''C2000 politie portofoons voor 50 euro te koop''

Auteur Topic: ''C2000 politie portofoons voor 50 euro te koop''  (gelezen 9423 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Gepost op: 28 oktober 2009, 22:00:08
Dagblad van het Noorden :

Citaat
assen/emmen -

Wie politieportofoons verduistert en doorverkoopt aan lieden die mogelijk misbruik maken van het gesloten communicatiesysteem C2000, verbrast op 'schandalige wijze' het vertrouwen dat in hem of haar is gesteld.

Dat stelde de officier van justitie vandaag in de strafzaak tegen twee ex-medewerkers van de Stichting Veiligheidszorg Drenthe, die de apparaatjes van bijna duizend euro per stuk achterover drukten en voor een habbekrats 'doorschoven' naar mensen, die zodoende konden meeluisteren met de politie.

De 31-jarige L.C.R. uit Erica en de 23-jarige M. van D. uit Barger-Compascuum waren werkzaam voor de stichting, die stadswachten inzet en daarmee de politie ter zijde staat. Met de portofoons kunnen politie, brandweer, ambulancepersoneel en dus ook stadwachten via een gesloten systeem met elkaar communiceren.

Door de apparaatjes te verduisteren en door te verkopen, hebben R. en Van D. volgens de aanklaagster politiemensen en andere hulpverleners in gevaar gebracht en de opsporing van daders schade toegebracht. Tegen Van D., die in elk geval twee portofoons doorspeelde naar R., eiste ze 150 uur werkstraf en twee maanden voorwaardelijke celstraf. R., die in totaal drie apparaatjes verduisterde, hoorde 200 uur en twee maanden voorwaardelijk tegen zich eisen.

De rechter vond een voorwaardelijke celstraf, om de ernst van de verduisteringen aan te geven, een brug te ver. Hij legde respectievelijk 100 en 200 uur werkstraf op, in beide gevallen voor de helft voorwaardelijk.

URL : http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article5314364.ece/Stadswachten-leverden-politieportofoons-aan-derden




skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2009, 23:12:56
Duo steelt politieportofoons
Portofoons C2000 van politie voor 50 Euro te koop.


woensdag 28 oktober 13:30
ASSEN/EMMEN - Een 23-jarige vrouw uit Barger-Compascuum is woensdag door de politierechter in Assen veroordeeld tot een werkstraf van 100 uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De vrouw heeft als medewerkster van de Stichting Veiligheidszorg Drenthe twee portofoons verduisterd. Ze stond de apparatuur af aan een 31-jarige man uit Erica. Die had als ex-medewerker van de stichting grote belangstelling voor dit communicatiesysteem van de politie.
Stichting Veilligheidszorg Drenthe ontdekte begin 2008 dat er vier portofoons uit de voorraad waren verdwenen. Kort daarop merkten medewerkers van de stichting en politie Drenthe dat er op momenten portofoons waren ingelogd, terwijl die niet ingelogd behoorden te zijn. Via signalen werd de drager in Emmen getraceerd. Die verklaarde de portofoon voor 50 euro van iemand uit Erica te hebben gekocht. Via de man uit Erica kwamen de agenten bij de medewerkster.

De vrouw werkte via een uitzendbureau bij de stichting. Zowel de man als de vrouw hielden stug vol niets met de verdwijning van de portofoons te maken te hebben. Na zes verhoren kwam het verhaal beetje bij beetje op tafel. De vrouw verklaarde eenmaal perongeluk een portofoon meegenomen te hebben naar huis. In plaats het apparaat terug te brengen naar het werk, gaf ze dit aan een goede bekende. Ze drukte vervolgens nog een portofoon achterover.

De officier van justitie noemde de daad bijzonder laakbaar. ,,De stichting wordt ingehuurd door de politie Drenthe. Dit gesloten en duur systeem is juist op de markt gebracht voor de veiligheid van de agenten. Als medewerkster en ex-medewerker van de stichting hebben deze mensen een inbreuk gemaakt op dit systeem en het vertrouwen ernstig beschaamd", meende de officier. Ze vroeg de rechter naast een werkstraf een voorwaardelijke celstraf voor de duur van twee maanden op te leggen. Dit noemde de rechter een station te ver. ,,Stichting Veiligheidszorg Drenthe had dan ook wel zorgvuldiger met deze kostbare attributen om kunnen gaan", meende de rechter. ,,Ze liggen nu achter slot en grendel en worden elke dag geteld", klonk een medewerker van de stichting vanuit de zaal.

REACTIES:

Reacties op dit bericht
Hmmm schreef op woensdag 28 oktober 2009 om 14:13  
Is ook niet zo vreemd dat dit gebeurt, alle tuig kan daar maar aan het werk. En wat voegt het nu toe?, denk je nou echt dat de jongeren respect hebben voor iemand van veiligheidszorg die lachen ze gewoon uit...
  
 
Rudy schreef op woensdag 28 oktober 2009 om 19:06  
Volgens de officier van justitie: "De stichting wordt ingehuurd door de politie Drenthe. Dit gesloten en duur systeem is juist op de markt gebracht voor de veiligheid van de agenten."
Dus de politie moet vertrouwen op die stichting voor hun veiligheid... Ik dacht dat de politie in de uitvoering van het werk zelf verantwoordelijk is voor de veiligheid, maar deze officier geeft openlijk toe dat de politie afhankelijk is gemaakt van buitenstaanders. Wordt het niet gewoon tijd dat de politie zelf weer alle politiewerk gaat uitvoeren zodat ze geen nepagenten hoeven in te huren?

Bron: www.emmen.nu
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2009, 23:16:07
Maar een "verdwenen" C2000 portofoon is toch af te sluiten ?

Althans dat is mij ooit eens verteld ?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2009, 23:18:32
Maar een "verdwenen" C2000 portofoon is toch af te sluiten ?

Althans dat is mij ooit eens verteld ?

Klopt, maar in dit geval is dat niet gebeurd.
 :-X
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2009, 01:52:16
Maar een "verdwenen" C2000 portofoon is toch af te sluiten ?

Althans dat is mij ooit eens verteld ?

Dan moet ie wel als ''verdwenen'' staan geregistreerd en als je daar pas een x aantal dagen, weken, maanden achterkomt ...
Kun je nog wel een aantal voorbeelden noemen  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2009, 07:12:46
Maar een "verdwenen" C2000 portofoon is toch af te sluiten ?

Althans dat is mij ooit eens verteld ?

Klopt, maar wat wil je daarmee zeggen? Enerzijds wist men aanvankelijk niet wat er aan de hand was (hij was slechts op vreemde momenten ingelogd) en anderzijds is het des te lastiger om hem op te sporen en een verhaal als het bovenstaande op tafel te krijgen als je hem direkt blokeert. Overigens vraag ik mij heel erg af hoe die portofoon dan daadwerkelijk aan de hand van zijn uitgezonden signalen is getraceerd. Ik zal niet te ver in details treden, maar zo eenvoudig is dat niet met digitale portofoons. Zeker als er geen gesprek wordt gevoerd, dan moet het netwerk hem geforceerd laten zenden en ik weet niet wat de mogelijkheden daartoe zijn. Het juridische verhaal zal wel kloppen (verduistering/heling) maar het technische verhaal heb ik nogal wat vraagtekens bij. Riekt een beetje naar bangmakerij, zo van "pas op, we weten je te vinden". Heb in het verleden wel meer van dit soort indianenverhalen gelezen in de media, dus ben een beetje argwanend :)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2009, 10:12:44
Maar een "verdwenen" C2000 portofoon is toch af te sluiten ?

Althans dat is mij ooit eens verteld ?

Als je een porto afsluit, kan je hem ook niet meer vinden.

Op de GMK kan de centralist veelal de eenheden volgen op een kaart, kortom er zit een plaatsbepaling in het systeem. Een porto moet toegang hebben tot gespreksgroepen en dat wordt vanuit het c2000 systeem geregeld. Zolang een gebruiker het idee heeft dat hij de porto kan gebruiken, kan je hem traceren. Overigens kan het ook voor GSM's zonder GPS. Op basis van het aanmelden op de mast kan je de afstand tot de mast beredeneren. Volgens mij heet dit een driehoeksmeting. Als je de afstanden tot driemasten berekend en cirkels trekt, kom je ergens op een punt waar deze cirkels elkaar raken. Dat is dan je positie. In de comm. apparatuur zit volgens mij ook een gewone GPS module, die nauwkeuriger is.

Zit daar een ruimte tussen, dan heb je daar een onzuiverheid mee en wordt je gebied groter.

Alles valt of staat met een goede registratie van bezit, zodat vermissing opgemerkt kan worden. In dit geval, zo lees ik in het nieuwsbericht, was er geen logica in het gebruik en viel dat de centralisten op. Goed gedaan zou ik dan zeggen.

Het oneigenlijk bezit is overigens, zo is mij verteld bij de introductie, gelijkgesteld aan verboden wapen bezit.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2009, 11:08:37


Als die porto zo is geprogrammeerd, dat ie niet meer handmatig uit te melden was, dus altijd als ''21.01'' staat ingemeld. Dan ziet de meldkamer toch wanneer die porto aan staat? Of heb ik dat verkeerd ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2009, 11:47:05
Even wat verduidelijking: Een porto hoeft niet ingelogd te zijn met een roepnummer om zichtbaar te zijn; de MK kan in een apart venster alle porto's zien die meedraaien in het netwerk. Het gebeurd vaak zat dat men de porto even aanzet om achteer de comp mee te luisteren. Druk je dan per ongeluk de spreeksleutel in, zal de MK reageren met iets van 'niet ingelogde porto voor de meldkamer, geef bericht'.

Daarnaast doen C2000-gelieerden als politie en brw er verstandig aan om porto's op de man te verstrekken. Loopt je registratie makkelijker (als je je porto kwijt bent, dan kun je dat meteen laten weten) en men is er hopelijk ook wat zuiniger op.