Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 43553 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Naar aanleiding van een andere discussie (topic) ben ik tot het idee gekomen om een nieuwe discussie op te starten.

Veel weggebruikers reageren op de meest bizare manieren op een voertuig met OGS.
Nu ben ik heel benieuwd hoe jullie denken hoe men de reactie op OGS kunnen verbeteren.

Ik las al een opmerking van iemand die zei dat men in een simulator moet oefenen hoe men moet handelen bij OGS.
Of een verplichte theorieles waarin behandeld wordt hoe te handelen bij OGS, dit doormiddel van filmpjes. Die dan na besproken worden. Tevens van filmpjes vanuit een hulpverleningsvoertuig, zodat men ziet hoe een hulpverlener het ervaart.

En als deze theorieles ingesteld wordt, moet deze dan met terugwerkende kracht ingesteld worden? Zodat iedereen met een rijbewijs deze theoretische cursus moet volgen? Bij het niet volgen het ongeldig verklaren van het rijbewijs??

Ik hoor graag jullie ideeën en meningen.


het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Ik zou meteen in zo'n simulator gaan zitten als ik de kans kreeg.

Ik denk dat het inderdaad prima kan door minimaal 1 les in een simulator te laten plaatsvinden, maar zou die dan meteen breder pakken. Je kunt in zo'n simulator ook heel mooi dronken rijden "oefenen". Maar ook te hard rijden en een plots overstekend kind kan een heel mooi leermoment zijn.

Ook meer aandacht in de media zou kunnen helpen, een mooie campagne. Er zijn vast HV-voertuigen die beelden hebben gemaakt van een crash, zeer confronterend, maar wel de waarheid.

Wie vult aan? :)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik zou meteen in zo'n simulator gaan zitten als ik de kans kreeg.

Ik denk dat het inderdaad prima kan door minimaal 1 les in een simulator te laten plaatsvinden, maar zou die dan meteen breder pakken. Je kunt in zo'n simulator ook heel mooi drongen rijden "oefenen". Maar ook te hard rijden en een plots overstekend kind kan een heel mooi leermoment zijn.

Ook meer aandacht in de media zou kunnen helpen, een mooie campagne. Er zijn vast HV-voertuigen die beelden hebben gemaakt van een crash, zeer confronterend, maar wel de waarheid.

Wie vult aan? :)

De zeer confronterende beelden zullen niet zo snel in de media verschijnen. Ik ken daar voorbeelden van zoals een aantal filmpjes uit Australië. Die zenden ze daar gewoon uit, maar dat kan niet in Nederland, zou te schokkend zijn. Die filmpjes heb ik trouwens tijdens mijn opleiding gezien. 1 filmpje is van een kind wat ineens oversteek en iemand te hard aan komt rijden en niet meer op tijd kan remmen.

De aanvullingen van jou op de simulator zijn ook erg educatief, zullen we er dan ook meteen aan vastplakken hoe het is als je dronken achter het stuur zit?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
De zeer confronterende beelden zullen niet zo snel in de media verschijnen. Ik ken daar voorbeelden van zoals een aantal filmpjes uit Australië. Die zenden ze daar gewoon uit, maar dat kan niet in Nederland, zou te schokkend zijn. Die filmpjes heb ik trouwens tijdens mijn opleiding gezien. 1 filmpje is van een kind wat ineens oversteek en iemand te hard aan komt rijden en niet meer op tijd kan remmen.

De aanvullingen van jou op de simulator zijn ook erg educatief, zullen we er dan ook meteen aan vastplakken hoe het is als je dronken achter het stuur zit?

Staat ook al in mijn reactie als suggestie, alleen zie ik net dat ik een tik-fout heb gemaakt. Drongen =  dronken
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Het punt met het reageren op OGS is dat je niet alle situaties kunt trainen en oefenen. Een rekensom als 1+1 is altijd hetzelfde, maar hoe ga je mensen leren om te gaan met duizenden verschillende verkeerssituaties? Dan moet je mensen op inzicht gaan trainen. En dan loop je in de praktijk weer tegen het probleem aan dat je mensen geen feedback kunt geven... want stel dat het in de simulator allemaal prima is aangeleerd en in de praktijk doet zich een situatie voor waarin het volledig de mist in gaat. Op dat moment denkt de chauffeur wellicht dat hij het goed gedaan heeft, en zal hij dat de volgende keer weer opnieuw doen. Dan schieten we er dus uiteindelijk niks mee op.


Overigens kun je dezelfde vraag ook stellen voor lijnbussen, vrachtwagens, militaire colonnes, trams, ......

Ik ben dan ook van mening dat iedere chauffeur van een bijzonder voertuig zich bewust moet zijn van datgene wat er om hem heen gebeurt. Deze mensen kun je bovendien veel gemakkelijker bereiken met opleidingen en trainingen dan de massa aan burgers die fietst, loopt of rijdt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Het zal op dit forum een beetje een stokpaardje zijn, voertuigen met OGS, maar zo zijn er zoveel onderdelen waar extra aandacht voor moet komen bij rijlessen.
Iets meer aandacht aan besteden in de theorie en praktijk, maar laten we het niet overdrijven met simulators e.d. :)

Ik heb liever dat er in het algemeen meer aandacht komt voor "de auto en de omgeving", dan een specifieke OGS-training.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Overigens weet ik nog wel een manier om mensen zich beter bewust te laten worden van OGS voertuigen. De OGS ook daadwerkelijk gebruiken.  998765
Ja ik weet dat er situaties zijn waarin dit niet wenselijk is, zoals heterdaadjes etc.

Maar ik zie niet in wat er mis is met het staande houden van een voertuig op de Engelse manier, stopbordje aan en bij niet meteen een duidelijke reactie, de sirene en blauw/blauw erop . Deze dus ook gewoon aan laten bij de controle zelf (blauw/blauw), zoals in Engeland gebruikelijk is. Je creëerd een mooie afzetting voor jezelf én je laat aan de overige mensen ook gewoon heel duidelijk zien dat je er bent en dat je je werk doet.

Ook bijvoorbeeld de achterflitsers aan bij een onopvallend voertuig wat gebruik maakt van zijn vrijstellingen bij het observeren van een slechte chauffeur. Dit voorkomt dat je als aso-rijder wordt gezien en ook hier kun je op deze simpele manier laten zien dat je je werk doet. Ik weet zeker dat er in menig auto een reactie zal zijn in de trend van "die is lkkr de l*l  0098

Deze post zal wel weer de nodige kritiek opleveren, maar de vraag is er en dit is mijn mening  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Maar ik zie niet in wat er mis is met het staande houden van een voertuig op de Engelse manier, stopbordje aan en bij niet meteen een duidelijke reactie, de sirene en blauw/blauw erop . Deze dus ook gewoon aan laten bij de controle zelf (blauw/blauw), zoals in Engeland gebruikelijk is. Je creëerd een mooie afzetting voor jezelf én je laat aan de overige mensen ook gewoon heel duidelijk zien dat je er bent en dat je je werk doet.

Dit gebeurd gedeeltelijk in Nederland. Tenminste ik doe het en ik weet dat er met mij meerdere collega's zijn die dit doen. Als er geen reactie komt gaat het blauw/blauw erop tot diegene stopt. Daarna gaat het weer uit. De vraag is dan alleen hoe veilig de plek is waar we dan staan, anders blijft het blauw erop. Leggen we de bestuurder uit dat we naar een veiligere plek en nemen vast het rijbewijs mee. Op de veilige plek en de rit er naartoe hebben we dan alles uit.


Ook bijvoorbeeld de achterflitsers aan bij een onopvallend voertuig wat gebruik maakt van zijn vrijstellingen bij het observeren van een slechte chauffeur. Dit voorkomt dat je als aso-rijder wordt gezien en ook hier kun je op deze simpele manier laten zien dat je je werk doet. Ik weet zeker dat er in menig auto een reactie zal zijn in de trend van "die is lkkr de l*l  0098

Niet ieder burgervoertuig heeft lampjes aan de achterzijde. Daarbij kan de bestuurder die je volgt het reflecteren van de lampjes in zijn spiegels zien. Een betere optie is dan om bij het stoptransparant aan de achterzijde een extra functie op te zetten naast "stop politie" en "politie volgen", namelijk alleen "politie". De medewegebruikers weten dan ook wie je bent en dat je niet zomaar een verkeershufter bent (om het even platweg te zeggen). Daarnaast is dit minder opvallend voor het voertuig dat je volgt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Wat ik graag zou zien is aandacht voor het ruimte maken voor hv-voertuigen bij spitsstroken. Dus de zogenaamde Duitse methode. Je merkt dat bij file en afwezigheid van vluchtstrook veel weggebruikers niet weten  hoe ze moeten  reageren als er middendoor gereden wordt.

Het mooiste zou zijn als bij weggebruikers in het systeem komt: file, rijstrook 1 meteen maximaal links staan,rijstrook 2 maximaal naar rechts staan. Scheelt ook weer voor de motorrijders  098uo


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Wat ik graag zou zien is aandacht voor het ruimte maken voor hv-voertuigen bij spitsstroken. Dus de zogenaamde Duitse methode. Je merkt dat bij file en afwezigheid van vluchtstrook veel weggebruikers niet weten  hoe ze moeten  reageren als er middendoor gereden wordt.

Het mooiste zou zijn als bij weggebruikers in het systeem komt: file, rijstrook 1 meteen maximaal links staan,rijstrook 2 maximaal naar rechts staan. Scheelt ook weer voor de motorrijders  098uo

Dit is nou precies de reden waarom ik dit topic ben gestart. Maar ook hoe kunnen we dit aan het grote publiek kenbaar maken.
Want het blijkt dat de mooie gele borden die langs de weg staan niet echt werken.

Daarnaast zouden mensen dit ook op B wegen weten moeten waar een file beide kanten op staan. Als de bestuurders dan allemaal zoveel mogelijk rechtshouden dan kunnen de hulpdiensten er ook door het midden door.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.