A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 254273 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #340 Gepost op: 17 augustus 2016, 23:10:11
Citaat van: Jan Peter link=msg=1443095 date=1471458896
Het reeds hebben van een C rijbewijs is dat ook niet ineens synoniem voor een flinke dosis rijervaring ?
Hoeft niet perse zo te zijn. Een taxichauffeur kan meer ervaring hebben. Ook ken ik mensen die tijdens hun studie bij de roeiclub zaten en daar hun c rijbewijs gehaald hebben om met de botenwagen te rijden. Die deden misschien 10.000 km in 2 jaar tijd.... Ik rij in mijn auto 60.000 per jaar.

Natuurlijk kan rijervaring een belangrijk punt zijn, maar dat meet je anders. Dan moet je in de vacature zetten: Minimaal 100.000 km rijervaring in de afgelopen 4 jaar. Aan de sollicitant vervolgens de taak om dat aan te tonen. Bijvoorbeeld door te zeggen: 3 jaar gewerkt als beroepschauffeur of 10 jaar op de taxi gezeten etc....


Jan Peter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #341 Gepost op: 18 augustus 2016, 15:10:36
Dank u wel  O0 Nou, ik haalde over die 12 jaar een gemiddelde van 130000km per jaar (werk), en nog 20000km prive per jaar, dat is tesamen een aardig blokje om...... 8)


Mo12345

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #342 Gepost op: 5 oktober 2018, 11:35:51
Tijd om wat nieuw leven in te blazen.

Momenteel rij ik als HAP-chauffeur voor verschillende posten in Nederland. Wat mij opvalt is dat er per post veel verschil is in hoeveel U1/A1 ritten er gereden worden. Sommige posten heb je er elke dienst wel een of twee. Sommige posten is het het godswonder als je een keer een spoedrit krijgt... Best raar eigenlijk aangezien ze allemaal met het zelfde triage systeem en landelijke protocollen werken. (en dan heb je nog posten die helemaal geen U1/A1 ritten rijden maar wel in een auto met OGS rijden....)

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt?


Mo12345

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #343 Gepost op: 15 oktober 2018, 18:39:51
wie o wie?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #344 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:12:13
wie o wie?

Ik weet zo het antwoord niet. Wel kan ik mij voorstellen dat het o.a. afhankelijk is van de afspraken met de RAV, de huisartsen in de regio en dienstverlener (degene die de voertuigen en chauffeurs levert). Dat er in heel Nederland dezelfde uitvraag/triage standaard wordt gebruikt bij de HAP wil niets zeggen. Uiteindelijk is het de regiearts die formeel de status toekent aan de rit.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


112WS18

  • Verpleegkundige/HAP-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
Reactie #345 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:16:42
Deze ervaring heb ik ook. Geen idee precies hoe het komt, maar onderstaande punten kunnen tot de mogelijke oorzaken horen.

1. Sommige regio's rijden U1 ritten voor de ambulance (bij overbelasting ambulancedienst, of mochten ze toevallig in de buurt zijn).
2. Regieartsen hebben in sommige regio's de neiging om de NTS-urgentie (U1) om te zetten in een U2, terwijl dit bij andere regio's niet gebeurd.
3. Triagisten schakelen in sommige regio's bij een NTS-urgentie (U1) al heel gauw een ambulance in, terwijl in andere regio's de HAP gewoon gaat rijden (behalve bij duidelijk beeld van bijv. een CVA of hartinfarct).
4. In sommige regio's vinden artsen het niet fijn om met U1 te rijden i.v.m. veiligheid en andere zaken.
 


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #346 Gepost op: 24 oktober 2018, 19:27:02
Ik heb in de regio Utrecht nog nooit een HA met spoed zien rijden, HA rijden hier ook geen ritten voor de ambulance dienst. Althans, niet omdat er geen auto's zijn zeg maar


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #347 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:08:55
Ik blijf het ook bijzonder vinden dat huisartsen 's nachts en in het weekend ineens met spoed moeten rijden, maar dat tijdens kantooruren als de HAP dicht is alle spoedritten gewoon voor de ambulance zijn en de huisartsen veel minder huisbezoeken (lijken) te doen.

Op de HAP rijden ze de hele nacht/weekend visite, terwijl overdag de huisarts voornamelijk op zijn eigen praktijk werkzaam is en wellicht een paar uur per dag vrij houdt voor visite


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #348 Gepost op: 30 oktober 2018, 18:56:20
Ik blijf het ook bijzonder vinden dat huisartsen 's nachts en in het weekend ineens met spoed moeten rijden, maar dat tijdens kantooruren als de HAP dicht is alle spoedritten gewoon voor de ambulance zijn en de huisartsen veel minder huisbezoeken (lijken) te doen.

Op de HAP rijden ze de hele nacht/weekend visite, terwijl overdag de huisarts voornamelijk op zijn eigen praktijk werkzaam is en wellicht een paar uur per dag vrij houdt voor visite

Daarom wordt het tijd voor 24-uurs spoedzorg van de huisarts, evenals psychiater. aangestuurd uit een geïntegreerde meldkamer prehospitale zorg.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #349 Gepost op: 4 november 2018, 19:25:37
De vraag is wel wat we daar mee opschieten. Worden er dan niet gewoon meer (onnodige) visites gereden voor mensen die in de huidige situatie op een andere manier ook wel bij de huisarts zouden zijn gekomen?