Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 313291 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #940 Gepost op: 26 augustus 2015, 10:01:22
Veranderingen in Oost-Nederland, uit een mail van communicatie politie die verzonden is naar de media:

Inhoudelijk zal er op het gebied van alarmering niet veel veranderen: we blijven werken met de gele en de groene lijsten (conform vastgesteld in overleg met de Nederlandse Vereniging van Journalisten). Daarbij gelden de volgende werkwijzen.

Groene lijst

·         De meldkamer informeert de media zonder tussenkomst van de mediadesk/piketvoorlichter: deze worden niet op de hoogte gebracht van deze incidenten.
·         Woordvoering en berichtgeving vinden alleen plaats tijdens kantooruren en dus niet in de weekends, de avonduren en ’s nachts (de piketvoorlichter is hiervoor niet inzetbaar).
·         In sommige gevallen is er ter plaatse een officier van dienst aanwezig; deze kan -indien de situatie het toelaat- de media te woord staan.

De lijst:
·         Vliegtuigongeval
·         Demonstraties
·         Overval bedrijf/Instelling
·         Overval geldinstelling/geldloper
·         Overval voer-/vaartuig
·         Overval luchtvaartuig
·         Woningoverval
·         Drugslab
·         Plofkraken
·         Drugsvaten in natuurgebieden
·         Hennepkwekerij (bij 1500 planten of meer).
·         Aanrijding letsel
·         Auto te water
·         Aanvaring letsel
·         Brug sluit niet
·         Schip in nood
·         Ontploffing met gewonden
·         Spoorweg-, tram-, metro-ongeval
·         Ongeval te water persoon
·         Wegblokkade

Gele lijst
De lijst:

·         De meldkamer neemt contact op met de piketvoorlichter. Deze overlegt met de leiding en doet –indien mogelijk- snel een persalarm uit.
·         De piketvoorlichter onderneemt in beginsel 24/7 actie (toelichting, bericht, twitter, facebook) en komt in bijzondere zaken ter plaatse.

·         Dodelijk verkeersongeval
·         Steekpartij (in het geval ernstige verwonding)
·         Schietpartij
·         CBRN-dreiging (Chemische/Biologische/Radioactieve/Nucleaire)
·         Lijkvinding (politieincidenten – buiten)
·         GRIP (tbv afstemming met veiligheidsregio’s).
·         Zware mishandeling (in het geval van ernstige verwonding)
·         Moord/Doodslag

CAP-codes
Bij dit alles wordt gebruikgemaakt van de volgende CAP-codes:

Groene lijst
CAP-code


IJsselland
0630211

Noord- en Oost-Gelderland
0830211

Gelderland-Midden
0930010

Gelderland-Zuid
0933350

Gele lijst
CAP-code


IJsselland
0630210

Noord- en Oost-Gelderland
0830210

Gelderland-Midden
0930011

Gelderland-Zuid
0933354

De alarmering voor Twente gebeurt volgens de zelfde criteria, maar via de communicator.

De gele alarmmeldingen starten met het woord: ‘Geel’
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #941 Gepost op: 26 augustus 2015, 10:24:54
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1368817 date=1440576082
Veranderingen in Oost-Nederland, uit een mail van communicatie politie die verzonden is naar de media:

Inhoudelijk zal er op het gebied van alarmering niet veel veranderen: we blijven werken met de gele en de groene lijsten (conform vastgesteld in overleg met de Nederlandse Vereniging van Journalisten). Daarbij gelden de volgende werkwijzen.

Groene lijst

·         De meldkamer informeert de media zonder tussenkomst van de mediadesk/piketvoorlichter: deze worden niet op de hoogte gebracht van deze incidenten.
·         Woordvoering en berichtgeving vinden alleen plaats tijdens kantooruren en dus niet in de weekends, de avonduren en ’s nachts (de piketvoorlichter is hiervoor niet inzetbaar).
·         In sommige gevallen is er ter plaatse een officier van dienst aanwezig; deze kan -indien de situatie het toelaat- de media te woord staan.

De lijst:
·         Vliegtuigongeval
·         Demonstraties
·         Overval bedrijf/Instelling
·         Overval geldinstelling/geldloper
·         Overval voer-/vaartuig
·         Overval luchtvaartuig
·         Woningoverval
·         Drugslab
·         Plofkraken
·         Drugsvaten in natuurgebieden
·         Hennepkwekerij (bij 1500 planten of meer).
·         Aanrijding letsel
·         Auto te water
·         Aanvaring letsel
·         Brug sluit niet
·         Schip in nood
·         Ontploffing met gewonden
·         Spoorweg-, tram-, metro-ongeval
·         Ongeval te water persoon
·         Wegblokkade

Gele lijst
De lijst:

·         De meldkamer neemt contact op met de piketvoorlichter. Deze overlegt met de leiding en doet –indien mogelijk- snel een persalarm uit.
·         De piketvoorlichter onderneemt in beginsel 24/7 actie (toelichting, bericht, twitter, facebook) en komt in bijzondere zaken ter plaatse.

·         Dodelijk verkeersongeval
·         Steekpartij (in het geval ernstige verwonding)
·         Schietpartij
·         CBRN-dreiging (Chemische/Biologische/Radioactieve/Nucleaire)
·         Lijkvinding (politieincidenten – buiten)
·         GRIP (tbv afstemming met veiligheidsregio’s).
·         Zware mishandeling (in het geval van ernstige verwonding)
·         Moord/Doodslag

CAP-codes
Bij dit alles wordt gebruikgemaakt van de volgende CAP-codes:

Groene lijst
CAP-code


IJsselland
0630211

Noord- en Oost-Gelderland
0830211

Gelderland-Midden
0930010

Gelderland-Zuid
0933350

Gele lijst
CAP-code


IJsselland
0630210

Noord- en Oost-Gelderland
0830210

Gelderland-Midden
0930011

Gelderland-Zuid
0933354

De alarmering voor Twente gebeurt volgens de zelfde criteria, maar via de communicator.

De gele alarmmeldingen starten met het woord: ‘Geel’

Paar opmerkingen:
- Benieuwd of ze zich er aan gaan houden
- De steek en schietpartijen zijn verhuisd van de groene lijst naar de gele lijst.
- Waarom gaan de gele meldingen beginnen met het woord 'geel'. Het is toch al op een aparte capcode?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #942 Gepost op: 26 augustus 2015, 10:39:47
Inmiddels heb ik een mail de deur uit gedaan met een aantal vragen, met betrekking tot het beperken van het aantal capcodes van 7 voor NO-Gelderland en IJsselland nu tot straks maar 2 codes. Verder heb ik ook de vraag m.b.t. de steek-/schietpartijen meegenomen en over het woordje 'geel'.

Wordt vervolgd.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #943 Gepost op: 26 augustus 2015, 10:58:08
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1368829 date=1440578387
Inmiddels heb ik een mail de deur uit gedaan met een aantal vragen, met betrekking tot het beperken van het aantal capcodes van 7 voor NO-Gelderland en IJsselland nu tot straks maar 2 codes. Verder heb ik ook de vraag m.b.t. de steek-/schietpartijen meegenomen en over het woordje 'geel'.

Wordt vervolgd.

Top, ben benieuwd!
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #944 Gepost op: 26 augustus 2015, 11:54:06
Uit de reactie via de mail:

- Steek- en schietpartijen worden via geel gestuurd, omdat men vind dat er via groen te weinig door de centralisten werd verstuurd. Door het via de gele capcode te laten gaan, hopen ze dat er vaker actie wordt ondernomen om een persalarm bij dit soort incidenten te versturen. Doordat de voorlichter er bij betrokken wordt, zou er betere controle moeten zijn op of er wel of niet een persalarm wordt uitgegeven.

- Het woord 'Geel' komt er voor te staan om extra duidelijk te maken dat het hier gaat om een melding op de gele capcode en om te benadrukken dat er een voorlichter mee bezig is.

Wat betreft de capcodes, het komt er op neer dat men 7 capcodes te onoverzichtelijk vind en het zou te veel werk opleveren voor de centralist. 1 capcode voor 1 veiligheidsregio zou het werk van de centralist een stuk makkelijker maken. Hier heb ik in een reactie duidelijk mijn vraagtekens bij gezet, omdat de huidige werkwijze totaal geen extra werk voor de centralist mee brengt. De filtering voor de juiste capcode vind ook gewoon plaats op basis van gemeente en dat kost de centralist ook geen extra werk. Met andere woorden, het is - in mijn ogen op basis van het huidige systeem - een onzinnig argument. Bovendien, kijk eens naar het werk van de brandweercentralist. Die hoeft ook niet handmatig elke dag honderden capcodes te selecteren om de juiste eenheden aan te sturen. Dat gebeurd ook volautomatisch. Kortom: als men welwillend is, dan zou het huidige systeem qua opzet gewoon behouden moeten kunnen blijven en wat mij betreft maken ze er die twee capcodes voor de gehele regio's er bij, dan is iedereen weer blij. Met de nieuwe plannen worden een hoop fotografen opgezadeld met onrelevante meldingen.

Verder schijnt er weldegelijk behoefte te zijn aan 1 capcode per veiligheidsregio, althans, er zouden collega's zijn die dat hebben aangegeven. Mijn reactie was: zijn dat dan de regionale media met piketdiensten? En waarom zijn er geen PPK-houders (of: waarom is er geen enkele collega fotograaf / PPK-houder) benaderd met de vraag waar de behoeftes liggen rondom de persalarmering? Er is van te voren geen mail uitgegaan met vragen over wat men het prettigst vind werken.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #945 Gepost op: 26 augustus 2015, 16:36:35
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1368849 date=1440582846
Uit de reactie via de mail:

Wat betreft de capcodes, het komt er op neer dat men 7 capcodes te onoverzichtelijk vind en het zou te veel werk opleveren voor de centralist. 1 capcode voor 1 veiligheidsregio zou het werk van de centralist een stuk makkelijker maken. Hier heb ik in een reactie duidelijk mijn vraagtekens bij gezet, omdat de huidige werkwijze totaal geen extra werk voor de centralist mee brengt. De filtering voor de juiste capcode vind ook gewoon plaats op basis van gemeente en dat kost de centralist ook geen extra werk. Met andere woorden, het is - in mijn ogen op basis van het huidige systeem - een onzinnig argument. Bovendien, kijk eens naar het werk van de brandweercentralist. Die hoeft ook niet handmatig elke dag honderden capcodes te selecteren om de juiste eenheden aan te sturen. Dat gebeurd ook volautomatisch. Kortom: als men welwillend is, dan zou het huidige systeem qua opzet gewoon behouden moeten kunnen blijven en wat mij betreft maken ze er die twee capcodes voor de gehele regio's er bij, dan is iedereen weer blij. Met de nieuwe plannen worden een hoop fotografen opgezadeld met onrelevante meldingen.

Verder schijnt er weldegelijk behoefte te zijn aan 1 capcode per veiligheidsregio, althans, er zouden collega's zijn die dat hebben aangegeven. Mijn reactie was: zijn dat dan de regionale media met piketdiensten? En waarom zijn er geen PPK-houders (of: waarom is er geen enkele collega fotograaf / PPK-houder) benaderd met de vraag waar de behoeftes liggen rondom de persalarmering? Er is van te voren geen mail uitgegaan met vragen over wat men het prettigst vind werken.

Een bijzonder antwoord inderdaad. Ik heb vorig jaar een avond mee mogen kijken op de meldkamer in Apeldoorn en alles gebeurd inderdaad automatisch in GMS. Men hoeft van de 7 huidige capcodes niet eerst te gaan bekijken voor welke regio de melding eruit moet gaan. Kortom de huidige wijze brengt geen extra werk met zich mee.
Jammer als ze het dan op die wijze toe gaan passen. Wonend in de gemeente Elburg kan het mij niets schelen wat er in Winterswijk, Doetinchem of 's Heerenberg gebeurt, maar de pieper gaat daar wel steeds op af. Veel onnodige meldingen op deze manier. En 's nachts voor de pers inderdaad irritant als de pieper gaat en het is 100 km verder op.

Ik hoop dat ze n.a.v. jou mail en hopelijk ook van andere mensen in gaan zien dat dit niet werkbaar is voor de pers. Daar gaat het tenslotte om. Voor mij als P2000 hobbyist is het dan ook weer mooi meegenomen als het zo blijft.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #946 Gepost op: 26 augustus 2015, 22:01:41
Zou er om een extra regionale overkoepelende code gevraagd zijn? Dus niet de politie-monitorcode maar een soort persalarm-monitorcode. Voor de media die wčl alles wil meekrijgen op de pager.
Dat die vraag om een extra code is gezien als een vraag om een vervangende.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #947 Gepost op: 26 augustus 2015, 23:47:03
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1368817 date=1440576082
Groene lijst

·         De meldkamer informeert de media zonder tussenkomst van de mediadesk/piketvoorlichter: deze worden niet op de hoogte gebracht van deze incidenten.
·         Woordvoering en berichtgeving vinden alleen plaats tijdens kantooruren en dus niet in de weekends, de avonduren en ’s nachts (de piketvoorlichter is hiervoor niet inzetbaar).
·         In sommige gevallen is er ter plaatse een officier van dienst aanwezig; deze kan -indien de situatie het toelaat- de media te woord staan.
Heuhw? Een piket-woordvoerder die niet bereikbaar is voor luchtvaartongevallen, overvallen, drugslabs, zware (of: dodelijke) aanrijdingen en ontploffingen?

Doet me denken aan een tweet van eerder vanavond:

22.29u Politie schiet man in been op #Pretoriusstraat #DenHaag. Hij dreigde zichzelf iets aan te doen met vuurwapen. Meer info volgt morgen.
"Ik ben nu wel woordvoerder, maar morgen om 09.00 ga ik koffie zetten en ben ik weer bereikbaar", of zoiets.

Wat dat betreft gaat de invoering van '1 politie' goed als alle woordvoerders van niets weten en nooit bereikbaar zijn. Iemand nog een bakkie koffie?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #948 Gepost op: 26 augustus 2015, 23:49:23
Het verbaasd me niks. Limburg-Noord kan daar ook prima wat van: Gebeurd er wat op zaterdagavond/nacht en dan pas maandag ergens in de loop van de dag het persbericht en meer informatie erover.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #949 Gepost op: 26 augustus 2015, 23:51:23
Citaat van: Haageneesch link=msg=1368992 date=1440625623
Heuhw? Een piket-woordvoerder die niet bereikbaar is voor luchtvaartongevallen, overvallen, drugslabs, zware (of: dodelijke) aanrijdingen en ontploffingen?

Nou inderdaad. Als er een Boeing 747 neerstort met 50 doden is het te hopen dat er iemand mishandeld wordt, anders komt de voorlichter niet eens.  e050
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens