A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 254282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Gepost op: 15 oktober 2003, 09:17:54
Centrale Post Ambulancevervoer weigert huisartsenposten toestemming
Onduidelijkheid over zwaailicht
door Claudia Sondervan

GOES - De auto`s van de huisartsenposten (hap) in noord- en midden-Zeeland hebben nooit toestemming gehad van de Centrale Post Ambulancevervoer om spoedritten te maken. De snelle ritten van hap-auto`s met zwaailicht in nacht en weekeinde zijn daarmee illegaal. Volgens de Stichting Huisartsengeneeskunde Zeeland, exploitant van de posten, weigert de CPA sinds 4 oktober toestemming te geven voor het voeren van een zwaailicht door de hap-auto`s, terwijl daarover wel afspraken bestaan. Volgens de CPA is zij enkel gestopt met het registreren van deze ritten.


Van toestemming in de zin van de Wet Ambulancevervoer is nooit sprake geweest, zeggen chef alarmcentrale J. Rotte en directeur J. van de Velde van de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Zeeland. Volgens hen is er echter geen sprake van een conflict. Rotte stelt dat de juridische aansprakelijkheid bij ongevallen tijdens spoedritten niet is geregeld. Het toekennen van spoedritten is gebonden aan strikte regels in de Wet Ambulancevervoer. ,,Over huisartsenauto`s bestaat geen landelijk beleid.``
Directeur M. Weststrate van de stichting Huisartsengeneeskunde Zeeland bestrijdt de opstelling van het CPA. Volgens hem zet de CPA het medisch oordeel van artsen aan de kant. Hij zegt de inspecteur voor de gezondheidszorg in Zeeland,
C. Vader, ingelicht te hebben. ,,Dit is een drastische inperking van de waarde van de huisartsenposten.``
Volgens Weststrate is een werkgroep van CPA en huisartsen in maart dit jaar een protocol overeengekomen dat nog niet formeel is, maar dat tot een week geleden praktijk was. Daarbij konden huisartsen spoedritten aanvragen bij de CPA.
Sinds 2 oktober is Weststrate in gesprek met de nieuwe medisch manager ambulancezorg bij de CPA, R. Meppelder, om die afspraken formeel te maken. Meppelder is verantwoordelijk voor de medisch inhoudelijke toetsing van alle handelen bij de CPA. Rotte en Van de Velde stellen dat de huisartsen op 30 juni te kennen gegeven is dat de hap-auto`s niet onder verantwoordelijkheid van de CPA voor spoedritten worden ingezet. Weststrate zegt daarvan geen kennis te hebben.
Volgens Weststrate voldoen de hap-auto`s aan de criteria die de wet stelt aan spoedritten. De auto`s worden gereden door speciaal opgeleide chauffeurs van Medi-Express, een bedrijf dat volgens Weststrate ontheffing heeft voor het voeren van bijzondere signalen. Daarmee mogen de hap-auto`s zogeheten A1-ritten uitvoeren mits de CPA die toekent. Van de Velde ontkent dat. ,,Medi-Express moet daartoe erkend zijn als particulier ambulancebedrijf. Dat is het niet.``

Consternatie
Onder de huisartsen van de hap`s in Zierikzee, Goes en Vlissingen bracht de stopzetting van de registratie van de hap-spoedritten grote consternatie teweeg. De stichting Huisartsengeneeskunde Zeeland heeft bepaald dat in geval van spoedeisende medische hulp, waarvoor de CPA niet tijdig een ambulance beschikbaar heeft, de hap-auto moet rijden volgens de wettelijke snelheidsbeperkingen. ,,We zijn een zorginstelling; we hebben geen geld om de juridische consequenties te dekken``, zegt Weststrate. Daarmee stelt de stichting budget boven de patiënt, erkent hij. Hij schat dat de helft van de hap-artsen in een spoedgeval toch met zwaailicht wil rijden. De helft of iets meer van de hap-artsen deelt de stelling van de stichting dat de CPA de eindverantwoordelijkheid moet dragen voor alle spoedritten. Weststrate: ,,Er zijn 80.000 spoedeisende ritten in Zeeland per jaar. Iedere dag dat de samenwerkingsafspraken niet geformaliseerd zijn, is onverantwoord.``

Voor de huisartsenpost in Goes staat de auto paraat om de arts naar de patiënt te brengen.
(foto Mechteld Jansen ©)  

Bron: PZC

Verschillende regio, verschillende regels dus,......... ???

[Ivm opschoning verwijderd door de admin]




Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2003, 10:08:22
Medi-Express heeft inderdaad ontheffing om te rijden met OGS. Ik heb de ontheffing van het Ministerie gelezen. Echter daarin staat heel duidelijk dat de CPA wel toestemming moet geven voor de rit met OGS.
Denk dat het tijd wordt voor landelijke richtlijnen waarin duidelijk staat wat wel mag en wie verantwoordelijk is.
Dat de chauffeurs degelijk zijn opgelet, valt wel mee hoor. Veel chauffeurs hebben nog geen speciale rijopleiding gevolgd voor het rijden met OGS. Nieuwe chauffeurs krijgen deze opleiding pas erg laat als ze al weer een lange tijd werkzaam zijn bij Medi-Expresse, en wellicht al de nodige A1 ritten hebben gereden...


Bertus

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2003, 20:07:03
Mijn idee om het hap vervoer in de wet te laten regelen .
Wat alleen het probleem is ,is dat de huidige chauffeurs uit de markt geweerd worden en dat daardoor de kosten misschien wel te hoog worden.


                                    Bertus DDG Groningen


medicdriver

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2003, 21:27:07
Wat bedoel je eigenlijk met "huidige chauffeurs uit de
markt geweerd worden"?

Het is triest dat er weer een soort van stammenoorlog plaatsvind in hulpverlend Nl.  Die betreffende CPA  ziet dus niet dat uiteindelijk de patient de dupe zal zijn van dit kinderachtig verschuilen achter de huidige regeltjes.
Lekker moeilijk doen, oh zo lekker Nederlands weer. Bah!
Ik pleit al sinds het begin van het ontstaan van de HAP in NL  voor  landelijke regels, waaronder  OGS  onder verantwoordelijkheid van de arts, in samenwerking met de CPA.  Zoals men dit in de regio Eindhoven heeft gerelgeld zou als standaard kunnen dienen.
Bovendien z.s.m. naar een landelijk erkende uniforme opleiding voor de chauffeur huisarts, tevens landelijk herkenbaar uniform en last but not least: weg met die taxi CAO , maar 1 CAO dat de inzet van  de nieuwe huisarts chauffeur/hulpverlener wel waardeert naar waarde.

Met collegiale groet
Medicdriver.


Blik

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2003, 22:42:44
Citaat
Re:HAP rijdt A1, ambulance rijdt niet...
« Antwoord #16 Gepost op: 17 September 2003, 17:48:18 »      

--------------------------------------------------------------------------------
Toevallig vorige week gehoord , Hap arts ( Schouwen - Duiveland)  meld zich in bij c p a Vlissingen en vraagt toestemming voor o & G voor patient met cardiale problemen . c p a verteld hem dat hun dat niet geven , dat dat aan de arts zelf is om in te schatten . Er is

Nou moeten ze dus niet inneens zeggen dat er dus per 4 okt  ineens geen toestemming meer word verleent.
( zie datum posting )En dat was niet de eerste keer dat dat zo werd uitgelegd door de c.p.a.
Dus ik geloof dat de Heer Weststrate toch even wat gemist heeft.


Teun

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2003, 12:07:39
Het is dus heel duidelijk dat het landelijk nog lang niet goed is geregeld wat de huisartsenpost betreft.

In o.a. Tilburg, Eindhoven en Helmond is het dus wel goed geregeld voor wat de spoedritten betreft. Wij zullen altijd een aanvraag doen bij de CPA als de Visite arts een spoedrit noodzakelijk acht. Wij krijgen ook altijd de toestemming voor deze rit, inclusief het ritnummer na de rit.

Ook komt het regelmatig voor dat wij, bij een reanimatie die bij de CPA binnen komt, gevraagd worden door de CPA om als 2e wagen mee te rijden zodat er maar één ambulance bezet is en de anderen dus paraat blijven.

Wij hebben dus ook een ambulance roepnummer en een mobilifoon om de rittenstatussen en dergelijke door te geven.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2003, 14:38:27
Bij ons is het nog leuker wij moeten naar spoedvistites rijden zonder Ogs ,omdat onze arrogante cpa daar geen toestemming voor wilt geven.

Maar diezelfde cpa weet ons wel te vinden wanneer ze geen ambu beschikbaar hebben

Laatst moesten we naar een vermoeden van een klaplong met een aanrijtijd van 25 minuten,maar er waren geen ambu`s beschikbaar.

goed geregeld hoor !

(Hier bedoel ik natuurlijk niet de cpa-centralisten mee)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2003, 20:56:32
En mocht je toen wel onder A1?

Christian


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2003, 11:25:22
Nee,

Dat was het frustrerende eraan.Ik heb er ook nog met de arts over gesproken(onderweg) en die vond het ook niet goed geregeld.

Achteraf viel het gelukkig wel mee

Maar ik vind het zo vreemd dat de Cpa geen toestemming wil geven,maar ons wel ter assistentie reanimatie roept.Of dat wij naar een 112-melding willen rijden ,omdat hun ambu uit een andere regio moet komen.

Maar ja,het zal wel een keer fout moeten lopen.Misschien dat ze dan wel toestemming geven.

Overigens al de chauffeurs hebben aanvullende rijtraining gehad.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2003, 16:50:06
Bij ons is het nog leuker wij moeten naar spoedvistites rijden zonder Ogs ,omdat onze arrogante cpa daar geen toestemming voor wilt geven.

Maar diezelfde cpa weet ons wel te vinden wanneer ze geen ambu beschikbaar hebben

Laatst moesten we naar een vermoeden van een klaplong met een aanrijtijd van 25 minuten,maar er waren geen ambu`s beschikbaar.

goed geregeld hoor !

(Hier bedoel ik natuurlijk niet de cpa-centralisten mee)

Beetje raar ja om een huisarts naar een patient toe te sturen die een (spannings)pneumothorax heeft (in de wandelgangen ''klaplong'' genoemd  :-\  )  Wat gaat die huisarts daaraan doen???????
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod