Reddingsbrigade Blaricum in handen KNRM

Auteur Topic: Reddingsbrigade Blaricum in handen KNRM  (gelezen 25572 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2012, 13:30:34
Tja, het valt erg lastig te ontkennen dat met de overname van de reddingsbgrigade Blaricum, de KNRM in een keurig en netjes gespreidt bedje stapt.
Ik weet namelijk dat Blaricum hun zaakjes goed voor elkaar hadden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2012, 13:44:45
Samenvoegen kan ook zoals op Texel en de plannen voor Andijk/ medemblik plaatselijke commissie samenvoegen en vanaf twee lokatie varen. Hiernaast investeerde de knrm nu ook al in blaricum doordat ze een gelieerd station zijn.

9910001

Dat zou kunnen, echter is er nogal wat spanning tussen de bemanning en het bestuur van de beide KNRM stations (de KNRM noemt dat cultuurverschil), zelfs zijn er mensen die in Huizen wonen, bij de KNRM Huizen gezeten hebben lid van reddingsbrigade Blaricum geworden. En niet omdat ze zich bij de KNRM Huizen zo thuisvoelden.

910001 je blijft maar naar één kant kijken bij de KNRM, alleen naar de uitgave kant.  Er worden ook inkomsten gegenereerd daar in Blaricum. Zo promoot de reddingsbrigade al jaren bij watersporters om "redder aan de wal" te worden. Ze hebben een aantal mooie sponsors en vergeet de jaarlijks subsidie niet.

Ik weet niet of je wel eens door Blaricum en Laren gereden hebt, maar volgens mij is daar nog wel wat geld te halen...

Een van de inworders maakt eens per jaar een flink bedrag aan ons over. "ik gun het jullie, en ach, als zo'n bedragje af en toe een keer af geschreven wordt, daar merkt toch niemand iets van?

Nee, de KNRM scoort hier een compleet station voor weinig!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2012, 13:54:13
Tja, het valt erg lastig te ontkennen dat met de overname van de reddingsbgrigade Blaricum, de KNRM in een keurig en netjes gespreidt bedje stapt.
Ik weet namelijk dat Blaricum hun zaakjes goed voor elkaar hadden.

Zeker! Één van de best, (zo niet de best) georganiseerde reddingsbrigade van Nederland. Zij waren de eerste met een (zelfdenkend  ;D) on-line piketsyteem, met SMS waarschuwingssysteem waardoor een echte 100% 24/7 dekking ontstond, ook doordat ze kunnen putten uit een zeer grote pool bemanningsleden en schippers. De sfeer is daar prima, toch heerst er discipline. Ze zijn goed geoefend en vakkundig en wij kunnen uitstekend in voorkomende gevallen met ze samenwerken, al gaat hun voorkeur bij een actie natuurlijk uit naar KNRM Huizen als er een keus is.

Menigmaal hebben zij de gaten opgevuld die de KNRM Huizen liet vallen als alle leden daar weer eens tegelijk op vakantie gingen.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2012, 14:40:59
Dat je voor overnames van Reddingsbrigades door de KNRM bent moge duidelijk zijn, daar ging het niet om.

Ik antwoord op Duifje ( lijkt mij financieel gezien een dure post voor de maatschapij) dat het helemaal geen duur station voor de KNRM is, want dat de KNRM het materieel en gebouwen van de reddingsbigade kado krijgt plus noig een zak geld.

Daarop Delta00 licht je de cijfers uit het bericht en probeer je mijn bewering onderuit te halen door te stellen dat de cijfers niet betrouwbaar zijn, want die staan in de krant en kranten liegen.

Geen twijfel over het gedeelte in het stukje over de overname van de KNRM van de reddingsbrigade, alleen de cijfers trek je in twijfel.

Dan fantaseer je er bij dat de cijfers van twitter afkomstig zouden zijn, ("Kijk nu heb je me overtuigd, eindelijk is met feiten uit een betrouwbare bron niet zijnde de krant en twitter"), alles om de bewering dat het geen duur station is onderuit te halen.

Wat jij probeert te introduceren is dat krantenberichten en wat daarin staat geen discussie waardige elementen meer bevatten, alles wat je daaruit naar voren brengt kan zo naar het rijk der fabelen verwezen worden, want kranten liegen.

En vlucht nu maar weer in "laten we vooral on topic gaan", want als je een vent bent ga je nu achter je stelling staan en verklaar je minimaal de helft van alles wat er hier op het forum staat voor ongeloofwaardig want het is afkomstig van kranten berichten en twitter. Kun je een paar duizend berichten maken met "de krant zegt dat wel, maar bewijs het eerst maar eens".

Nu je niet op mijn duidelijke vragen in gaat trek ik de conclusie dat je aktie alleen gericht was op het onder uit halen van een reactie van mij dat de KNRM een koopje heeft aan het nieuwe KNRM station Blaricum. Je bent er gewoon niet in geslaagd, ondanks dat je je in allerlei bochten hebt gewrongen, tot in het potsierlijk aan toe, te ontkrachten dat hier weer sprake is van geld, materieel en gebouwen dat overgeheveld wordt van een reddingsbrigades naar de KNRM.

En nu zijn ineens de vragen wazig?  Misschien is dat wel een waasje voor je ogen...
[/size]

Nog even terugkijkend naar alle andere topics op dit forum aangaande deze onderwerpen versus jouw reacties.............tja, krabbel. Ik geef je daarom dan ook gelijk, Henk je hebt gelijk. (goh ik ga is kijken of het gras groeit).
Ik zou zeggen op naar de volgende overname.

Delta00


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2012, 14:48:58
Nu we met zijn allen vastgesteld hebben dat krantenartikelen niet op voorhand ter zijde hoeven geschoven te worden op grond ongeloofwaardigheid (pffff, daar komt het forum goed weg) en de stelling het staat in de krant dus het is niet waar is ontkracht, het volledige artikel:


KNRM-vlag In top bij Blaricumse 'redders'

DOOR EDWARD DE VRIES LENTSCH BLARICUM, HUIZEN - Het leek wel vlaggetjesdag in Blaricum. De reddingsbrigade wordt 'overgenomen' door de KNRM en hijst zijn vlag. De raad Blaricum stak dinsdag ook de vlag uit. Ahoi, het einde van de jaarlijkse rekening, 80.000 euro, is in zicht.
Want mensen op het water te hulp schieten is nobel, maar het moet wel een stuk goedkoper kunnen. Blaricum volgt het voorbeeld van buurman Huizen die, met dank aan de KNRM, nog maar-een habbekrats kwijt is aan het reddingswerk. Het gaat met name om het 'search and rescue werk'.
De 'post Blaricum’  bij het Stichtse Strand, de gemeenreliike reddingboot en de loods worden per 1 april eigendom van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Blaricum betaalt de KNRM nog wel vijf jaar lang 15.000 euro. De Blaricumse reddingsbrigade blijft wel bestaan en krijgt voor 'preventieve patrouillevaarten', evenementen op het water en bewaking van het Stichtse Strand jaarlijks 13.500 euro. De RB Blaricum werkte sinds 2009 al intensief samen met de KNRM die borg staat voor een hoge kwaliteit van het reddingswerk (materieel en training). De Blaricumse brigade bestaat uit circa dertig zeer gemotiveerde, relatief jonge vrijwilligers. Op termijn wordt gedacht aan de vorming van één bestuur voor Huizen en Blaricum. "De post Blaricum blijft bestaan, tenzij iedereen zich kan vinden in één plek", aldus burgemeester Joan de Zwart. Voorlopig is dat door 'cultuurverschillen' even onwaarschijnlijk als de komst van' de Vliegende Hollander'.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2012, 14:57:32
Volgens mij is het evengoed zo dat de overgenomen reddingsbrigades op cursus gaan net zoals de bemanningsleden van de knrm, denk dat het toch een aardige kostenpost is. en ja als ze gebouwen en boten erbij krijgen zullen ze daar een voordeel mee hebben ook al zijn niet alle vaartuigen even degelijk. nu is er hier een leuke discussie gaande over het feit dat de knrm een reddingsbrigade overneemt maar daar zijn toch altijd beide partijen bij nodig om tot overeenstemming te komen ? het zal toch niet zo zijn dat de brigades in de aanbieding zijn omdat de gemeente geen subsidie meer geeft ? en als laatste de media is niet altijd even betrouwbaar weet ik uit ervaring


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2012, 15:05:17
en als laatste de media is niet altijd even betrouwbaar weet ik uit ervaring

Dat wou ik ook duidelijk maken, maar goed............

Delta00


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2012, 15:29:06
Het zal toch niet zo zijn dat de brigades in de aanbieding zijn omdat de gemeente geen subsidie meer geeft ? en als laatste de media is niet altijd even betrouwbaar weet ik uit ervaring

Je moet toch wat als je geen of amper geld meer krijgt... En het is tevens ook zo dat de KNRM probeert om reddingsbrigades buiten spel te zetten door onderhandelingen met de gemeente. Er gebeurt achter de schermen veel meer dan dat je zou denken, ik heb zelf echt niks tegen de KNRM. Wel met de manier waarop het bestuur omgaat met RN en de reddingsbrigades in het algemeen, en andere "vieze" spelletjes.

Persoonlijk (en met mij ook RN) zou ik liever één dienst zien, maar dan niet zo'n enorm reclamebureau als het nu is bij de KNRM... Als men samen zou gaan als gelijkwaardige partners en daarbij iedereen in hun waarde laat prima, maar van allerlei overnamens en trucjes krijg ik niet echt een lekker gevoel. Een van de dingen die ik bij een eventuele "nieuwe dienst" niet zou willen zien is dat men de RNLI blijft na-aapen, zorg gewoon voor een eigen koers in overleg met de rijksoverheid. Als men RN en de KNRM bij elkaar veegt, waarbij alle taken en de uitvoering daarvan in staat blijft, krijgen we hier een unieke hulpdienst met mogelijkheden die je nergens anders ter wereld gaat aantreffen...  

Je hebt dan een dienst (Koninglijke Nederlandse Reddingsbrigade?? 0098) die het het volgende doet:
Eigen opleidingen (Van simpel reddend zwemmen tot aan uitgebreide praktijkopleidingen)
Actieve preventie, patrouilles, etc.
SAR (kustwachttaken)
Kusthulpverlening (Combinatie van KHV teams en de RB taken)
kust, binnenwater en evenementenbewaking in de huidige RB vorm
Algemene waterhulpverlening in den landen (Als we toch bezig zijn, kunnen we hiermee de brandweer ontlasten zoals al op sommige plekken gebeurd)
Overstromings en rampenbestrijding
Ondersteuning andere hulpdiensten (First respondertaken, patienten transport, logistieke ondersteuning etc etc)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2012, 15:46:50
De gemeentes moeten bezuinigen. Er heeft zich een KNRM aangediend die veel goedkoper en landelijk werkt.
Eerst kreeg de reddingsbrigade 80.000 euro per jaar. Daar is nu nog 13.500 euro van over.  Vijf jaar lang krijgt de KNRM nog 15.000 euro.

Dat levert de gemeente nog altijd een besparing op van 51.500 euro.

Gaan we nou weer opnieuw beginnen dat de media ongeloofwaardig zijn? Als je elke keer dat iemand iets uit de media haalt en daar een bericht over plaatst gaat zeuren dat het niet vast niet waar kan zijn  tot het tegendeel bewezen is wordt het heel vervelend op het forum.

Maar goed ik heb in dit geval kunnen verwijzen naar de officiële publicaties op de gemeente site dus niet zo doordrammen.
Die cusussen hebben de bemanningsleden als lid van de reddingsbrigade ook al genoten, dat is nou het voordeel van gelieerd zijn. We mogen wel (voorzichtig) stellen dat gelieerd zijn leidt tot een logische volgende stap: inlijving.

Brengt mij tot een volgend punt. Hoe gaat nu de plaatselijke commisie vorm krijgen?  Of wordt dat de club van Borremans...

Hoe gaat de Reddingsbrigade Blaricum nu patrouilleren en evenementen bewaken op het water (De Blaricumse reddingsbrigade blijft wel bestaan en krijgt voor 'preventieve patrouillevaarten', evenementen op het water en bewaking van het Stichtse Strand jaarlijks 13.500 euro."") ze hebben geen daarvoor benodigde reddingsboot :o En het strand bewaken, dat was vroeger. Toen liepen we strand patrouilles, die zijn allang afgeschaft. In feite betaalt dus de gemeente 13.500 euro aan de KNRM voor strand- en evenementenbewaking en het preventief patrouilleren.


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #29 Gepost op: 26 februari 2012, 15:49:39
@Joost, Volgens mij is er nog een verdieping beschikbaar bij KNRM HQ voor de Reddingsbrigade. Dat is een eerste stap!
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.