Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 67633 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2005, 10:21:15
Heb je het dan over de vlet van Mulder & Rijke (zeg maar de 'oude' vlet, of over het nieuwe type van Roadnat (weet niet of spelling goed is). Onze rampeneenheid is van het 'nieuwe' type en moet zeggen dat ie qua vaareigenschappen etc een stuk slechter is dan het 'oude' zeg maar '53 model.
[img]/img]


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2005, 14:54:41
Ik bedoel de originele vlet van Mulder en Rijke. Met de Roodnat heb ik weing gevaren en ik vond het vooral veel minder stabiel, ook dat voordekje is niet handig. Overigens kan het best zijn dat de Roodnat wel CE keur heeft.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2005, 15:08:10
Elke boot heeft zijn voordelen, de M&R vlet heeft hele goede manouvreer eigenschappen en je kan makelijk over de punt werken. De Roodnat is niet zo stabiel, maar loopt harder en heeft minder last van golven die naar binnen lopen. Verder is de bergruimte in een roodnat een stuk ruimer. Voor slecht weer heb ik liever een roodnat. Maar voor sleepklusjes een M&R vlet. Ze hebben beiden voor en na delen
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2005, 15:24:30
Binnen de biza vloot zitten ze dus allebij. De M&R wordt niet meer gemaakt, de Roodnat in eigen beheer bij de bond. Dit laatste model bestaat pas enkele jaren. Vernieuwing is niet altijd vooruitgang, want de M&R boten zijn zeker voor evacuatie en ramp omstandigheden veel stabieler, betere vaareigenschappen etc etc.
[img]/img]


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2005, 16:24:02
wel jammer dat er laatst tijdens de laatste bondschipper oefening onder de moerdijk brug een M&R vlet volsloeg met water door de golven. Ze zaten er maar met drie man in. Misschien had het voorkomen kunnen worden door meer te hozen? Wij hebben ze toen met de R2 opgepikt en de vlet naar binnen gesleept. Met een roodnat vlet was het waarschijnlijk beter gegaan omdat je een voordekje hebt en een waterschot waardoor niet gelijk elke golf in je boot komt.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2005, 23:38:51
Standaarduitrusting is een hoospan en dat werkt perfect.

Citaat
De M&R wordt niet meer gemaakt

Voor zover ik weet is Mark er in geslaagd om bij het ter ziele gaan van Mulder en Rijke de mallen van de vletten over te nemen. Dus het moet mogelijk zijn daar weer vletten mee te bouwen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2005, 15:05:23
toch lag deze vlet gelijk met het water opppervlak zonder dat dit de bedoeling was. Beetje jammer, en een hoosvat is niet genoeg schakel maar gewoon over naar emmers.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2005, 20:22:01
Citaat
een hoosvat is niet genoeg schakel maar gewoon over naar emmers.

Daar heb je gelijk in en ook met harde wind is een emmertje handiger.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2005, 21:57:47
Dat mag duidelijk zijn dat je met een emmer alleen de boot weer leeg krijgt maar een ieder die met een vlet door de branding is geweest die weet dat vast ook wel. Beide types vlet varen goed de MR en de roodnat, de badtobbe versie (met zwarte stootrand) daar kan ik niet erg gek op worden omdat die beperkt laadvermogen heeft.

9910001

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2005, 23:00:17
Dat mag duidelijk zijn dat je met een emmer alleen de boot weer leeg krijgt maar een ieder die met een vlet door de branding is geweest die weet dat vast ook wel.
yep...zo erg zelfs dat je met windkracht 6/7 en lekker oefenen op de bank ongeveer constant kon hozen. Maar wel te gek om dan met een vletje in de weer te zijn (vind ik nog steeds ookal zat ik op mijn 12e al in de vlet)
[img]/img]