Werken op de politie Meldkamer als burger/BOA

Auteur Topic: Werken op de politie Meldkamer als burger/BOA  (gelezen 24592 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Gepost op: 8 maart 2013, 22:53:10
Beste forumleden,

Een tijdje geleden dat ik hier heb gepost, maar zo te zien nog steeds ene zeer actief forum. Leuk!

Een vraagje:

Ik werk momenteel 5 jaar op een Particuliere Alarmcentrale. 2 jaar als centralist en inmiddels 3 jaar als teamleider.
Ik orienteer me momenteel op de toekomst en de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf waar ik werk zijn eigenlijk vanaf dit punt 0,0 en aangezien ik slechts 24 jaar ben zoek ik toch een andere richting op.

Het meldkamerwerk op zich, de communicatie, techniek en alles wat erbij komt kijken vind ik wel ontzettend leuk en boeiend, en gezien mijn interesse in het politiewerk ben ik eigenlijk bezig te onderzoeken wat precies de mogelijkheden zijn voor een niet-politieambtenaar om in te stromen op de Meldkamer Politie. Dat hoeft niet nu (ik heb ook geen vacature gezien), maar wellicht is dit een optie wanneer de mogelijkheid zich voordoet.

Ik ben benieuwd naar een aantal zaken en ik kan niet echt heldere informatie op internet vinden over deze specifieke vragen:

- Is het uberhaubt mogelijk werk te verrichten op de Meldkamer Politie (mijn regio: Zeeland / Rotterdam-Rijnmond) zonder eerst ervaring op straat te hebben?
- Zo ja, wat zijn de eisen die worden gesteld aan het personeel op de meldkamer? Welke opleiding wordt er aangeboden?
- Ik heb begrepen dat er mogelijkheden zijn als BOA op de Meldkamer.. zit er verschil tussen de werkzaamheden van centralisten die van "de straat" komen en de BOA's die van buiten komen?

Wellicht kunnen jullie me iets verder helpen.

Alvast bedankt!

Groet,
Mark




Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2013, 11:01:59
Beste forumleden,

Een tijdje geleden dat ik hier heb gepost, maar zo te zien nog steeds ene zeer actief forum. Leuk!

Een vraagje:

Ik werk momenteel 5 jaar op een Particuliere Alarmcentrale. 2 jaar als centralist en inmiddels 3 jaar als teamleider.
Ik orienteer me momenteel op de toekomst en de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf waar ik werk zijn eigenlijk vanaf dit punt 0,0 en aangezien ik slechts 24 jaar ben zoek ik toch een andere richting op.

Het meldkamerwerk op zich, de communicatie, techniek en alles wat erbij komt kijken vind ik wel ontzettend leuk en boeiend, en gezien mijn interesse in het politiewerk ben ik eigenlijk bezig te onderzoeken wat precies de mogelijkheden zijn voor een niet-politieambtenaar om in te stromen op de Meldkamer Politie. Dat hoeft niet nu (ik heb ook geen vacature gezien), maar wellicht is dit een optie wanneer de mogelijkheid zich voordoet.

Ik ben benieuwd naar een aantal zaken en ik kan niet echt heldere informatie op internet vinden over deze specifieke vragen:

- Is het uberhaubt mogelijk werk te verrichten op de Meldkamer Politie (mijn regio: Zeeland / Rotterdam-Rijnmond) zonder eerst ervaring op straat te hebben?
- Zo ja, wat zijn de eisen die worden gesteld aan het personeel op de meldkamer? Welke opleiding wordt er aangeboden?
- Ik heb begrepen dat er mogelijkheden zijn als BOA op de Meldkamer.. zit er verschil tussen de werkzaamheden van centralisten die van "de straat" komen en de BOA's die van buiten komen?

Wellicht kunnen jullie me iets verder helpen.

Alvast bedankt!

Groet,
Mark

Beste Mark,

Ik kan je een klein beetje info geven.. Maar heb geduld er zijn hier genoeg mensen op het forum die er heel veel verstand van hebben.
Binnen politie Nederland kennen we 2 'meldkamers'  de 0900-8844 en de 112 meldkamer. De 0900 meldkamer zijn mensen van buitenaf. Vroeger waren het veel mensen van KPN die konden blijven zitten maar dan bij een andere werkgever. Ik weet niet wat je daar momenteel voor moet hebben. Ik neem aan dat verschil 0900 en 112 wel duidelijk is?

De mensen op de 112 meldkamer hebben allemaal wel ervaring, dit mijn mensen met de rang van agent of hoger. Zij hebben dus de politieopleiding afgerond en hebben daarna gesolliciteerd bij de meldkamer. Meldkamer in combinatie met BOA, daar heb ik nog nooit van gehoord dus ik lees mee O0

Iedergeval succes en heb even geduld!

Groetjes


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2013, 16:20:57
Beste Mark,

Ik kan je een klein beetje info geven.. Maar heb geduld er zijn hier genoeg mensen op het forum die er heel veel verstand van hebben.
Binnen politie Nederland kennen we 2 'meldkamers'  de 0900-8844 en de 112 meldkamer. De 0900 meldkamer zijn mensen van buitenaf. Vroeger waren het veel mensen van KPN die konden blijven zitten maar dan bij een andere werkgever. Ik weet niet wat je daar momenteel voor moet hebben. Ik neem aan dat verschil 0900 en 112 wel duidelijk is?

De mensen op de 112 meldkamer hebben allemaal wel ervaring, dit mijn mensen met de rang van agent of hoger. Zij hebben dus de politieopleiding afgerond en hebben daarna gesolliciteerd bij de meldkamer. Meldkamer in combinatie met BOA, daar heb ik nog nooit van gehoord dus ik lees mee O0

Iedergeval succes en heb even geduld!

Groetjes

Hi Pepernoot,

Dank voor je rectie.
Ik heb het puur over de meldkamer van de politie zelf, niet het servicecentrum.

Ik wacht het af!

Groet,
Mark


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2013, 16:49:18
Op de meldkamers zitten ook mensen die geen agent zijn.

In Amsterdam bijvoorbeeld zitten er agenten, die doen dus de intake en uitgifte(mobilofonist), maar de mensen die geen agent zijn doen alleen intake. Voor mobilofonist moet je dus minimaal agent zijn(volgens mij zelfs hoofdagent).

Wij als brandweercentralisten schuiven daar straks aan, en doen ook de politie intake. Dat mogen we doen omdat we daar geen opleiding tot agent voor behoeven.

Als je gaat solliciteren, moet je een assessment doen bij de politie academie. Die is echt pittig. Duurt de hele dag, met allerlei testen en een rollenspel. Een harde eis is onder andere minimaal MBO 3 niveau.

Groetjes!


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2013, 16:53:34
Voor mobilofonist moet je dus minimaal agent zijn(volgens mij zelfs hoofdagent).

Dat klopt de uitgifte van meldingen word gedaan door hoofdagenten. Echter zijn er ook in Amsterdam een aantal BOA's werkzaam die ook achter de mobilofoon zitten. Maar voor zo ver ik weet is dit een uitsterf constructie. Agenten zitten in ieder geval niet achter de mobilofoon.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2013, 17:03:33
Tja, dat zijn er echt nog maar enkelen inderdaad.. Tegenwoordig is het als BOA niet meer mogelijk in ieder geval. Zowieso best jammer, ik vind het mobilofonisten gedeelte best leuk daar..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2013, 08:00:30
Agenten zitten in ieder geval niet achter de mobilofoon.

Dat heeft er ook mee te maken dat de functie ingeschaald is in schaal 7. Ik ken een collega die deeltijd centralist is en op straat agent, op de meldkamer is hij hoofdagent.

Overigens begreep ik dat de functie niet meer executief is in het nieuwe functiehuis. Zou dat ook betekenen dat nieuwe centralisten de rang van BOA krijgen...?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2013, 08:45:37
Dat heeft er ook mee te maken dat de functie ingeschaald is in schaal 7. Ik ken een collega die deeltijd centralist is en op straat agent, op de meldkamer is hij hoofdagent.
Hoe kan dat dan, op straat gewoon agent en achter de telefoon hoofdagent?


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2013, 09:05:25
Nieuwe centralisten krijgen dat brandende wetboek, dus geen rang.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2013, 09:22:51
Overigens begreep ik dat de functie niet meer executief is in het nieuwe functiehuis. Zou dat ook betekenen dat nieuwe centralisten de rang van BOA krijgen...?

Ik heb begrepen dat de BOA mogelijk helemaal gaat verdwijnen binnen de nationale politie. En dat de BOA's allemaal een OA status gaan krijgen.

Maar goed het lijkt me toch handig dat mensen van de meldkamer gewoon hun opsporingsbevoegdheid houden.