Vraag over ongevallenanalyse nav foto toerenteller

Auteur Topic: Vraag over ongevallenanalyse nav foto toerenteller  (gelezen 2634 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Gepost op: 24 april 2012, 13:27:47
Naar aanleiding van de foto in onderstaand bericht brandde er in het Fotografen kan dit-topic een kleine discussie los.

Even iets anders als het in beeld hebben van mensen. En of dat kan.

Bij een ongeval afgelopen weekend was een auto frontaal op een tractor gebotst.

Al snel kwam het verhaal naar voren dat het vermoedelijk met zeer hoge snelheid gegaan is. Ik heb deze foto daarbij geschoten. Vinden jullie deze foto kunnen? Of is deze foto een beetje te confronterend?



Wordt informatie zoals de stand van de toerenteller of de snelheidsmeter meegenomen in het onderzoek door de VOA of wordt dit terzijde geschoven met het idee "kan net zo goed door de klap komen" ?


Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 24 april 2012, 16:50:22
Ja, dit zijn sporen die meegenomen worden.

Zo zal bij een flinke, frontale klap, ook de aanwijzer van de toerentalteller en de snelheidsmeter in aanraking komen met de tellerplaat daarachter. Dat geeft een kras of deukje. Dit soort sporen geven een indicatie van hoe hard iemand reed al moet wel eerst dan nog vastgesteld worden dat alles naar behoren werkte.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 24 april 2012, 16:55:25
Ja, dit zijn sporen die meegenomen worden.

Zo zal bij een flinke, frontale klap, ook de aanwijzer van de toerentalteller en de snelheidsmeter in aanraking komen met de tellerplaat daarachter. Dat geeft een kras of deukje. Dit soort sporen geven een indicatie van hoe hard iemand reed al moet wel eerst dan nog vastgesteld worden dat alles naar behoren werkte.
Het wordt er in meegenomen, maar betere gegevens komen van de meetresultaten op het wegdek van de remsporen als die er al zijn. De stand van de meters kunnen zeer bedriegelijk zijn, ik heb al eens een brandstofmeter op vol zien staan, terwijl de brandstoftank geheel leeg was. ;)


mikemike413

  • Aspirant Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2012, 02:22:31
Ik ziet de meerwaarde van de foto omtrent het incident niet. Maar goed, de foto kan verder geen kwaad.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2012, 10:52:33
Ik ziet de meerwaarde van de foto omtrent het incident niet. Maar goed, de foto kan verder geen kwaad.

Daar gaat dit topic niet over, dus laten we ons beperken tot de oorspronkelijke vraagstelling.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2012, 02:09:36
Iemand kan door de impact van het ongeluk nog wel vol gas geven....staat die toerenteller ook in het rood.
Teller alleen zegt weinig tot niks lijkt me, is hooguit een aanwijzing in het hele plaatje.