Onderzoek gebruik boottrailers

Auteur Topic: Onderzoek gebruik boottrailers  (gelezen 4195 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JornD

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 21 maart 2013, 10:02:43
Goedendag!

Mijn naam is Jorn Duwel en ik ben student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Voor mijn studie ben ik een onderzoek aan het doen naar het gebruik van boottrailers en specifiek wat er gebeurt als er geen helling in de buurt is. Dit omdat deze trailers eigenlijk al tientallen jaren hetzelfde gemaakt worden, dus er zou ruimte voor verbetering moeten zijn.

Recreatieve gebruikers zijn interessant voor mijn onderzoek, maar ook hulpdiensten (brandweer, reddingsbrigade, misschien zelfs politie en brandweer) zijn dat. Bij deze groepen is het volgens mij namelijk zaak een boot op elke gewenste plek zo snel mogelijk in het water te krijgen, en het liefst zonder problemen.

Om wat meer inzicht te krijgen in de situatie en problemen heb ik een vragenlijst opgesteld. Ik zou het erg waarderen als u als u tijd heeft deze zou willen invullen. Dit zou ongeveer 15 minuten moeten kosten. De vragenlijst is hier te vinden: http://goo.gl/VKIzT.

Hieronder een berichtje achterlaten kan natuurlijk ook! Overigens ben ik ook op zoek naar contacten om het gebruik van huidige trailers in actie te zien (mailen kan naar j.e.p.duwel@student.tudelft.nl).
De resultaten van dit onderzoek moeten lijden tot een vernieuwend productvoorstel, waarbij ik inga op zaken als gebruik, constructie en productie.

Alvast bedankt!
Jorn Duwel




joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2013, 11:35:45
Jorn, leuk onderwerp!

Even een paar dingen die ik zo uit de losse pols belangrijk vind aan een trailer of die nu soms niet handig zijn:

- de lierband trekt vaak scheef op de lier of zit soms dubbel
- het is veel werk om de lichtbalk te verwijderen en weer te monteren bij traileren
- door dat steeds eraf en erop en het water bij de bedrading, heeft de lichtbalk heel vaak storingen
- als de trailer niet helemaal recht op de helling staat of de helling is scheef, is het heel lastig om een boot goed recht op de trailer te krijgen
- bij het eraf laten glijden van de boot, moet er meteen voldoende diepgang zijn. dit betekent soms dat je ver het water in moet rijden om te kunnen traileren.
- met een lage auto (gewone personenauto) blijven neuswieltjes regelmatig achter verkeersdrempels haken, ook als ze helemaal omhoog geschoven zijn.
- bij de Reddingsbrigade maken ze voor sommige boten gebruik van zgn. kanteltrailers, die zijn heel erg geschikt om van een hogere walkant (bv langs een kanaal) toch te kunnen traileren
- geremde trailers hebben veel te lijden van het water dat soms in het remsysteem komt, dit leidt weer tot bijvoorbeeld een oplooprem die vast blijft zitten
- de 'luchtbandjes' achterop een trailer die de boot recht op de trailer geleiden, gaan regelmatig lek. Zeker als je op een scheve helling staat, komt er teveel druk op 1 kant en dan klappen ze.
- voor veel Reddingsbrigades, maar ik kan me ook voorstellen particulieren, willen graag gewoon met een B-rijbewijs de boel kunnen rijden. Anders ben je heel erg beperkt in je aantal chauffeurs. Of dit kan en mag, is een combi van het gewicht van de boot en de kenmerken van de trailer.
- het borgen van de boot aan de trailer tijdens transport is soms ook een lastige: sommige boten gaat een hele spanband omheen, door het frame van de trailer. Andere hebben spanbandjes aan de spiegel die naar ogen op de trailer lopen. Alleen met de lier en de stempels is niet voldoende: dan springt de boot eraf bij een flinke drempel...
- balans van de trailer is heel belangrijk: de kogeldruk met de boot erop moet minimaal zijn
- flexibiliteit: iedere boot is anders, daarom worden de meeste trailers opgebouwd als een soort meccano-bouwpakket. Alle onderdelen, stempels, steunen, wieltjes etc. worden op een frame vastgezet op de juiste afstand voor dat model boot. Zo is iedere trailer uniek.

Voor meer vragen: stuur me een PB  8)

(en ik heb je vragenlijst ingevuld)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2013, 22:30:03
Sluit me aan bij Joost.
Onderhouds vrije/vriendelijke trailer is prettig
Lijst
ingevuld
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


JornD

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2013, 11:08:32
Bedankt voor jullie reacties! Ieder aandachtspunt is er toch weer één :).


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2013, 11:14:04
Leuk project!

Even het volgende. Op grote delen van joost ben ik het eens.

Eerst even de punten die al van het lijstje van joost geschrapt kunnen worden, zodat hij zelf de bestaande trailers kan verbeteren.

Geremde trailers en zout/vies water: Het is relatief simpel om een gaatje in de buitenkant van de trommelrem te zetten, en hierop een waterslang aansluiting te maken. (uiteraard 2 gaatjes, anders loopt het water niet weg) Nadeel is dat er sneller vuil in kan komen, voordeel is dat je na elke keer de boel schoon kan spuiten. (Ik heb me laten vertellen dat de trailers voor de nieuwe boot van Redned dit ook hebben)

geleide wieltjes: De opblaasbare variant is bij ons achterhaald. Je kan gewoon bij de praxis en de gamma wielen halen met dezelfde maten, maar met schuimvulling in plaats van luchtvulling. Als deze lek gaan, blijven ze hard, dus maakt het niet uit of ze lek zijn. Ze houden immers de structuur. Bij ons is gebleken dat de trailer eerder is afgeschreven, dan de banden hun werk niet meer doen.

Mijn mening:

Wat ik echt een gemist vind in trailer land, is een trailer waar de boot met draaiende motor en schroef naar beneden vanaf gelanceerd kan worden. De KNRM heeft dit, maar door middel van hydraulische stempels. Ik kan me echter niet voorstellen dat dit niet gedaan kan worden dmv een mechanische constructie.

Succes!


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2013, 16:41:36
De handlier is altijd net een te lichte uitvoering  >:D
(theoretisch is de lier altijd precies goed berekend voor het te lieren gewicht, in de praktijk betekent dat het dan net niet lekker werkt)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation