Werken bij het SIGMA??

Auteur Topic: Werken bij het SIGMA??  (gelezen 6595 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Gepost op: 8 januari 2012, 18:41:25
Hallo,

Ik wil graag bij de SIGMA, ik ga binnenkort met EHBO beginnen. Maar ik heb een aantal vragen omtrend SIGMA:
- Ik heb autisme, is dit dan nog haalbaar of wordt je hierop bij voorbaat afgekeurd?
- Wat voor een opleidingen moet je er voor hebben behalve EHBO
- Zijn er verdere nog eissen voor het SIGMA?
- Zijn hier altijd plekken vrij of is het puur geluk om bij SIGMA terecht te kunnen?

Ik woon zelf in Arnhem Presikhaaf, heb alleen de fiets als vervoer middel. Waar zit die opkomstplaats in de regio Gelderland-midden? In Arnhem toch ook, zo ja, waar?

Alvast bedankt!


Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2012, 18:48:31
Gelderland-Midden heeft als het goed is standplaatsen Santkamp in Arnhem en het industrieterrein in Ede.

Als je als SIGMA vrijwilliger wilt starten, dan raad ik je aan om eerst meer ervaring op EHBO gebied op te doen, het is niet verplicht maar het helpt je zeker in je opleiding en toekomstige inzetten. Om daadwerkelijk als SIGMA vrijwilliger te starten, kun je het beste de GHOR van Gelderland-Midden te benaderen om te informeren of ze vacatures hebben.


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2012, 19:34:53
De opkomsttijd van het SIGMA-lid van melding tot aan de post bedraagt maximaal een half uur. Als dat voor jou haalbaar is met de fiets zal dat geen probleem zijn.

Of autisme een belemmering zal zijn weet ik niet. Voorafgaand zal er sowieso een medisch onderzoek volgen, zover mij bekend is een psychisch onderzoek hier geen onderdeel van, maar ik zou het sowieso aangeven aangezien je wel in stressvolle situaties kan komen waarin je zelf dient te improviseren. Zover mijn bekendheid met autisme kan dat een aandachtspunt zijn.

Als je je EHBO hebt moet je een interne opleiding volgen bij de SIGMA. Deze duurt een jaar en wordt een avond in de week gegeven. Wel sluit ik mij aan bij de eerdere reactie dat je beter eerst ervaring kan opdoen bij de ehbo.

De sigma heeft geregeld plaatsen vrij, in Overijssel / Gelderland Noord oost wordt de opleiding jaarlijks gedaan, Gelderland midden is mij onbekend.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je tijdens werk- of schooltijd weg mag van de werkgever of instelling.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2012, 20:09:40
Alvast bedankt voor deze reacties. (het volgend bericht is via telefoon getypt dus kan zijn dat we enkele typ fouten in zitten.)

Voor mij is een half uur van school en huis uit naar de opkomst plaats geen probleem. Aan de andere kant werk ik in dieren maar dat ga ik dus nooit in een half uur redden. nog een vraag dan: hebben ze in veiligheidsregio gelderland-midden nog meer opkomstplaatsen dan Arnhem en ede? Bijvoorbeeld richting velp, renkum ofzo? Wat dus tussen werk, school en huis is? Ik kan namelijk weinig over sigma vinden binnen gld-midden

En die opleiding: de toelatingseisen zijn dus volwaardig EHBO diploma en die medische keuring?

En maakt het dan uit of je bij het rode kruis EHBO hebt gevolgd of via een andere EHBO aanbieder?
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2012, 23:57:40
Hieronder lees je de richtlijnen wat wij een beetje hanteren.
Dit verschild wel per regio.

SIGMA Groningen bied momenteel geen opleidingen.
 
Een SIGMA lid vervult een cruciale rol in de zorg voor slachtoffers bij de geneeskundige hulpverlening bij rampen.
Samen met je professionele collega's is het je taak om optimale zorg aan de slachtoffers te verlenen.
Je inzet heeft met name een ondersteunend en assisterend karakter.
Om professionele diensten adequaat te kunnen ondersteunen is het van het grootste belang dat vrijwilligers dezelfde taal spreken,dezelfde materialen kunnen toepassen en dezelfde werkwijze hanteren,als de professionals.
Dit alles wordt je geleerd door professionele hulpverleners in ongeveer 1 jaar tijd.

Naast het geldig houden van je EHBO diploma + aantekeningen reanimatie, moet je rekening houden met 15 herhalingslessen en circa 2 a 4 oefeningen met ambulanceteams per jaar.Je gaat minimaal 1x per jaar een dag mee op de ambulance. Daarnaast mag je mee doen met met opendagen en demodagen met het SIGMA.

LET WEL: vrijwillig betekent niet dat het vrijblijvend is !
want in noodgevallen rekent men op je !

Ben jij....
 
-in bezit van een geldige EHBO diploma met  reanimatie en verbandleer?
-Minimaal 18 jaar en fysiek in orde?
-Mentaal en fysiek in orde?
-Ervaring als EHBO-er
-Stressbestendig genoeg om een P2000 alarmmelder te dragen?
-In staat om binnen 30 minuten op de opkomstplaats te zijn?
-in bezit van een bereidverklaring van je werkgever om bij calamiteit je werk te mogen verlaten?
-MBO denkniveau?
-aangesloten bij een Rode Kruis afdeling of een EHBO vereniging?
-veel inzetbaarheid/beschikbaarheid?
-goed in teamverband te kunnen werken?
-een improvisatie talent ?
-Naast een intake gesprek kan ook een medische keuring deel uitmaken van de selectieprocedure!!
 
Momenteel zijn er nog geen plannen om met een nieuwe opleiding te starten in Groningen maar we willen u graag informeren als deze weer beginnen.

Geef u dus gerust vrijblijvend op zodat we u van alle ontwikkelingen op de hoogte kunnen houden.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2012, 01:06:55
Als het goed is, is er nu een clubje mensen (bijna) klaar met hun sigma opleiding. Wie weet start er dus weer een groep of hebben ze voldoende.

Evt heb ik via pm wel wat contact informatie voor je dan van de regiocoördinator noodhulp. Die regelt dit soort dingen.


marijn

  • E.H.V Rode Kruis afd. Nunspeet, SIGMA VNOG
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2012, 12:26:44
inderdaad ben ik nu bezig met de SIGMA opleiding deze is in deventer(centraal voor VNOG, ijsselstreek en twente)
en het klopt dat een ervaring al EHV-er wel fijn is.

de volgende opleiding zal (denk ik) eind dit jaar starten.

succes ermee..


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2012, 21:45:07
Hallo allemaal,

Bij wie kan ik terecht voor het aanmelden voor de SIGMA opleiding in Noord Oost Gelderland? Werk zelf sinds een aantal jaren bij de Brandweer en ben in die jaren steeds meer interesse gaan ontwikkelen voor de medische kant van hulpverlening. Ben erg benieuwd of de "EHBO" diploma's van de Brandweer (Levensreddende Handelingen + AED trainingen) voldoende zijn om te mogen starten..

Alvast bedankt!


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2012, 21:53:01
Hallo allemaal,

Bij wie kan ik terecht voor het aanmelden voor de SIGMA opleiding in Noord Oost Gelderland? Werk zelf sinds een aantal jaren bij de Brandweer en ben in die jaren steeds meer interesse gaan ontwikkelen voor de medische kant van hulpverlening. Ben erg benieuwd of de "EHBO" diploma's van de Brandweer (Levensreddende Handelingen + AED trainingen) voldoende zijn om te mogen starten..

Alvast bedankt!

Je zult eens contact opnemen met een plaatselijke afdeling, zij kunnen je verder helpen.
Eventueel heb ik ook nog wel een mail adres van regionale coördinator, t.b.v. SIGMA opleidingen..

De eisen zijn wel dat je een OK (Oranje Kruis) diploma moet hebben of dan wel gaat halen.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2012, 10:44:32
Je zult eens contact opnemen met een plaatselijke afdeling, zij kunnen je verder helpen.
Eventueel heb ik ook nog wel een mail adres van regionale coördinator, t.b.v. SIGMA opleidingen..

De eisen zijn wel dat je een OK (Oranje Kruis) diploma moet hebben of dan wel gaat halen.


Bedankt voor de info! Zou je mij toevallig dat mailadres in een PM kunnen toesturen?
Het Oranje Kruis diploma dat ik ooit eens heb gehaald zal inmiddels verlopen zijn, maar de kennis moet best weer op te frissen zijn.

groeten,
REvanW