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2013, 09:49:31
Citaat van: 024 link=msg=1173532 date=1371240631
In de eerste twee uur na een hartinfarct kan je wel een verhoging vastsstellen. De ambulancebroeder moet dan direct bij aankomst een test doen, een kopje thee drinken, een plasje doen, klaverjassen met zijn chauffeur en daarna nog een keer test doen.

Je kunt ook de patient naar het ziekenhuis brengen. Na een uur of drie begint tropine-t duidelijk te stijgen, de piek (waarde meer dan 10 keer de normaalwaarde) wordt ongeveer 12 uur na het infarct bereikt. Pas 14 dagen later is het de waarde weer genormaliseerd.
Ik kan niet klaverjassen, dus hoe moet dit nu?
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2013, 12:23:15
Toepen mag ook.

Volgens mij komt dit uit de hoed van de regio die ook de DIA heeft ingevoerd, dus een innovatierijk gedeelte van Nederland.
Ik ben heel erg benieuwd naar de uitleg van de toegevoegde waarde van dit onderzoek.
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #27 Gepost op: 15 juni 2013, 12:40:05
Citaat van: Delta link=msg=1173678 date=1371291795
Toepen mag ook.

Volgens mij komt dit uit de hoed van de regio die ook de DIA heeft ingevoerd, dus een innovatierijk gedeelte van Nederland.
Ik ben heel erg benieuwd naar de uitleg van de toegevoegde waarde van dit onderzoek.

Als het een onderdeel van een onderoek is dan weten we allebei het antwoord.. centen! De dienst krijgt dan een bedrag per geincludeerde patient. Deze bedragen kunnen soms behoorlijk oplopen. Zie ook de ATLANTIC en Euromax trials. Of het zinnig is, dat doet er niet toe. Troponinebepaling in de ambulancezorg heeft geen toegevoegde waarde omdat wij hier overal binnen een redelijke termijn in een ziekenhuis kunnen zijn. Een troponinebepaling is evenmin bepalend voor het vervoer als een ECG. Zover waren de broeders toch nog wel, hoor... ;)


CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 15 juni 2013, 19:18:27
Citaat van: CM link=msg=1173705 date=1371292805
Als het een onderdeel van een onderoek is dan weten we allebei het antwoord.. centen! De dienst krijgt dan een bedrag per geincludeerde patient. Deze bedragen kunnen soms behoorlijk oplopen. Zie ook de ATLANTIC en Euromax trials. Of het zinnig is, dat doet er niet toe. Troponinebepaling in de ambulancezorg heeft geen toegevoegde waarde omdat wij hier overal binnen een redelijke termijn in een ziekenhuis kunnen zijn. Een troponinebepaling is evenmin bepalend voor het vervoer als een ECG. Zover waren de broeders toch nog wel, hoor... ;)


CM

Tja  als de broeders dan ook nog een bonus of als innovatie, verrichtingen mogen gaan schrijven, dan willen ze vast wel bij iedere patient een troponinebepaling doen  :) ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #29 Gepost op: 15 juni 2013, 21:57:43
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1173830 date=1371316707
Tja  als de broeders dan ook nog een bonus of als innovatie, verrichtingen mogen gaan schrijven, dan willen ze vast wel bij iedere patient een troponinebepaling doen  :) ;)

Oh, maar dan kan de lijst nog veel langer worden...
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon