Handhaver geeft stopteken

Auteur Topic: Handhaver geeft stopteken  (gelezen 13151 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Gepost op: 17 november 2015, 16:43:57
Kwam toevallig deze tweet tegen:

Handhaving Capelle @HVCapelle
#Schermerhoek - #heterdaad notoire dubieuse 'afvaldoorzoeker'. Opnieuw #PV. #hardleers #ergernistop5 @HartvdHoeken pic.twitter.com/avpmMGWvVg

Op de foto staat het woord 'STOP' op de zwaaibalk aan. Nu vroeg ik mij af, mag een auto op 'Wegmisbruikers style' zo aan de kant gezet worden door een BOA?




kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1 Gepost op: 17 november 2015, 16:49:36
Uitgaande dat dit door de minister aangewezen opsporingsambtenaren zijn en ze bezig zijn met de handhaving wet milieubeheer dan wel. De bevoegdheden van deze ambtenaren worden gehaald uit de Wet Economische Delicten. Daar staat in artikel 23 het eea over het omgaan met vervoersmiddelen. In lid 4 staat hierin vastgelegd dat ze hiertoe bevoegd zijn.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2015, 16:55:44
Is gewoon wettelijk geregeld:

Artikel 1

Een toezichthouder doet de vordering tot stilhouden, bedoeld in artikel 5:19, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, op de navolgende wijze:

a. indien de toezichthouder tijdens de vordering gebruik maakt van een auto: door een stopteken, bestaande uit een in of aan de auto aangebrachte transparant waarin de aanduiding ’STOP’, al dan niet in combinatie met de aanduiding van de dienst waar de toezichthouders werkzaam is, in rode letters verlicht wordt;
Artikel 5:19

1. Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2. Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.
3. Hij is bevoegd van de bestuurder van een vervoermiddel inzage te vorderen van de wettelijk voorgeschreven bescheiden met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
4. Hij is bevoegd met het oog op de uitoefening van deze bevoegdheden van de bestuurder van een voertuig of van de schipper van een vaartuig te vorderen dat deze zijn vervoermiddel stilhoudt en naar een door hem aangewezen plaats overbrengt.
5. Bij regeling van Onze Minister van Justitie wordt bepaald op welke wijze de vordering tot stilhouden wordt gedaan.
Artikel 23

1. De opsporingsambtenaren zijn bevoegd in het belang van de opsporing vervoermiddelen te onderzoeken met het oog op de naleving van de voorschriften, bedoeld in de artikelen 1 en 1a, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.
2. Zij zijn bevoegd in het belang van de opsporing vervoermiddelen waarmee naar hun redelijk oordeel zaken worden vervoerd op hun lading te onderzoeken met het oog op de naleving van de voorschriften, bedoeld in de artikelen 1 en 1a, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.
3. Zij zijn bevoegd van de bestuurder van een vervoermiddel inzage te vorderen van de wettelijk voorgeschreven bescheiden met het oog op de naleving van de voorschriften, bedoeld in de artikelen 1 en 1a, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.
4. Zij zijn bevoegd met het oog op de uitoefening van deze bevoegdheden van de bestuurder van een voertuig of van de schipper van een vaartuig te vorderen dat deze zijn vervoermiddel stilhoudt en naar een door hem aangewezen plaats overbrengt, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.
5. De kosten van overbrenging komen ten laste van de betrokkene, indien een strafbaar feit wordt vastgesteld.
6. De in dit artikel genoemde bevoegdheden kunnen tevens worden uitgeoefend jegens personen, die zaken vervoeren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2015, 17:01:21
Citaat van: kaasje link=msg=1385497 date=1447775376
Uitgaande dat dit door de minister aangewezen opsporingsambtenaren zijn en ze bezig zijn met de handhaving wet milieubeheer dan wel. De bevoegdheden van deze ambtenaren worden gehaald uit de Wet Economische Delicten. Daar staat in artikel 23 het eea over het omgaan met vervoersmiddelen. In lid 4 staat hierin vastgelegd dat ze hiertoe bevoegd zijn.
Ik gok eerder dat ze toezien op de Afvalstoffenverordening.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2015, 17:09:49
Citaat van: SpaX link=msg=1385504 date=1447776081
Ik gok eerder dat ze toezien op de Afvalstoffenverordening.
Afvalstoffenverordening is genoemd in de wet mileubeheer, dus het is een goede aanvulling, maar het hoeft niet per sé.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #5 Gepost op: 17 november 2015, 17:19:24
Citaat van: kaasje link=msg=1385511 date=1447776589
Afvalstoffenverordening is genoemd in de wet mileubeheer, dus het is een goede aanvulling, maar het hoeft niet per sé.
Voor de agent zal het niet uitmaken, maar voor de BOA zeer zeker wel. Een boa domein 1 is slechts bevoegd voor een aantal milieufeitjes en dat is voornamelijk op bedrijven gericht.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #6 Gepost op: 17 november 2015, 17:23:15
Citaat van: SpaX link=msg=1385514 date=1447777164
Voor de agent zal het niet uitmaken, maar voor de BOA zeer zeker wel. Een boa domein 1 is slechts bevoegd voor een aantal milieufeitjes en dat is voornamelijk op bedrijven gericht.
Waar het om gaat is dat de afvalstoffen verordening ondergeschikt aan de WM is. Zoals ik al aangaf, als de BOA bevoegd is, dan...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


R

  • Groene BOA
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #7 Gepost op: 17 november 2015, 18:34:01
Het is precies zoals DiNozzo zegt.. Een BOA kan voor tal van wetten een stopteken geven. Domein 2 BOA zelfs voor aantal verkeersovertredingen.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #8 Gepost op: 17 november 2015, 18:58:11
Citaat van: R link=msg=1385557 date=1447781641
Het is precies zoals DiNozzo zegt.. Een BOA kan voor tal van wetten een stopteken geven. Domein 2 BOA zelfs voor aantal verkeersovertredingen.

Correct me if i'm wrong, maar een domein I BOA kan volgensmij ook een stop/volg teken geven voor bijvoorbeeld het rijden door een gesloten verklaring..

In ons team (domein II) word het er regelmatig een stop/volg teken gegeven d.m.v. een transparant op het voertuig. Bijvoorbeeld rond deze tijd voor vuurwerk controle's, voertuigen die verdacht rond rijden in woonwijken (inbrekerswerktuig), afval wat al rijdend uit voertuig word geworpen, maar ook voor een redelijk groot aantal verkeersovertredingen (gesloten verklaring, verplichte rijrichting, helmdraag plicht, tegen de richting in rijden etc)
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


R

  • Groene BOA
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #9 Gepost op: 17 november 2015, 19:08:38
Citaat van: Rutger1 link=msg=1385563 date=1447783091
Correct me if i'm wrong, maar een domein I BOA kan volgensmij ook een stop/volg teken geven voor bijvoorbeeld het rijden door een gesloten verklaring..

In ons team (domein II) word het er regelmatig een stop/volg teken gegeven d.m.v. een transparant op het voertuig. Bijvoorbeeld rond deze tijd voor vuurwerk controle's, voertuigen die verdacht rond rijden in woonwijken (inbrekerswerktuig), afval wat al rijdend uit voertuig word geworpen, maar ook voor een redelijk groot aantal verkeersovertredingen (gesloten verklaring, verplichte rijrichting, helmdraag plicht, tegen de richting in rijden etc)

Klopt..

domein 1

Volgens het College van procureurs-generaal zijn boa's uit domein 1 uitsluitend bevoegd voor de WVW1994 in de navolgende gevallen:
a.        Voor alle overtredingen met betrekking tot stilstaand verkeer;
b.        Voor een beperkt aantal overtredingen met betrekking tot rijdend verkeer, te weten de artikelen 4,5,6,10,60 en 82 van de RVV en artikel 62 RVV zover dit artikel betrekking heeft op overtredingen van de C-borden en de handhaving hiervan is ingestoken vanuit de openbare orde problematiek en niet de verkeersveiligheid.

Domein 2

Volgens het College van procureurs-generaal zijn boa's uit domein 2 uitsluitend bevoegd voor de WVW1994 in de navolgende gevallen:
a.        Voor alle overtredingen met betrekking tot stilstaand verkeer;
b.        Voor een beperkt aantal overtredingen met betrekking tot rijdend verkeer, te weten de artikelen 4,5,6,10,60 en 82 van de RVV en artikel 62 RVV zover dit artikel betrekking heeft op overtredingen van de C-borden en de handhaving hiervan is ingestoken vanuit de openbare orde problematiek en niet de verkeersveiligheid.
c.        Voor overtredingenvoor zover zij betrekking hebben op de handhaving van natuurbescherming (Hierbij kan gedacht worden aan crossen e.d.)
De enige uitzondering op deze regel geldt voor BOA's uit domein 2 werkzaam bij de IVW.