Nieuwe richtlijnen en inhoud 26e druk Oranje Kruis

Auteur Topic: Nieuwe richtlijnen en inhoud 26e druk Oranje Kruis  (gelezen 14486 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #20 Gepost op: 29 september 2011, 19:43:39
ehhh.. dit is niet de snelle kantelmethode hoor!
dit betreft draaien van buik naar rug, en dat is totaal iets anders ::)

als instructeur merk ik ook dat cursisten de nieuwe methode lastiger vinden..
"oud is niet fout" zeg ik dan...
als het doel maar bereikt wordt, en je geen erger letsel heb verzoorzaakt.

Het boekje geeft handvatten, maar de praktijk is ALTIJD anders dan de theorie.. en dan moet je improviseren 998765

Peter


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #21 Gepost op: 29 september 2011, 19:50:28
Met name het hoofd opvangen is een lastige kwestie...bij cursisten die zich echt 'slap' houden moet je goed uitkijken dat je geen 'bonk' hoort. Ik heb maandag de hele tijd 'let op het hoofd' moeten zeggen.

Okay, misschien is dit voor een nieuwe cursist makkelijker te begrijpen, maar of het praktischer en minder belastend is?? Ik vind het nog best zwaar.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #22 Gepost op: 6 oktober 2011, 01:24:42
waar ik niemand over hoor is het snelverband. persoonlijk lijkt het gerolde mij wel fijn,
nu hoef je het ene rolletje niet meer vast te houden terwijl je het andere rolletje er omheen
draait. en waar ik mij over verbaas is dat ik niemand hoor over de paracetamol
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #23 Gepost op: 6 oktober 2011, 11:34:49
Plus het feit dat je de gerolde versie ook op gewrichten en handen kunt toepassen.
Paracetamol zijn al wat topics over geopend,
De argumentatie van de verandering in het buik-rug verhaal is, dat er meer eenheid is. ( slachtoffer iin het aangezicht) en dat het minder lastig is te onthouden, danwel aan te leren.
Niet mijn argumentatie, maar kort vertaald  kan je dat terug lezen in de handleiding.
problemen los je op door er wat aan te doen


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #24 Gepost op: 6 oktober 2011, 12:10:47
Voor de BHV-koffers zijn ook al nieuwe inhouden te vinden, echter kan ik voor de A-vulling nog geen nieuwe inhouden vinden.
Heeft iemand ideeën hiervoor?
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Marcelw20

  • Instructeur: EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
  • Rustig aan, we hebben haast !
    • MMST
Reactie #25 Gepost op: 6 oktober 2011, 13:06:21
Als je de foto op de omslag bekijkt dan klopt deze niet.
De reanimatie met aed is gespiegeld geplaatst
Is niet handig van het O.K.
EHBO-er • AED-bediener • BHV-er • H-BHV-er • Voormalig SIGMA-lid Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland • Beheerder BrandMeldInstallaties   Instructeu


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #26 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:00:44
Voor de BHV-koffers zijn ook al nieuwe inhouden te vinden, echter kan ik voor de A-vulling nog geen nieuwe inhouden vinden.
Heeft iemand ideeën hiervoor?
Het begrip A en B koffers en dito vullingen blijft hardnekkig bestaan en is al jaren achterhaald.
Pas verbandkoffers en tassen altijd aan aan de (werk)omgeving en specifieke gevaren conform een RI&E.
Er zijn geen wettelijke richtlijnen maar alleen EIGEN richtlijnen van bedrijven en organisaties.
Zo kent het OK eigen richtlijnen welke ook totaal geen wetteljke basis hebben.
Net als andere verbandtrommel richtlijnen van andere organisaties en bedrijven kan men zich hieraan vrijwillig conformeren indien men deze richtlijnen handiger of prettiger vind dan die van de concurrent.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


bhvCees

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2011, 16:30:13
Wie gaat trouwens het Trauma Zwachtel gebruiken?

Bij mij in de organisatie weiger ik deze namelijk op te nemen in de EHBO dozen. (ik ben Hoofd BHV op een Call Center) Ik vind de meerwaarde tegenover de kosten niet voldoende om deze aan te schaffen. Een wonddrukverband werkt ook goed. Ik ben blij dat het alleen maar richtlijnen zijn voor de EHBO doos en geen regel.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2011, 11:34:24
het is soms een afweging tussen kosten en frequentie van gebruik.
In jouw geval lijkt het mij ook niet zo zinvol om dit verband aan te schaffen. maar ik kan mij indenken dat bij sommige bedrijven/beroepsgroepen het nog niet eens zo'n verkeerde aanschaf zou kunnen zijn.
Het werkt echt als een tierelier.
problemen los je op door er wat aan te doen


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #29 Gepost op: 15 oktober 2011, 15:11:52
Ik had er al een paar liggen, en ook nog CELOX en kerlix.. Toch apart dat ik er op dit forum een paar posts over gemaakt heb, waarna het is opgenomen in het nieuwe OK-boekje. Het zal wel toeval zijn...

Of zou het OK op dit forum meelezen... ::) :P
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!