Waterongeval (6 jarig jongetje te water) Henschotermeer - Woudenberg 24-07-2012

Auteur Topic: Waterongeval (6 jarig jongetje te water) Henschotermeer - Woudenberg 24-07-2012  (gelezen 15871 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
We weten hier de omstandigheden niet, dus laten we vooral niet te veel afvallen op de hulpverleners ter plaatse!

Dit soort inschattingen maken is onderdeel van m'n werk als strandwacht, daarvoor zijn we gelukkig ook opgeleid. Als wij bij iedere vermissing het hele circus uit de kast zouden trekken wordt dat een behoorlijk dure en onnodige grap. En je kan het nou eenmaal niet altijd bij het rechte eind hebben...


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
We weten hier de omstandigheden niet, dus laten we vooral niet te veel afvallen op de hulpverleners ter plaatse!

Dit soort inschattingen maken is onderdeel van m'n werk als strandwacht, daarvoor zijn we gelukkig ook opgeleid. Als wij bij iedere vermissing het hele circus uit de kast zouden trekken wordt dat een behoorlijk dure en onnodige grap. En je kan het nou eenmaal niet altijd bij het rechte eind hebben...

Maar waar trek je die grens dan? Bij een vermissing onder de 16 jaar lijkt het me dat je het beste uitgaat van een worst case scenario. Is echter geen verwijt naar de hulpverleners ter plekke, die zullen het moeilijk genoeg hebben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Maar waar trek je die grens dan? Bij een vermissing onder de 16 jaar lijkt het me dat je het beste uitgaat van een worst case scenario. Is echter geen verwijt naar de hulpverleners ter plekke, die zullen het moeilijk genoeg hebben.
Je wil niet weten hoeveel vermissingen er zijn op een zonnige dag op een strand naar keuze aan de Nederlandse kust. Als je bij iedere vermissing meteen van het worst case scenario uit gaat dan hoop ik dat er ergens een extra potje met geld beschikbaar is.

Zoals Joost al zegt, je moet de risico's inschatten en daar is men voor opgeleid, of dat hier goed is gegaan weten we niet... misschien dat een onderzoek dat kan/zal uitwijzen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Opvallend veel kinderen vermist op stranden
De reddingsbrigades hebben zondag hun handen vol gehad aan vermiste kinderen op de stranden en bij andere wateren. Toch verliep de dag ondanks de ,,massale drukte over het algemeen goed, aldus een woordvoerder.

Volgens de eerste tellingen raakten minstens 110 kinderen hun ouders kwijt. ,,Dat zijn er opvallend veel,” aldus de zegsman. Alle kinderen zijn opgehaald. Een jongetje was ruim drie uur zijn ouders kwijt. De ouders hadden de kleine op het strand achtergelaten, terwijl ze zelf een hapje waren gaan eten.
http://www.hartvannederland.nl/nederland/2012/opvallend-veel-kinderen-vermist-op-stranden/

110 op één dag..


guest13155

  • Gast
Je zult een beslissing moeten nemen op basis van aanwijzingen, plaatsen die je uit kun sluiten en logica lijk me. Wat al eerder gezegd werd: je maakt een keer de verkeerde afweging. Heel hard als je daar net bij betrokken ben, maar cèst la fie.


guest13155

  • Gast
maar cèst la fie.

Tot het je eigen kind is overigens  :'(


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
ik weet niet of je het betreffende gebied kent maar het is helemaal niet apart dat hier onduidelijk over is volgens mij. het is een dicht gebied met alle mogelijke facetten (bos, speeltuin, camping en water). Dus het jongetje had net zo goed terug naar de camping gelopen kunnen zijn.

@Joostvankempen; Het Henschotermeer wordt niet bewaakt door een reddingsbrigade dus je zult als politie de keuze moeten maken of je de brandweer gaat alarmeren.

Denk dat het goed is dat hier weer goed naar gekeken wordt om te kijken hoe we de hulpverlening verder kunnen verbeteren (zonder dat je daarmee elke dag 2x wordt gealarmeerd voor een 'vermissing') Tegelijk is er door de collega's weer een nare ervaring opgedaan en hebben zij alles gedaan wat ze konden!

Jij zegt dat er geen reddingsbrigade bewaakt daar maar in het krantenbericht op pagina 1 van dit topic staat dat een strandwacht bepaalde dingen had gezegt. Hoe verklaar je dat>?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Jij zegt dat er geen reddingsbrigade bewaakt daar maar in het krantenbericht op pagina 1 van dit topic staat dat een strandwacht bepaalde dingen had gezegt. Hoe verklaar je dat>?

In Nederland is het bewaken van stranden (zee en binnenwater) niet het exclusieve domein van 'de Reddingsbrigade'. Het is niet zoals bij Brandweer of Politie dat er een wet is die zorgt voor landelijke dekking, financiering, kwaliteit etc. In de wet staat alleen dat bij aangewezen zwemwater 'voldoende toezicht' moet zijn, maar op dit moment is dat niet echt goed verder gespecificeerd. Iedere eigenaar van een zwemstrand (vaak de gemeente, soms ook provincie, waterschap of particulier) moet dit toezicht ook zelf regelen. De provincie moet dit controleren. Overigens ligt er een nieuwe 'zwemwaterwet' bij de 2e Kamer waarin dit allemaal gaat veranderen, maar het is nog onduidelijk wanneer hierover gestemd gaat worden (verkiezingen!) en wanneer het dan ingaat.

Reddingsbrigade Nederland is op dit gebied wel de grootste organisatie van Nederland én een van de bekendste omdat zij bijna de gehele zeekust bewaakt en ook tientallen recreatieplassen. De woorden Reddingsbrigade, strandwacht, lifeguard en toezichthouder zijn alleen niet beschermd en worden ook nogal eens goed door elkaar gebruikt door allerlei organisaties. In veel gemeenten zijn de medewerkers bij dit soort plassen direct of indirect in dienst bij de gemeente. Soms dan wel weer opgeleid door de Reddingsbrigade, dat wel. Niet dat ik in dit geval de kwaliteit van die medewerkers in twijfel wil trekken, maar het feit dat iemand 'strandwacht' wordt genoemd zegt eigenlijk helemaal niks...

En dat is wat mij betreft ook een van de grote problemen: het publiek vertrouwt erop dat het goed geregeld is, maar de kwaliteit en kwantiteit van het preventieve toezicht bij zwemlokaties is op z'n zachtst gezegd nogal wisselend. Zelfs ook tussen verschillende lokale Reddingsbrigades onderling, zelfs soms bij 2 aangrenzende stranden langs de kust.

En dat ligt maar aan 1 ding: GELD! Op dit moment is de veiligheid bij zwemwaterlokaties volledig afhankelijk van wat een gemeente er voor over heeft. Met geld is niet alles te koop, maar de budgetten voor materiaal en opleidingen bepalen toch voor een groot deel ook de kwantiteit en kwaliteit van het toezicht. Vanuit 2 boten zie je meer dan vanuit 1 en van een jaarlijkse bijscholing word je gewoon beter! Sterker nog: de eerste kustgemeente heeft zich al aangediend die het helemaal wilde wegbezuinigen. Dan heb je dus ineens in honderden kilometers kust een stukje strand dat niet wordt bewaakt, omdat daar de gemeentegrens loopt!?

Die nieuwe wet belooft wat mij betreft veel goeds, al zullen niet alle gemeenten dat vinden: het eist o.a. een minimumniveau van kwaliteit en kwantiteit van het toezicht en dat kost dus sommigen meer geld dan ze nu kwijt zijn!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Opvallend veel kinderen vermist op stranden
De reddingsbrigades hebben zondag hun handen vol gehad aan vermiste kinderen op de stranden en bij andere wateren. Toch verliep de dag ondanks de ,,massale drukte over het algemeen goed, aldus een woordvoerder.

Volgens de eerste tellingen raakten minstens 110 kinderen hun ouders kwijt."Dat zijn er opvallend veel,” aldus de zegsman. Alle kinderen zijn opgehaald. Een jongetje was ruim drie uur zijn ouders kwijt. De ouders hadden de kleine op het strand achtergelaten, terwijl ze zelf een hapje waren gaan eten.http://www.hartvannederland.nl/nederland/2012/opvallend-veel-kinderen-vermist-op-stranden/

110 op één dag..
:o  >:( 110 is inderdaad veel, maar het nu dikgedrukte in je citaat vind ik pas echt schokkend.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Jij zegt dat er geen reddingsbrigade bewaakt daar maar in het krantenbericht op pagina 1 van dit topic staat dat een strandwacht bepaalde dingen had gezegt. Hoe verklaar je dat>?

Er is toezicht vanuit het recreatieschap maar ik weet niet of dit de term 'strandwacht'/ 'reddingsbridage' dekt zoals past bij mijn beeld van de reddingsbrigade. Maar dat kan dus ook aan mij liggen..  98uiye