Wat is het nut van een koepelorganisatie als de KNBRD

Auteur Topic: Wat is het nut van een koepelorganisatie als de KNBRD  (gelezen 7657 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 4 november 2005, 16:17:56
Dit is een serieuze vraag !

Maar voor de Redned-ers onder ons, misschien kunnen jullie de vraag voor mij beantwoorden.

Ik kom "reddingsbrigades" tegen die bij REDNED zijn aangesloten, in de vorm van Stichtingen en in de vorm van verenigingen.

In Juridische zin, is de vereniging of stichting een zelfstandig rechtspersoon, en moet zijn eigen zaakjes op orde hebben en zijn daar zelf bestuurlijk aansprakelijk voor..

Het bekende voorbeeldje een RI&E (Arbowet), moet elke Reddingsbrigade zelfstandig hebben..

Nu is mijn vraag, welke toegevoegde waarde heeft een koepelorganisatie als REDNED/KNBRD voor die stichtingen en verenigingen die vergelijkbare doelstellingen hebben.

Ik zie "Aangesloten Reddingsbrigades", die alle opleidingen elders doen, hierin REDNED in z'n geheel niet volgen. Ik zie dat er reddingsbrigades zijn zonder vlet en met andere materieel varen en andere uitrustingsniveau werken..

Behalve dat je het LOGO van REDNED mag voeren, wat is heden ten dage het toegevoegde waarde van zo'n koepel ?

En dan bedoel ik voornamelijk in bestuurlijke zin en praktische zin.




muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2005, 17:50:12
Hr Adema,

Ik begin bijna medelijden met u te krijgen om met deze topic te beginnen :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2005, 18:03:48
Dat hoeft niet hoor...

Je mag best gewoon antwoorden..

Wil best de context van de vraag stellen..

Stichting MedicalRescue.NL zal voor komend jaar een aantal beslissingen moeten nemen en het bestuur moet een aantal overwegingen nemen.

Een van de vragen die we ons moeten stellen is of het zinvol is om bij een of meerdere koepel organisaties willen aansluiten.. ?

Daar zijn voor en tegens voor ?
Stichting MedicalRescue.NL doet veel meer activiteiten dan een gemiddelde reddingsbrigade, maar ook een aantal activiteiten niet.. ?

Andere bijbedoelingen heb ik niet...


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2005, 18:27:40
Voor ons gaat het voornamelijk om de verzekering, omdat deze als particulier erg duur gaat worden. Verder geeft het je wat meer naamsbekentheid. De KNBRD is toch nog beter bekent bij de mensen dan dat ene clubje. Mede hierdoor zal je ook minder gezeur krijgen zoals nu met Hoge.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2005, 18:39:56
Dat hoeft niet hoor...

Je mag best gewoon antwoorden..

Wil best de context van de vraag stellen..

Stichting MedicalRescue.NL zal voor komend jaar een aantal beslissingen moeten nemen en het bestuur moet een aantal overwegingen nemen.

Een van de vragen die we ons moeten stellen is of het zinvol is om bij een of meerdere koepel organisaties willen aansluiten.. ?

Daar zijn voor en tegens voor ?
Stichting MedicalRescue.NL doet veel meer activiteiten dan een gemiddelde reddingsbrigade, maar ook een aantal activiteiten niet.. ?

Andere bijbedoelingen heb ik niet...

Hr Adema, neem de moeite en vraag een gesprek aan met het NTC.
Of neem contact op met een of meerdere besturen van brigades.
Als u op deze manier uw stichtingen/ bedrijven of weet ik niet wat runt, zegt dat iets over uw organisatie.
Ga dit niet baseren op een forum, waarbij u door een flink aantal mensen "anders"bekeken wordt


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 4 november 2005, 20:35:50
Het is altijd goed om je breed te oriënteren. Het een sluit het ander niet uit. De kruiwagen is groot, er passen allerlei soorten kikkers in, kleine, grote, aktieve en slapende...

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #6 Gepost op: 4 november 2005, 22:26:17
Het nut van een overkoepelende bond:

  • collectieve aansprakelijkheidsverzekering voor de leden (hoewel ik het persoonlijk een wassen neus vind)
  • collectieve verzekering voor het varend materieel (volgens mijn verzekeringsagent is het echt een koopje, zolang er niet teveel een beroep op wordt gedaan
  • de enige serieuze vertegenwoordiging voor de landelijke overheid
  • één keer per jaar netwerken en lachen op de ALV
  • promotiemateriaal bij evenementen
  • (leen)materieel uit voorraad

Op het bondsbureau kun je meestal wel terecht met je vragen en ook met problemen kun je daar terecht.

In de praktijk:

Op 21 juni j.l. bracht de koningin een werkbezoek met rondvaart aan Zwolle. De politie verzocht 1½-2 weken van tevoren de RB Zwolle om met tenminste 5(!) boten aanwezig te zijn. De RBZ heeft (had) zelf maar één bootje, dus meteen de buren van Deventer gevraagd (die zouden dezelfde week ook al helpen) of ze met hun twee boten wilden assisteren. Tevens heb ik het probleem aan de bond voorgelegd, maar daar werd direct over een uitdaging gesproken. Voor een mooie onkostenvergoeding lagen er opeens 6 boten in de gracht: de Harry Boersma, een Rescue 2, een Rescue 3 (RedNed), een bondsvlet, een Avon (RDO) en ons eigen bootje. Binnen een paar dagen was alles geregeld: zowel materieel als ook personeel (o.a. uit Egmond, Deventer en Zwolle). Zelfs aan een draaiboekje is gedacht.

Niets dan lof voor het bondsbureau!

Groeten,
bAdemArk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 4 november 2005, 22:57:35
Hr Adema, neem de moeite en vraag een gesprek aan met het NTC.
Of neem contact op met een of meerdere besturen van brigades.
Als u op deze manier uw stichtingen/ bedrijven of weet ik niet wat runt, zegt dat iets over uw organisatie.
Ga dit niet baseren op een forum, waarbij u door een flink aantal mensen "anders"bekeken wordt

We gaan met alle partijen gesprekken aan.. en daar zijn we ook al mee bezig.. ?

Maar wat zegt de vraag hier stellen  over de organisatie Medicalrescue.NL dan precies.. ? Of was het alleen maar een sneer...

Ik ben zelf wat sceptisch, over de toegevoegde waarde.. op de site kon ik daar niet veel over vinden..
Bijvoorbeeld ook niet wat de kosten zijn, de toelatingseisen etc..  
Wat is er dan mis om het hier eens te vragen ?, Daar is het forum toch voor.. ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2005, 22:59:52
Het nut van een overkoepelende bond:

  • collectieve aansprakelijkheidsverzekering voor de leden (hoewel ik het persoonlijk een wassen neus vind)
  • collectieve verzekering voor het varend materieel (volgens mijn verzekeringsagent is het echt een koopje, zolang er niet teveel een beroep op wordt gedaan
  • de enige serieuze vertegenwoordiging voor de landelijke overheid
  • één keer per jaar netwerken en lachen op de ALV
  • promotiemateriaal bij evenementen
  • (leen)materieel uit voorraad

Op het bondsbureau kun je meestal wel terecht met je vragen en ook met problemen kun je daar terecht.

In de praktijk:

Op 21 juni j.l. bracht de koningin een werkbezoek met rondvaart aan Zwolle. De politie verzocht 1½-2 weken van tevoren de RB Zwolle om met tenminste 5(!) boten aanwezig te zijn. De RBZ heeft (had) zelf maar één bootje, dus meteen de buren van Deventer gevraagd (die zouden dezelfde week ook al helpen) of ze met hun twee boten wilden assisteren. Tevens heb ik het probleem aan de bond voorgelegd, maar daar werd direct over een uitdaging gesproken. Voor een mooie onkostenvergoeding lagen er opeens 6 boten in de gracht: de Harry Boersma, een Rescue 2, een Rescue 3 (RedNed), een bondsvlet, een Avon (RDO) en ons eigen bootje. Binnen een paar dagen was alles geregeld: zowel materieel als ook personeel (o.a. uit Egmond, Deventer en Zwolle). Zelfs aan een draaiboekje is gedacht.

Niets dan lof voor het bondsbureau!

Groeten,
bAdemArk

We komen jullie graag assisteren hoor, als het nodig is..  maar ik snap dat het handig is om gezamenlijk een gemeenschappelijke plek te hebben.. Maar je moet het als eigen organisatie zelf wel initiatief blijven nemen..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 5 november 2005, 13:44:48
Dit is een serieuze vraag !

Maar voor de Redned-ers onder ons, misschien kunnen jullie de vraag voor mij beantwoorden.

Ik kom "reddingsbrigades" tegen die bij REDNED zijn aangesloten, in de vorm van Stichtingen en in de vorm van verenigingen.

In Juridische zin, is de vereniging of stichting een zelfstandig rechtspersoon, en moet zijn eigen zaakjes op orde hebben en zijn daar zelf bestuurlijk aansprakelijk voor..

Het bekende voorbeeldje een RI&E (Arbowet), moet elke Reddingsbrigade zelfstandig hebben..

Nu is mijn vraag, welke toegevoegde waarde heeft een koepelorganisatie als REDNED/KNBRD voor die stichtingen en verenigingen die vergelijkbare doelstellingen hebben.

Ik zie "Aangesloten Reddingsbrigades", die alle opleidingen elders doen, hierin REDNED in z'n geheel niet volgen. Ik zie dat er reddingsbrigades zijn zonder vlet en met andere materieel varen en andere uitrustingsniveau werken..

Behalve dat je het LOGO van REDNED mag voeren, wat is heden ten dage het toegevoegde waarde van zo'n koepel ?

En dan bedoel ik voornamelijk in bestuurlijke zin en praktische zin.


De eigenlijke meerwaarde van RN KNBRD is minimaal in mijn optiek. Je snijdt reeds al een aantal punten aan die zeker voor verbetering in aanmerking komen, bijvoorbeeld:
  • opleidingen
  • uniformiteit
  • PR en communicatie

Menig bij RN KNBRD aangesloten reddingsbrigade heeft een eigen opleidingsplan en heeft daarbij z'n eigen connecties om dit pad te bewandelen. Deze methodiek is ontstaan omdat de opleidingen van RN KNBRD niet meer aansloten voor de hedendaagse hulpverlening op het water en langs de kusten. Dit komt uiteraard ook door de verscheidenheid aan soorten reddingsbrigades en de daarbij behorende autonomie van al die verenigingen.

Wat uniformiteit betreft zijn er niet meer kikkers die in de kruiwagen blijven dan dat er verschillende reddingsbrigades zijn. Uniformiteit is iets dat absoluut niet van toepassing is binnen RN KNBRD. Laat ik het anders stellen, welke twee reddingsbrigades zijn identiek aan elkaar en dan niet alleen aan uitstraling, maar ook qua fondsenwerving, materiaal, opleidingen, inzetcriteria etc. Ik geef alvast het antwoord: 0 Maar dat is ook het mooie aan reddingsbrigades, de leden die vertrekken gaan naar een reddingsbrigade die beter bij hen past, alsof ze schone kleren gaan halen bij de buurman.

Wat naamsbekendheid betreft zijn het altijd dezelfde reddingsbrigades die het publiek weten te trekken. Wanneer zie je een reddingsbrigade uit Zwolle op tv. Als je kijkt naar reddingsbrigades als Zandvoort, Bloemendaal, die kom je minimaal 1 keer per week in een zomer in het nieuws tegen. Maar wanneer lees je iets over een lokale redingsbrigade in de landelijke pers? En als ze erin staan is het alleeen met een groot inzetverslag van de bekende reddingsbrigades. Verder heeft RN KNBRD het contact met de achterban verder verloren door "de Brigade" te elimineren. Ook dat is een zeer groot gemis heden ten dagen, aangezien de digitale nieuwsbrief het blaadje absoluut niet kan vervangen.

Peter, waarom dan aansluiting bij RN KNBRD? Erkenning? Belastingvoordeel? Vervangende vlet?
Als je aansluiting zoekt moet het een meerwaarde hebben en ik denk dat MedicalRescue.NL weinig meerwaarde kan vinden in RN KNBRD.
Elke hulpverlening start met communicatie.