KNRM lifeguard beter dan strandwacht

Auteur Topic: KNRM lifeguard beter dan strandwacht  (gelezen 21601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Gepost op: 6 augustus 2011, 12:23:53
Op Schiermonnikoog lopen sinds deze maand lifeguards over het strand. Getraind door de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Een kijkje bij de redders in roodgele outfit.

Sinds deze maand zijn de lifeguards op Schier actief. Tot het einde van de zomervakantie blijven ze. Op Schier zitten vier mannen. ,,De dames zitten op Terschelling en Vlieland", zegt Jan Pieter Korendijk (25). Hij is geboren en getogen op het eiland en volgt een sportopleiding in Groningen. Zijn maatje Edwin Duijzer (20) studeert geneeskunde in de stad. Samen waren ze vorige zomer strandwacht in Zeeland. Sander Plas uit Purmerend completeert het viertal.
Strandwacht en lifeguard, daar zit een groot verschil tussen. Een strandwacht heeft een reddings- en EHBO-diploma, een lifeguard heeft een gedegen opleiding gevolgd bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). ,,Je moet 400 meter in 8 minuten kunnen zwemmen. We beschikken over beter materiaal en trainen dagelijks in het water", vult Edwin Duijzer aan. Hij pakt de surfplank, rescueboard noemen de lifeguards het ding, en loopt ermee naar zee. De waterscooter met reddingsplank achterop laat hij achter op het strand. Bij de uitkijkpost staat nog een terreinwagen. Allemaal gespoten in de opvallende roodgele clubkleuren van de KNRM.

Sorry hoor maar wat een absurt stuk. :D




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2011, 12:58:17
Op Schiermonnikoog lopen sinds deze maand lifeguards over het strand. Getraind door de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Een kijkje bij de redders in roodgele outfit.

Sinds deze maand zijn de lifeguards op Schier actief. Tot het einde van de zomervakantie blijven ze. Op Schier zitten vier mannen. ,,De dames zitten op Terschelling en Vlieland", zegt Jan Pieter Korendijk (25). Hij is geboren en getogen op het eiland en volgt een sportopleiding in Groningen. Zijn maatje Edwin Duijzer (20) studeert geneeskunde in de stad. Samen waren ze vorige zomer strandwacht in Zeeland. Sander Plas uit Purmerend completeert het viertal.
Strandwacht en lifeguard, daar zit een groot verschil tussen. Een strandwacht heeft een reddings- en EHBO-diploma, een lifeguard heeft een gedegen opleiding gevolgd bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). ,,Je moet 400 meter in 8 minuten kunnen zwemmen. We beschikken over beter materiaal en trainen dagelijks in het water", vult Edwin Duijzer aan. Hij pakt de surfplank, rescueboard noemen de lifeguards het ding, en loopt ermee naar zee. De waterscooter met reddingsplank achterop laat hij achter op het strand. Bij de uitkijkpost staat nog een terreinwagen. Allemaal gespoten in de opvallende roodgele clubkleuren van de KNRM.

Sorry hoor maar wat een absurt stuk. :D

Zeker een bijzonder stuk.. >:(,  het doet zelfs de PR van KNRM schade..

Ik moet zeggen, complimenten aan de KNRM dat zo snel een goed professionele strandbewakings organisatie in elkaar hebben gezet.. Ze hebben natuurlijk de wind in rug, qua financieen, een enorm investeringsfonds, geen historische bagage die ze ook nog mee moeten sjouwen..  In de selectie van mensen, creeeren ze al een redelijke voorsprong, allemaal een betaalde functie..
Echter om nu beweren dat ze veel beter zijn  dan een KNBRD strandwacht organisatie.. vind ik wel erg ver gaan..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2011, 14:31:45
Pfff nogal een uitspraak inderdaad.
Maar laten we a.u.b. de uitspraak van een enthousiaste twintiger niet opvatten als het standpunt van een gehele organisatie  ;)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2011, 09:32:56
Geloof ook niet dat de KNRM blij is met dit soort uitspraken! Hij spreekt nu wel namens de KNRM!
Vindt het een iedergevel een slecht stuk!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2011, 16:58:41
Ik denk wel dat deze Edwin (20) jarenlange ervaring als lifeguard heeft. Daar kan geen reddingsbrigade aan tippen.  :D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2011, 22:48:01
Sorry hoor maar wat een absurt stuk. :D

Ik heb gekkere uitspraken gezien van KNRMers over de KNRBD :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2011, 23:56:35
Wat een verhaal joh ;D

Nu verschijnt er trouwens een enorm groot vraagteken boven mijn hoofd... Bewaken ze daar met 4 man het strand?! :o :o


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:58:32
Dat is een van de grote verschillen tussen KNRM Lifeguard en de 'reguliere' strandwacht van de Reddingsbrigades: de KNRM benoemt een strook van een paar 100 meter tussen 2 vlaggen tot 'zwemgebied' en dat wordt intensief bewaakt met verrekijkers etc. Daarbuiten wordt niet gepatrouilleerd en is het 'zwemmen op eigen risico'. In noodgevallen rukken ze hier natuurlijk wel naar toe uit, maar in principe blijven ze alleen binnen die strook. Een beetje zoals in de serie 'Bondi Rescue' die regelmatig rond etenstijd op tv te zien is.

Volgens KNRM is dit de toekomst van de strandbewaking: een overzichtelijke en beperkte zwemstrook met intensieve bewaking met betaalde krachten. Daarbuiten is voor de surfers en waaghalzen en wordt in principe niet bewaakt, maar alleen gereageerd op spoedoproepen zoals de KNRM nu doet met haar SAR-werk. Op Schiermonnikoog is dus 1 zwemstrook die ze met 4 man bewaken, daarbuiten is er niks.

Dit klinkt goed, maar is volgens mij op veel Nederlandse stranden niet mogelijk, omdat daar zoveel mensen zijn/liggen/zwemmen dat je het bewaakte deel niet kunt beperken, omdat het daar dan veel te druk wordt? Moet je je eens voorstellen dat je op een drukke zomerse dag in Scheveningen iedereen die wil zwemmen vraagt om dit tussen 2 vlaggen te doen die 300 meter uit elkaar staan. Lekker midden voor je post, duidelijk en overzichtelijk? Volgens mij wordt het dan zwemmen als sardientjes in een blik...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2011, 16:34:29
Dat is een van de grote verschillen tussen KNRM Lifeguard en de 'reguliere' strandwacht van de Reddingsbrigades: de KNRM benoemt een strook van een paar 100 meter tussen 2 vlaggen tot 'zwemgebied' en dat wordt intensief bewaakt met verrekijkers etc. Daarbuiten wordt niet gepatrouilleerd en is het 'zwemmen op eigen risico'. In noodgevallen rukken ze hier natuurlijk wel naar toe uit, maar in principe blijven ze alleen binnen die strook. Een beetje zoals in de serie 'Bondi Rescue' die regelmatig rond etenstijd op tv te zien is.

Volgens KNRM is dit de toekomst van de strandbewaking: een overzichtelijke en beperkte zwemstrook met intensieve bewaking met betaalde krachten. Daarbuiten is voor de surfers en waaghalzen en wordt in principe niet bewaakt, maar alleen gereageerd op spoedoproepen zoals de KNRM nu doet met haar SAR-werk. Op Schiermonnikoog is dus 1 zwemstrook die ze met 4 man bewaken, daarbuiten is er niks.

Dit klinkt goed, maar is volgens mij op veel Nederlandse stranden niet mogelijk, omdat daar zoveel mensen zijn/liggen/zwemmen dat je het bewaakte deel niet kunt beperken, omdat het daar dan veel te druk wordt? Moet je je eens voorstellen dat je op een drukke zomerse dag in Scheveningen iedereen die wil zwemmen vraagt om dit tussen 2 vlaggen te doen die 300 meter uit elkaar staan. Lekker midden voor je post, duidelijk en overzichtelijk? Volgens mij wordt het dan zwemmen als sardientjes in een blik...

Het enigste voordeel wat ik me hierbij kan bedenken, is dat het minder kost.... Laat dat tegenwoordig nogal populair zijn binnen de overheid :-\ En ik mag hopen dat ze op het hoofdkantoor KNRM nog steeds liever in mensenlevens denken dan in geld?

Maar dan nog ben ik benieuwd hoe ze dat met 4 man redden... Bij een uitruk heb je, neem ik aan, 2 personen op de auto, dan hou je er nog maar 2 over voor het toezicht en eventuele inzet van de jetski? Bij ons is 4 man behoorlijke onderbezetting...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2011, 19:07:03
Als de opdrachtgever (de gemeente) meer wil, zal die ook meer moeten betalen, lijkt me...

Degene die betaald die bepaald....  Ik denk dat de KNRM het voordeel dat ze hier geen historie heeft, zich gewoon als diensten aanbieder aanbiedt en voor elke uitbreiding van meer personeel en meer middelen de klant gewoon moet betalen..

Op zich gezonde situatie.. Niet elke reddingsbrigade heeft dergelijke solide contracten met gemeenten, maar een subsidie regeling, waarmee ze spullen krijgen voor de vele uren die ze diensten draaien..