350 doden bij brand in gevangenis - Comayagua (Honduras) 15-02-2012

Auteur Topic: 350 doden bij brand in gevangenis - Comayagua (Honduras) 15-02-2012  (gelezen 2177 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
http://www.telegraaf.nl/buitenland/11520015/__Doden_bij_brand_gevangenis__.html

Brand in gevangenis eist meer dan 350 levens

TEGUCIGALPA -  Door het inferno in een gevangenis in Honduras zijn zeker 357 mensen om het leven gekomen. Velen van hen stierven in hun cel. Dat meldde justitie woensdag. De ramp gebeurde in de stad Comayagua, ongeveer 60 kilometer van de hoofdstad Tegucigalpa.

 
Eerder stond het dodental op 272, maar de autoriteiten hadden al aangegeven dat het aantal nog zou oplopen. De meeste slachtoffers zijn door verstikking omgekomen, zei gevangenisdirecteur Danilo Orellana.
Tientallen mensen raakten gewond. Ongeveer 30 van hen hebben zeer ernstige brandwonden. Volgens ooggetuigen sprongen gevangenen van het dak van de gevangenis om aan het vuur te ontkomen. Een aantal gedetineerden zou nog op de vlucht zijn.
Honderden mensen hebben zich bij het complex verzameld in de hoop iets te horen over hun geliefden. „Mijn broer zat op afdeling 6”, aldus Glenda Mejia. „Ze hebben gezegd dat alle gedetineerden van die afdeling dood zijn.” „Dit is hopeloos. Ze willen ons niets zeggen en ik denk dat mijn man dood is”, zei Gregoria Zelaya.
De brand brak dinsdagavond laat (plaatselijke tijd) uit. Onderzoekers kijken of de vuurzee is veroorzaakt door een gevangene of dat er sprake is geweest van kortsluiting. In het complex verbleven circa 850 gedetineerden.
Gevangenissen in arme landen in Zuid- en Midden-Amerika zijn meestal overvol. Bij branden in penitentiaire centra vallen daardoor meestal veel slachtoffers. In mei 2004 kwamen in Honduras nog 100 gevangenen om door een brand in de gevangenis in San Pedro Sula.