Traumahelikopters (NL)

Auteur Topic: Traumahelikopters (NL)  (gelezen 162531 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #300 Gepost op: 27 januari 2011, 20:12:29
De normale minimale vlieghoogte voor VFR verkeer in Nederland is minimaal 1000 voet boven land boven het hoogste obstakel in een straal van (uit mijn hoofd...) 3km. Dat geldt uiteraard niet voor de LifeLiner en politie en militaire heli's. De gemiddelde hoogtes die de Lifeliners vliegen, althans op radar waargenomen, is tussen de 600 en 800 voet. Logisch ook, dan blijf je "vrij" van het normale VFR-spul wat wel netjes op 1000ft zit.

Evengoed is alle VFR verkeer zelf verplicht om separatie met ander VFR verkeer (in ongecontroleerd luchtruim) te bewerkstelligen. To see and  be seen. Er wordt natuurlijk wel, door Amsterdam Flight Information of Dutch Mill information, traffic info gegeven aan verkeer wat elkaar eventueel kan tegenkomen. Vliegt VFR verkeer (dus ook lifeliners) in gecontroleerd gebied (een Control zone rondom een vliegveld of luchtruim met een andere classificatie dan klasse G) dan wordt uiteraard wel traffic info en ATC instructies gegeven indien nodig.

De Lifeliners vliegen allemaal met fixed transponder-codes rond, en sinds de invoering van de Mode-S transponders zien we ook, zonder een vliegplan aan het radarplotje te hangen, het callsign wat door de vlieger zelf in zijn transponder wordt ingetoetst. Dus vandaar dat de PHMAA ook gewoon met LifeLiner2 (afgekort tot LIFELN2) op de radarschermen te herkennen is.

Afhankelijk van waar de inzet is neemt de crew (piloot of verpleegkundige?) contact op met de desbetreffende verkeersleidings-unit en meldt weinig meer dan waar naartoe ze onderweg zijn, dat ze gaan landen, als ze weer uitklimmen en indien ze naar een hospitaal gaan of retour naar de basis.


Bart S

  • Gast
Reactie #301 Gepost op: 28 januari 2011, 12:06:03
@caprice: overdag doet de vlieger de comms, in de nachtsituatie de verpleegkundige. Ze hebben dus allemaal de RT cursus moeten doen in de afgelopen periode.


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #302 Gepost op: 28 januari 2011, 16:52:38
@Caprice 9C1

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord. Interessant om te lezen!

@ Bart

Bedankt voor je aanvulling!


Gast

  • Gast
Reactie #303 Gepost op: 29 januari 2011, 13:36:11
Voor de geïnteresseerden:

Lifeliner2 zal vanaf Rotterdam weer enkele avond oefenvluchten uitvoeren. Volgens de vliegplannen (let wel, een vliegPLAN is wat hij van plan is te doen, niet persé dat het zal gaan gebeuren) zullen er 3 vluchten zijn.
18.00, richting Bergen op Zoom, nog enkele andere coördinaten en Hospital Erasmusl, retour 19.00uur
19.45, richting Middelkoop, nog enkele andere coördinaten en Hospital Utrecht, retour 20.45uur
21.30, IJsselstein, nog een aantal coördinaten en dan Hospital Leiden, retour 22.30uur

Misschien vallen er wat mooie nacht-foto's te maken!


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #304 Gepost op: 29 januari 2011, 13:49:20
Heb de heli de afgelopen twee dagen ook beide avonden zien vliegen boven Papendrecht.  ;)
Brandweer Papendrecht


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #305 Gepost op: 29 januari 2011, 13:52:59
Moet "Middelkoop" geen "Nieuwkoop" (NV) zijn..?  :)


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #306 Gepost op: 29 januari 2011, 14:02:31
Voor de geïnteresseerden:

Lifeliner2 zal vanaf Rotterdam weer enkele avond oefenvluchten uitvoeren. Volgens de vliegplannen (let wel, een vliegPLAN is wat hij van plan is te doen, niet persé dat het zal gaan gebeuren) zullen er 3 vluchten zijn.
18.00, richting Bergen op Zoom, nog enkele andere coördinaten en Hospital Erasmusl, retour 19.00uur
19.45, richting Middelkoop, nog enkele andere coördinaten en Hospital Utrecht, retour 20.45uur
21.30, IJsselstein, nog een aantal coördinaten en dan Hospital Leiden, retour 22.30uur

Misschien vallen er wat mooie nacht-foto's te maken!


Bedankt voor de informatie.

De 1e tijd die genoemd wordt, is dat de tijd dat ze vertrekken van hun basis? En de retour tijd is neem ik aan de tijd dat ze weer naar het ziekenhuis vertrekken?

Gaan ze op de genoemde coördinaten ook aan de grond of is dat puur een richting die ze uit gaan?

Ik sta vanavond om 19.45 bij het UMC in Utrecht in ieder geval, nogmaals dank voor de informatie.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #307 Gepost op: 29 januari 2011, 14:38:59
Bedankt voor de informatie.

De 1e tijd die genoemd wordt, is dat de tijd dat ze vertrekken van hun basis? En de retour tijd is neem ik aan de tijd dat ze weer naar het ziekenhuis vertrekken?


De heli van Rotterdam vertrekt van Rotterdam-Airport en niet vanaf een ziekenhuis, dus ik vermoed dat ze retour vliegen naar de basis.  ;)


Wel wat mooie foto's plaatsen hoor!!!  8)
Brandweer Papendrecht


Gast

  • Gast
Reactie #308 Gepost op: 29 januari 2011, 14:45:59
Moet "Middelkoop" geen "Nieuwkoop" (NV) zijn..?  :)

Nee, dan het er wel Nieuwkoop in gestaan. Het betreft vast Middelkoop als plaatsaanduiding. (Bij VFR vliegen mag je officiëel geen bakens gebruiken dus ook niet in je vliegplan....  O0 )
Wie interesse heeft in de coördinaten bij de vliegplannen, PM maar even. Inderdaad is de retour weer naar Rotterdam Airport. Let wel, ik ben niet meer op het werk dus ik weet niet of er cancellations of wijzigingen ingediend zijn op deze vliegPLANNEN, maar de afgelopen dagen dat ik de plannen heb bekeken vloog de LIFELN2 ook daadwerkelijk deze routes, inclusief coördinaten waar wel een nadering en landing werd gemaakt.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #309 Gepost op: 29 januari 2011, 14:55:58
Middelkoop is zeer klein buurtschap(je). Vandaar mijn vraag.  :)