Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap

Auteur Topic: Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap  (gelezen 37778 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Gepost op: 1 februari 2004, 10:07:04
Beste collega's en forumleden,

Tijd voor een nieuwe casus!
Deze keer gaat het om een brand. Maar ik hoop dat ook de niet-brandweermensen hun reacties geven of hun vragen stellen. Zo leren we uiteindelijk weer van elkaar!

Veel plezier, en reageer vooral!




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2004, 10:08:11
Op 1 februari 2004 om 10.08 uur gaan de alarmontvangers van de brandweermensen van Medisoldorp af met de volgende alarmering :

Prio 1, tankautospuit 844 uitrukken voor een binnenbrand in een boerderij aan de Forumweg 14 te Medisoldorp.

Als 4 minuten later de 844 met 7 brandweermensen uitrukt krijgt de bevelvoerder de volgende bijzonderheden door van de alarmcentrale :

Het gaat om een binnenbrand in een woonboerderij op de 1e verdieping, er is veel rookontwikkeling. Een ondergrondse brandkraan ligt bij de Forumweg 8 op 180 meter afstand van nummer 14.

Bij het naderen van het brandende pand ziet de ploeg vanuit de 844 het volgende beeld :



Langs de forumweg loopt een smalle sloot die echter ondiep is, er staat ook weinig water in. De politie is al ter plaatse.

Als de tankautospuit tot stilstand komt ziet de ploeg dat er door 2 mensen een bluspoging op het schuine dak wordt uitgevoerd met een tuinslang.



De vragen voor de forumleden :

  • Hoe gaan we om met de bluspoging van de bewoners (of buren)?
  • Geeft de bevelvoerder direct een nader bericht door aan de alarmcentrale? Zo ja, wat wordt er doorgegeven en waarom?
  • Hoe wordt de ploeg (bestaande uit een bevelvoerder, chauffeur/pompbediener en 5 brandwachten) ingezet? Dus wie gaat wat doen?
  • Welke risico's zien jullie in deze situatie indien er een binnenaanval uitgevoerd gaat worden? Kiezen jullie voor een binnenaanval?
Indien nodig zal ik aanvullende informatie verstrekken en op zijn tijd de reacties samenvatten en van commentaar voorzien. Over circa 2 weken zal ik met aanvullende informatie (en foto's) komen waardoor nieuwe vragen zullen moeten worden beantwoord.

Deze casus is fictief, de tekst is dus niet van toepassing op de brand die op de foto's is te zien!
De foto's zijn afkomstig van Geurt Pieter Maassen van den Brink waarvoor uiteraard hartelijk dank!.
Zijn fotosite : http://www.gpmvdb.nl/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2004, 11:18:07
ik geloof dat als eerste die mensen van het dak moeten worden gehaald,het gevaar dat er ineens de vlammen door het dak komen is groot.En deze mensen zijn nooit snel genoeg van het dak af :-\


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2004, 11:52:50
Direct de bewoners/buren van het dak af laten gaan, veel te veel risico. Daarnaast 1e nader bericht "Middelbrand" doorgeven in verband met waterwinning en om een redvoertuig (Autoladder/Hoogwerker) vragen , vervolgens Bevelvoerder + 1&2 verkennen, en ik denk dat ik voor de eerste waterwinning toch zou kiezen voor het kleine slootje, todat deze door de 2e TS wordt overgenomen. Dit laten uitvoeren door Pompbediener + 3&4. De 5e brandwacht verkeerskegels ruim om het voertuig laten plaatsen. Afhankelijk van de verkenning denk ik dat het volgende nader bericht "Grote Brand" zal zijn.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2004, 12:11:18
Dat er een tweede auto moet komen voor de watervoorziening dat snap ik ook nog wel.
En die mensen moeten van het dak.
Als je die binnenaanval wil doen dan zul je toch rekening moeten houden met instortingsgevaar denk ik.
En wat staat er allemaal op zolder opgeslagen staan er nog stoffen die kunnen ontploffen of die giftige stoffen kunnen versprijden.
En wat denk je van astbest.
Er zullen toch metingen moeten worden gedaan

Als je van deze foto`s uitgaat dan is het natuurlijk moeilijk blussen omdat (als ik het goed zie) er een rieten dak is.
Het blijft erin broeien en je zult het toch uit elkaar moeten halen om opnieuw na afloop smeulen/brand te voorkomen.
Maar ja ik ben geen brandweer dus er zal wel niks van kloppen ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2004, 12:49:30
Je zou zo bij de brandweer kunnen komen, Bianca. ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2004, 14:48:06
IVM met de casus: is iedereen uit het pand die er niet hoort te zijn????
Opschalen naar Grote brand is een mogelijkheid, ivm waterwinning en meer mensen. ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2004, 15:05:01
De buren halen we gelijk van het dak af!
Dan zou ik gelijk het sein"grote brand"geven ivm met de waterwinning en extra manschappen en voertuigen.
Tevens vragen om ambulance omdat het niet bekent is of er nog mensen binnen zitten.
Daarom zou ik toch 1&2 een binnenaanval uit laten voeren, wel met alle voorzichtigheid! Want de kans dat het dak verzwakt is is groot!Binnenaanval ook uitvoeren om te kijken hoe ver de brand zich heeft uit gebreid!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2004, 15:39:18
ik denk dat de binnenaanval door 1&2een goede optie is,aangezien de benedeverdieping waarschijnlijk nog niet in brandt zal staan.En je de brand dus op die manier boven kunt houden,maar wat Rick al zegt de nodige voorzichtigheid in acht nemen.

Verder zou ik als eerste de waterwinning uit die sloot halen,zodat je zelf verzekerd bent van water.
Plus ik vindt dat je al meteen grote brand moet geven,


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2004, 18:50:51
Als aanvulling zou ik proberen zo snel mogelijk van buitenaf een aantal sleuven in de rieten kap te maken, die als het ware als brandgang werken, anders vreet het vuur zich door de hele kap heen en is het pand reddeloos verloren. Voor de waterwinning is misschien een dompelpomp handig, mits er open water in de buurt is.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!