(onbemande) kleine luchtvaartuigen: air-robot, helicopter met camera, amfibievliegtuigjes, Drone

Auteur Topic: (onbemande) kleine luchtvaartuigen: air-robot, helicopter met camera, amfibievliegtuigjes, Drone  (gelezen 52518 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

q300r_bc2

  • Gast
Frank, het opsommen van technische mogelijkheden van alle gadgets die je lijkt te verkopen is echt een kracht van je, dat is duidelijk. Kun je ook eens ingaan op de vragen en bezwaren van andere posters in de threads die je opent, in plaats van alleen maar op te noemen welke geweldige functionaliteiten er in jouw assortiment te krijgen zijn?


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
In Nederland wordt voor het eerst een onbemande mini-helikopter ingezet om illegale hennepteelt op te sporen.

Bedankt voor deze link. Dit lijkt me een zeer effectieve en kostenbesparende toepassing van een model-heli voor de politie. Maar ik denk dat er ook voor veel andere politietaken grote mogelijkheden liggen voor onbemande politieluchtvaartuigen.

Daarbij kunnen we bedenken dat de bestaande technologieën creatief kunnen worden aangepast aan specifieke politiebehoeften. Bijvoorbeeld op het gebied van publieksveiligheid, geluidsbeperking, computer-ondersteunde besturing en video-apparatuur.  Ik verwacht in de toekomst vooral ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie, die menselijke bestuurdersfouten kan corrigeren, een beetje zoals een 'automatische piloot' dus.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Frank, het opsommen van technische mogelijkheden van alle gadgets die je lijkt te verkopen is echt een kracht van je, dat is duidelijk. Kun je ook eens ingaan op de vragen en bezwaren van andere posters in de threads die je opent, in plaats van alleen maar op te noemen welke geweldige functionaliteiten er in jouw assortiment te krijgen zijn?

Ik reageer graag op reacties die constructief, inhoudelijk, respectvol, beargumenteerd en genuanceerd zijn. En als ik de indruk heb dat iemand het topic heeft gelezen en bereid is om na te denken over wat ik heb geschreven. Dat is niet bij alle reacties het geval. Bovendien is mijn tijd helaas heel beperkt.

Sommige reacties op mijn voorstellen zijn off-topic. Ook vind ik het niet heel zinvol om desgevraagd opnieuw toe te lichten waarom ik mijn voorstellen doe, terwijl ik dat in verschillende topics al vrij uitgebreid heb gedaan.

Voor mensen die mij verwijten dat ik veel proefballonnetjes oplaat: Ik vind innovatie heel erg belangrijk, zeker bij de politie. En ik vind het belangrijk dat ook binnen de politie creatief wordt gebrainstormd om nieuwe doelmatiger methoden en middelen te ontwikkelen. Want criminaliteit is een zeer groot maatschappelijk probleem.  

Ik heb beslist geen commerciële belangen bij mijn voorstellen. Dat blijkt ook uit het feit dat ik sterk uiteenlopende voorstellen doe, die niet te maken hebben met één fabriek.
Ik stem links.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Het modelvliegtuigje kan op veilige hoogte blijven boven de stad. Bijvoorbeeld honderd meter. Het vliegtuigje kan bijvoorbeeld worden bestuurd vanuit een politieauto of politiebureau. Daarbij ziet degene die het vliegtuigje bestuurt waar het vliegtuigje is, doordat de (infrarood-) videobeelden direct worden doorgezonden via een radioverbinding.

Bovenstaande techniek is alleen te gebruiken bij daglicht met goed zicht waarbij visueel contact van de 'piloot' met het luchtvaartuig een constante vereiste is. dit betekent dus dat het vliegtuigje nooit op een grotere afstand dan enkele honderden meters te bedienen is. het onderstaande zou mijn vraag daarom beter kunnen beantwoorden. echter klinkt het als iets wat te makkelijk gezegd lijkt mij.


Citaat
Bovendien kan het vliegtuigje mogelijk voortdurend zijn GPS-coördinaten meesturen. Zijn positie kan dan voortdurend worden afgebeeld via een computerbeeldscherm. Ook andere vluchtgegevens zoals hoogte, snelheid, 'kunstmatige horizon' en 'stall warning' kunnen mogelijk direct worden meegestuurd naar de 'piloot' op afstand.  Dat lijkt me een afweging van kosten en gewicht enerzijds en functionaliteit anderzijds.  

de systemen die ik hier leest maken het vliegtuigje technisch erg complex. buiten de kosten en het gewicht zijn er nog veel meer andere berekeningen die je dient te maken die nog veel belangrijker zijn. met andere woorden een goed vliegtuig hoe klein dan ook, ontwerpen vergt veel meer dan wat je nu opnoemt. dan heb ik het over een concreet ontwerp.

zonder al te veel in detail te treden zou dit het meest goedkope zijn volgensmij zijn:
een soortvan stol idee waarbij het vliegtuigje is ontworpen op een zo laag mogelijke stall waarbij ik uit gewichtsbesparing zou kiezen voor een 4 takt zuigermoter met kleine maar ruim voldoende vermogen. nadeel is dat het iets meer herrie maakt. waarbij afhankelijk van vluchtduur brandstof opslag. voor het elektrische systeem zou je een compacte lichte lithuim batterij kunnen gebruiken.
vervolgens de systemen:
flight essential:
-flight controls dmv elektrische servomotoren
-pitotstatic system: snelheid en hoogte
-traagheidsnavigatie of gps navigatie. hiervoor zijn diverse producten op de markt.
-zend/ontvangst systemen tbv dataverkeer

optional: 1 van de volgende systemen:
-infrarood camerasysteem
-nightvision
-fotografie/video opname
of andere gewenste systemen

dit zou dan vanaf een goedkope laptop van 8 a 9 groentjes met een goedkope microsoft flightsimulator geschikte joystick te bedienen moeten zijn. dit laat ik dan aan een software expert over.

buiten het technische verhaal om afhankelijk van voor welk doel de politie het gaat gebruiken vraag ik me af hoe het met privacy staat.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
De Draganflyer X6 is een mini-heli van slechts één kilo zwaar, die ook door politiekorpsen wordt gebruikt. In de onderstaande link vindt je een video daarover, plus het onderstaande artikel, dat ik heb gecopieerd naar dit bericht.

http://www.rchelicopter.com/category/rc-helicopter-commercial-applications/rc-helicopter-military-police-applications

Military and Police commercial applications for RC helicopters

Draganflyer X6 UAV RC Helicopter Takes Flight in Police Applications

Identification Constable Marc Sharpe of the Kenora Identification Services Unit, Ontario Provincial Police with Draganflyer X6.
Saskatoon, Saskatchewan (PRWEB) March 26, 2009 — From the pages of Popular Science Magazine’s “Top 100 Innovations of the Year“, Draganfly Innovations’ Draganflyer X6 UAV RC Helicopter has made the significant leap to commercial utilization.

The six-rotor, one kilogram, electric, VTOL, UAV helicopter designed for aerial photography and videography was used by the Forensic Identification Unit of the Ontario Provincial Police (OPP) on February 21, 2009 to collect evidence in a homicide investigation in a remote area outside of Kenora, Ontario, Canada. This represented the first operational mission of a federally approved, commercially produced Unmanned Aerial Vehicle by an emergency service in North America.

Then, in March, 2009, the Saskatoon Police Service announced that it will follow suit, becoming the first urban police service in North America to utilize the Draganflyer X6 Police UAV for aerial forensic purposes within city limits.

Unmanned Aerial Vehicles such as Draganfly’s Draganflyer X6 helicopter are subject to Transport Canada aviation regulations. Prior to the Saskatoon Police Service being able to test the Draganflyer X6, Transport Canada officials were in Saskatoon for a flight demonstration, to undertake their standard risk assessment testing, and discuss technical issues with Draganfly Innovations.

Under the Special Flight Operations Certificate granted by Transport Canada, Draganfly Innovations personnel will operate the Draganflyer X6 Police UAV Helicopter while Saskatoon Police Service personnel will operate the cameras used for forensic support.

The use of UAVs goes back to the 1950’s with the military, but only recently has it evolved into police applications. One of the innovators was Identification Constable Marc Sharpe of the Kenora Identification Services unit of the Ontario Provincial Police.


The Ontario Provincial Police's Draganflyer X6 UAV helicopter captures high resolution aerial photographs of major case scenes. The Draganflyer X6's onboard camera has remote controlled zoom, tilt and shutter. Typically, one police officer controls the UAV and another operates the camera controls.
“Having used a fixed wing UAV since 2007, I could see the potential for great benefits to our forensic support operations. It gave us the ability to collect aerial evidence quickly and at minimum cost,” states Sharpe. “However, it also became apparent that in order to improve and expand operational effectiveness, an optimal UAV would need certain attributes. It would need to be small and light, have Vertical Take Off and Landing VTOL capabilities, have a GPS hold system while hovering, be constructed of exceptionally strong materials and be completely transportable.”

The Draganflyer X6 met all Sharpe’s requirements for a Police VTOL UAV. Sharpe continued, “The Draganflyer X6 enables us to economically obtain high quality aerial photos of major case scenes in a timely fashion.”

About Draganfly Innovations Inc.:
Draganfly Innovations Inc. has been manufacturing Unmanned Aerial Vehicles including radio controlled helicopters, airplanes, and airships for the past eleven years. From toys to industrial tools for police and military, Draganfly Innovations Inc. strives for optimum performance and ease of use. Draganfly’s innovative products have been featured on CNN Headline News, MSNBC, Discovery Channel, and in magazines and newspapers such as Popular Science, Popular Mechanics, Gizmodo.com, WIRED, GQ, Stuff, Maxim, The New York Times, and The London Times. All Draganflyer helicopters, including the new Draganflyer X6 are exclusively available from Draganfly Innovations Inc.

..............................
Posted in Latest RC Helicopter News, RC Helicopter Military and Police Application

Draganflyer X6 Police RC Helicopter Legal for Law Enforcement Work

Draganfly president Zenon Dragan flies a mini-helicopter with a camera mounted on it for police to do aerial photography of crime scenes and accident scenes. Photograph by: Gord Waldner, Star Phoenix, Saskatchewan News Network; Canwest News Service
The Draganflyer X6 Helicopter is the first North American, federally approved, commercially manufactured UAV legal for use by emergency services in North America. The Saskatoon Police and Ontario Provincial Police (OPP) will begin using the Draganflyer X6 in police investigations.

The Draganflyer X6 is a small remote-control helicopter, which uses six horizontal blades, and a built-in camera for aerial photography and HD video. Up until now, police have had to rely on beam trucks to take aerial photographs and capture images of an entire collision scene.

“Say we have a major artery blocked in excess of eight hours… with this we hope that we can do all our measurements and free that freeway up within half the period of time.”

Read the entire story published by the Saskatoon StarPhoenix, the Regina Leader-Post, and the Calgary Herald newspapers on March 10th, 2009.

.....................
Posted in Latest RC Helicopter News, RC Helicopter Military and Police Application

Police Officer’s “Products of Ingenuity” Include RC Helicopters with Wireless Video
Officer.com recently published an article about police department creativity. “When the right tool for the job isn’t available, law enforcement can get remarkably creative.”

One department even outfitted a hobbyist’s remote-control mini-helicopter with a wireless camera to create an inexpensive yet functional piece of aerial surveillance equipment.

They don’t say what brand of RC helicopter they used or even what kind of wireless video camera system they retrofitted it with. One popular wireless video platform used by some police departments, videographers, and hobbyists is the Draganflyer SAVS from Draganfly Innovations Inc.

A remote controlled (RC)mini-helicopter may appear to be a neighborhood child’s toy but could be outfitted with a wireless camera to provide surveillance without moving officers too close to the situation.

Read the entire Officer.com article, The Products of Ingenuity.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
buiten het technische verhaal om afhankelijk van voor welk doel de politie het gaat gebruiken vraag ik me af hoe het met privacy staat.

Privacy is een belangrijk argument dat moet worden meegewogen. Er kunnen landelijk regels en procedures worden opgesteld over onbemande politieluchtvaartuigen. Die regels moeten dan speciaal gericht zijn op privacybescherming in verhouding tot het belang van opsporing en achtervolging.

Bijvoorbeeld de bepaling dat videobeelden binnen een bepaalde termijn moeten worden gewist als ze niet direct nodig zijn voor opsporing. En regels over beveiligde opslag van videobeelden, geheimhouding, enz...

Als een videosysteem hoger vliegt, zullen er denk ik minder problemen zijn met privacy, dan wanneer een systeem lager vliegt. Maar in sommige gevallen kan laagvliegen met een mini-heli belangrijke informatie opleveren. Dat kan nodig zijn bij een vermoeden van ernstige misdrijven.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Videobeelden vanuit Draganflyer X6
'Draganflyer X6 UAV RC Helicopter Flying Over Cliffs and Mountainsides in Northern California'
http://www.youtube.com/watch?v=1VAuggXnQbs

Video: 'Microdrones Police Camera Action'
http://www.youtube.com/watch?v=RqeWDcO9ox8Korte

Kort filmpje over de 'canna-chopper':
http://www.nuvideo.nl/algemeen/26224/hennepheli-scoort-op-eerste-vlucht.html
Ik stem links.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Ik reageer graag op reacties die constructief, inhoudelijk, respectvol, beargumenteerd en genuanceerd zijn. En als ik de indruk heb dat iemand het topic heeft gelezen en bereid is om na te denken over wat ik heb geschreven. Dat is niet bij alle reacties het geval. Bovendien is mijn tijd helaas heel beperkt.

Sommige reacties op mijn voorstellen zijn off-topic. Ook vind ik het niet heel zinvol om desgevraagd opnieuw toe te lichten waarom ik mijn voorstellen doe, terwijl ik dat in verschillende topics al vrij uitgebreid heb gedaan.

Voor mensen die mij verwijten dat ik veel proefballonnetjes oplaat: Ik vind innovatie heel erg belangrijk, zeker bij de politie. En ik vind het belangrijk dat ook binnen de politie creatief wordt gebrainstormd om nieuwe doelmatiger methoden en middelen te ontwikkelen. Want criminaliteit is een zeer groot maatschappelijk probleem.  

Ik heb beslist geen commerciële belangen bij mijn voorstellen. Dat blijkt ook uit het feit dat ik sterk uiteenlopende voorstellen doe, die niet te maken hebben met één fabriek.

het is enorm leuk dat je dat allemaal vindt Frank, alleen is het probleem dat het volk wat nog nooit een boef achterna gezeten heeft dingen gaat verzinnen waar de diender niet op zit te wachten. Technische ondersteuning is leuk, echter je moet nog steeds de menskracht hebben om de boef te vangen... zolang dat alsmede de normale apparatuur nog niet eens in orde is... is het een nobel streven om dit hier te gaan bespreken, echter welke ingangen heb jij bij de politie-top om deze innovaties te laten doorvoeren ?
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik reageer graag op reacties die constructief, inhoudelijk, respectvol, beargumenteerd en genuanceerd zijn.

Diverse mensen hebben je respectvol, inhoudelijk, constructief en genuanceerd gevraagd naar je achtergronden en / of specialiteiten en / of vakgebied. Veel vragen, van vaste forumleden, negeer je zelfs.  ::)


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Diverse mensen hebben je respectvol, inhoudelijk, contructief en genuanceerd gevraagd naar je achtergronden en / of specialiteiten en / of vakgebied. Veel vragen, van vaste forumleden, negeer je zelfs.  ::)

Ik heb helaas geen tijd om op elke reactie uitgebreid antwoord te geven. Mijn voorstellen doe ik omdat ik mensen wil inspireren om creatief te brainstormen over nieuwe manieren om criminaliteit te verminderen. Ik heb al eerder uitgelegd waarom ik niet veel wil vertellen over mijn achtergrond. Op veel webfora is dat ook niet verplicht.
Ik stem links.