Brandpreventie nieuwtjes

Auteur Topic: Brandpreventie nieuwtjes  (gelezen 361900 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 11 juli 2006, 14:30:18
www.lpcb.nl Voor de certificeerders onder ons... 8) ;D ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 17 september 2006, 19:01:05
http://www.destentor.nl/gezondenwel/article660974.ece

Britse regering wil zelfdovende sigaretten

LONDEN (ANP) - De Britse regering wil dat tabaksfabrikanten gedwongen worden om zelfdovende sigaretten te gaan produceren. Dat zou de dood van meer dan honderd mensen per jaar als gevolg van brand kunnen voorkomen.
De Britse krant The Sunday Times meldde dat de regering bij de Europese Unie aan het bepleiten is dat er regels komen die 'veilige' sigaretten verplicht stellen in navolging van maatregelen die al in twee Amerikaanse staten van kracht zijn.
Zelfdovende sigaretten gaan na een paar seconden vanzelf uit als er niet aan getrokken wordt. In Groot-Brittannië ontstaan elk jaar meer dan 4000 branden in huizen als gevolg van roken. Gemiddeld vallen daardoor ongeveer 120 doden en 1400 gewonden.
Tabaksfabrikanten hebben volgens de krant al meer dan twintig jaar geleden sigaretten ontwikkeld die vanzelf uitgaan. Zij zouden die nooit op de markt hebben gebracht, omdat zij bang waren voor rechtszaken als er toch brand zou ontstaan. Rokers zouden er ook een vals gevoel van veiligheid door krijgen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2006, 23:08:01
Volgens mij is er een verkeerde installatie geïnstalleerd waarbij de installateur gefaald heeft. Duidelijk is dat de installateur/PvE opsteller geen rekening gehouden heeft met de specifieke omstandigheden van het gebouw! Jammer dat de brandweer nu de schuld krijgt.. :-X :-X :-X

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article956801.ece?catId=

Brandalarm moet, maar niet te goed

Gepubliceerd op 28 september 2006, 21:00
Laatst bijgewerkt op 28 september 2006, 16:43
http://www.nhd.nl/multimedia/archive/00154/alarm_154525c.jpg
Ho Ying Cheung bij een paar veiligheidsmaatregelen tegen brand. Foto Henk de Weerd HOORN -

door MARTIN MENGER
Het moest op last van de brandweer dus kwam het er ook: een fonkelnieuwe brandmeldinstallatie in hotel Petit Nord in Hoorn. Die werkt zo goed, dat er regelmatig vals alarm is. Nu heeft het hotel een boete in het vooruitzicht als het te vaak gebeurt.

De nieuwe installatie en bouwkundige voorzieningen kwamen er omdat de regels voor de gebruiksvergunning dat eisen. Ook al had eigenares Ho Ying Cheung van tevoren al aangegeven dat in een hotel een vals alarm snel een feit is. Desondanks moest er voor een slordige 60 mille verplicht worden geïnvesteerd om de vergunning te kunnen houden.

Totdat een andere regel in werking trad, namelijk die in de plaatselijke verordening: wie te vaak een vals brandalarm heeft, kan een forse boete krijgen. Daarom houdt het hotel nu maar zelf de alarmmeldingen tegen, om eerst zelf te onderzoeken of er inderdaad brand is. Waarmee alle dure investeringen eigenlijk overbodig zijn geworden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 24 oktober 2006, 12:56:35
http://www.radiobeverwijk.nl/index.php?p=1548&more=1

RKZ treft maatregelen brandveiligheid
Beverwijk - Het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk heeft afgelopen weekend een aantal maatregelen getroffen om de brandveiligheid binnen het ziekenhuis te verhogen. Uit een onderzoek van de brandweer Beverwijk van afgelopen zaterdag kwam naar voren dat een aantal vluchtwegen van het ziekenhuis onvoldoende toegankelijk waren. Het ziekenhuis heeft hierop direct actie ondernomen. De gangen en trappenhuizen zijn volledig vrijgemaakt van containers, bedden en andere losstaande objecten. Hierdoor voldoet het RKZ weer volledig aan alle door de gemeente gestelde brandvoorschriften.

Vergunningen RKZ
Dit weekend bleek eveneens dat een tweetal gedoogbeschikkingen was verlopen. Na extra brandweerinspecties de afgelopen dagen is dit weer op orde gemaakt.
Doordat het RKZ een gedateerd ziekenhuisgebouw heeft, beschikt het ziekenhuis niet voor alle delen van het gebouw over een geldige gebruiksvergunning. Voor de delen die nog moeten worden gerenoveerd, heeft de gemeente Beverwijk een tijdelijke gedoogbeschikking verstrekt. Hierin staan voorwaarden genoemd waaraan het gebouw moet voldoen om, tot de nieuwbouw is voltooid, de brandveiligheid te kunnen garanderen.

Voorschriften brandveiligheid
Na de brand in Volendam in 2001 is het toezicht op de gebruiksvergunning van openbare gebouwen landelijk aangescherpt. Veel gebouwen bleken geen gebruiksvergunning te hebben. Dit gold ook voor het Rode Kruis Ziekenhuis. Daarop is een traject begonnen deze alsnog te verkrijgen. Het merendeel van het ziekenhuis, waaronder de poliklinieken, de centrale hal en het brandwondencentrum, voldoet inmiddels aan alle geldende eisen en heeft dan ook een gebruiksvergunning. Het beddenhuis van het ziekenhuis, dat dateert uit 1968, heeft een gedoogbeschikking tot na de renovatie (eind 2008). Als deze is afgerond zal ook hiervoor een gebruiksvergunning worden aangevraagd.

Preventiebeleid RKZ
Om de veiligheid voor patiënten en medewerkers in het hele ziekenhuis te garanderen, beschikt het RKZ al sinds jaren over een zeer uitgebreid en volledig veiligheidsplan. De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in preventiemaatregelen. Zo is een complete brandploeg opgeleid en te allen tijde aanwezig om als gids te dienen voor de brandweer tijdens het blussen. Deze ploeg is opgeleid om met perslucht te werken en traint op regelmatige basis brandweervaardigheden. Ook zijn er 130 bedrijfshulpverleners opgeleid die bij brand patiënten en medewerkers snel en vakkundig naar buiten kunnen loodsen. Om het risico op brand zo klein mogelijk te maken zijn bovendien een aantal strenge regels opgesteld ten aanzien van bijvoorbeeld het aanbrengen van feestversiering. Ook is er een algeheel rookverbod van kracht.

Continuïteit van zorg
Het volledig vrij maken en vrijhouden van gangen en trappenhuizen vraagt een grote logistieke aanpassing van het ziekenhuis. Door het chronische ruimtegebrek is het moeilijk zaken als rollators, rolstoelen, containers en dergelijke op te bergen. Uiteraard mag door het anders indelen en benutten van de beperkte ruimte in het ziekenhuis de patiëntenzorg niet in de knel komen. Het RKZ doet er dan ook alles aan om overlast voor patiënten tot een minimum te beperken en de huidige productiviteit op peil houden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 24 oktober 2006, 16:07:26
:o :o :o :o Dus een tekening met een bouwvergunningsaanvraagformulier voldoet niet meer??  ??? ??? :-\ :)

Uit Kabinetsreactie op Schiphol-rapport:

(...)

(blz 18)
I. Toepassing bouwregelgeving
Het kabinet zal onderzoeken op welke wijze de toepassing van het
gelijkwaardigheidsartikel uit het Bouwbesluit kan worden verbeterd. De
Tweede Kamer ontvangt hierover binnen drie maanden een brief.
Tevens gaat het kabinet de rolverdeling tussen de aanvrager en de verlener van
een bouwvergunning verduidelijken. In het vervolg dient de aanvrager van een
bouwvergunning duidelijk te maken dat een bouwplan voldoet aan de
regelgeving en kan de verlener van de bouwvergunning (de gemeente) een
bouwvergunning weigeren indien dit onvoldoende aannemelijk is gemaakt.
Deze bepaling is per 1 januari 2007 in de Woningwet opgenomen.

In het kader van het Gebruiksbesluit is het voornemen om een informatie- en
adviescentrum op te richten ter verbetering van de toepassing van
brandveiligheidsvoorschriften in de bouwpraktijk. Het centrum zal
samenwerken met bestaande instellingen zoals TNO en het Nifv/Nibra. Bezien
zal worden of dit centrum ook een rol kan vervullen bij het beoordelen van
gelijkwaardige oplossingen. Het bevoegd gezag behoudt daarbij wel
beoordelings- of beleidsruimte, zoals nu reeds bij
gelijkwaardigheidsvraagstukken het geval is.

(...)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 24 oktober 2006, 16:10:16
Uit Kabinetsreactie op Schiphol-rapport:

(...)

(blz 23)

I. Brandbeveiligingsconcept Cellen en Celgebouwen
De actualisatie van het Brandbeveiligingsconcept Cellen en Celgebouwen - één
van de adviezen van de Onderzoeksraad - is direct na het verschijnen van het
rapport van de commissie-Hendrikx opgepakt. Het Nifv/Nibra evalueert het
Beveiligingsconcept momenteel in opdracht van de Minister van BZK. Daarbij
worden de aanbevelingen van de Onderzoeksraad en de rijksinspecties uit
verschillende rapportages en praktijkervaringen meegenomen. Ook de
opmerkingen van de Onderzoeksraad over de vuurbelasting en de mogelijke
lacune tussen de inzet van de BHV en de brandweer worden hierbij betrokken.
In het kader van de actualisering zal ook bezien worden of nieuwe technische
ontwikkelingen, zoals handbediende en/of automatische sprinkler en
gefaseerde ontgrendeling van celdeuren bruikbaar kunnen zijn. De vaststelling
van een aangepast Brandbeveiligingsconcept zal, na afstemming met relevante
partijen, naar verwachting in januari 2007 plaatsvinden. In lijn met de
aanbeveling van de Onderzoeksraad wordt nagegaan in hoeverre het
vastleggen van (delen van) het huidige Brandbeveiligingsconcept in
regelgeving noodzakelijk is. Indien codificatie noodzakelijk blijkt, zal dit zoveel
mogelijk in de Wet op de Veiligheidsregio's (die in de plaats komt van onder
andere de huidige Brandweerwet) worden meegenomen.


De commissie-Tops heeft na de Vuurwerkramp en de Nieuwjaarsbrand
geadviseerd de verspreiding van kennis en leerervaring ten aanzien van de
brandveiligheidszorg te beleggen bij een expertisecentrum. Dat is met de
overdracht van deze taak aan het Nifv/Nibra gebeurd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 24 oktober 2006, 16:13:05
Uit Kabinetsreactie op Schiphol-rapport:

(...)

(blz 24)

II. Versterking van toezicht en handhaving.
Het bevoegd gezag voor het bouwtoezicht zijn burgemeester en wethouders.
Diverse gemeenten zijn in het kader van de professionalisering
samenwerkingsverbanden aangegaan. Ter bevordering van de
professionalisering ondersteunt het ministerie van VROM initiatieven voor het
opzetten van adequate toetsings- en toezichtsprotocollen.
In het concept-wetsvoorstel op de Veiligheidsregio’s is opgenomen dat deze
regio’s de zorg hebben om het bevoegde lokale gezag te adviseren over
brandveiligheid. Met de komst van de Veiligheidsregio zijn er ook meer
mogelijkheden om de handhaving van regels te verbeteren. De gemeenten die
gezamenlijk de Veiligheidsregio's vormen, worden daarbij verplicht om de
specialisten op regionaal niveau te concentreren.
Hiermee wordt meer
professionaliteit bevorderd en wordt expertise over en ervaringen met
specifieke objecten gebundeld, zoals de Onderzoeksraad heeft aanbevolen.
Het onderbrengen van de adviesfunctie bij de Veiligheidsregio’s leidt tevens
tot een functiescheiding in het besluitvormingsproces: het advies waarop het
bevoegd gezag zijn beslissing baseert, wordt uitgebracht door een instantie die
niet hiërarchisch onder dat gezag valt.
Met de VNG zal op korte termijn overleg worden gevoerd over de uitvoering
van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 24 oktober 2006, 17:02:58


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 28 oktober 2006, 11:47:44
http://www.cobouw.nl/cobouw/nieuws/toonnieuwsartikel.jsp?di=278065

Snelweg overkappen met tuinbouwkas kan al voor 7 miljoen

BINNENLAND | 28-10-2006 00:00 | Thomas van Belzen

DELFT - Met behulp van een tuinbouwkasconstructie kan 1 kilometer snelweg met zes rijstroken, vluchtstroken en een op en afrit, al voor 7 miljoen euro worden overkapt. In opdracht van het Innovatie Programma Luchtkwaliteit (IPL) bedacht Willem Bos, bekend van de Bosvariant voor de hogesnelheidslijn, de Greenroad.

Hoewel er nog geen concrete opdrachten zijn, ziet Bos tuinbouwkassen boven snelwegen als ‘Hollands trots’ al helemaal voor zich. “Een betonnen kap is een factor 10 duurder.” Het belang van veiligheid noemt Bos het grootste verschil met een kas op het platteland.
Om hagelschade te voorkomen wordt geen vensterglas, maar veiligheidsglas of gelamineerd glas toegepast. Een vangnet van roestvrij staal dient als noodvoorziening bij eventuele buien van glasscherven. Dat de Greenroad modulair kan worden opgebouwd, beschouwt Bos als groot voordeel. “Met een rijdend portaal kunnen wij van binnenuit de overkapping opbouwen zonder dat het verkeer daardoor gestremd wordt.”
Ook aan brandveiligheid is gedacht. De ramen kunnen bij brand automatisch open. “Luchtkwaliteit? Met behulp van verneveling, iets dat in de tuinbouw gebruikelijk is, worden vuile stoffen door het water opgenomen.”
Marjan den Braber, projectmanager bij DHV, heeft haar twijfels over de Greenroad. “Wij wantrouwen overkappingen die je zo goedkoop kunt neerzetten.” Voor het IPL ontwierp DHV met NIO Architecten een Banaandak en een Lamellendak. Het Banaandak heeft een stalen frame met daarin opgeblazen transparante kussens, ‘bananen’ die de krachtenlijn van de spanten volgen. Het afdekmateriaal bestaat grotendeels uit etfe-kussens (een dubbellaagse zachte kunststof onder lichte overdruk). Het Lamellendak is opgebouwd uit panelen van hard kunststof die open kunnen bij lage fijnstofconcentraties en calamiteiten. Beide ontwerpen kosten 65 miljoen euro per kilometer. Den Braber gelooft heilig in het overkappen van snelwegen op meerdere locaties, maar meent dat daarvoor aanpassingen in de Tunnelwet nodig zijn. “Als je die letterlijk interpreteert, kom je altijd uit bij een betonnen bak.”
Vorige week werden plannen in Arnhem voor een kunststof overkapping gepresenteerd. Daarmee is de opmars van de lichtgewicht overkapping als alternatief voor geluidsschermen volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat niet losgebarsten. “Overkappingen hebben als voordeel dat ze luchtverontreiniging voor 100 procent bestrijden, maar ze bieden slechts uitkomst voor enkele tientallen kilometers snelweg in Nederland.” Wereldwijd zijn er volgens hem maar een paar landen die tunnels of overkappingen aanleggen in het kader van de luchtkwaliteit. Japan, Australië, Noorwegen en Oostenrijk lopen wat dat betreft voorop.