RSTV-scan instructie [video]

Auteur Topic: RSTV-scan instructie [video]  (gelezen 37246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Gepost op: 21 februari 2011, 19:50:16
Brooklyn 4 Alarm July 1990 Part 1.mpg
Mooi voor RSTV-scan instructie


Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2011, 20:19:09
Brooklyn 4 Alarm July 1990 Part 1.mpg
Mooi voor RSTV scan instructie
Inderdaad een mooie film. Mooi te zien hoe de rook weer naar binnen gezogen wordt, verder die dikke zwarte rook die naar buiten geperst wordt. niet echt een brand om naar binnen te gaan.

Een ander leerpunt op deze film. Denk bij het inzetten van handstralen aan de positie. Ik zie mensen in de valschaduw staan niet echt veilig als je ziet wat de vuurbelasting is. Zeker omdat aan die kant in iedergeval niets meer te "winnen" is.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2011, 20:23:12
Brooklyn 4 Alarm July 1990 Part 1.mpg
Mooi voor RTSV scan instructie

Waar staat RSTV scan instructie voor?


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2011, 20:29:59
* Rook: hoe donkerder hoe gevaarlijker
    * Stroming: hoe sterker de ademing (push en pull) van de rook, hoe gevaarlijker
    * Temperatuur: hoe heter hoe gevaarlijker
    * Vlammen: Indien je vlammen ziet op onlogische plaatsen (bijvoorbeeld in de rook: Angels of Fire of Vlammentongen) nadert de Flashover.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2011, 20:52:46
   * Rook: hoe donkerder hoe gevaarlijker
    * Stroming: hoe sterker de ademing (push en pull) van de rook, hoe gevaarlijker
    * Temperatuur: hoe heter hoe gevaarlijker
    * Vlammen: Indien je vlammen ziet op onlogische plaatsen (bijvoorbeeld in de rook: Angels of Fire of Vlammentongen) nadert de Flashover.

Thanks, zal het direct opslaan op de harde schijf. Altijd handig als ik ergens als eerste tp ben.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2011, 23:13:10
helaas in het engels maar wel een heel goed filmpje over het lezen van de rook

Fireground Size-Up and How to Read Smoke
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2011, 23:16:49
0.55, ondanks dat warme lucht/rook zorgt voor overdruk tov de buitenlucht zie je hier hoe de rook als bij een stofzuiger naar binnen wordt gezogen.
2.45-3:00 veranderen van de kleur van de rook, rook wordt sterk aan de bovenzijde van het rolluik naar buiten geduwd (goh mag dat ook met autoladder?) en dan weer naar binnen gezogen.
Je ziet dat de collega's het gevaar ook al herkend hebben.( wisselen van de straalpijp tip, smoothe bore nozzle voor meer waterlevering en worplengte)
4:00 wordt er toch een straal naar binnen doorgevoerd ???
Hoeveelheid vlammen, hoge vuurbelasting en dus veel brandgassen met om 4:45 zelfontsteking brandgassen bij rechterraam.
Vanaf 6:30 kun je zien hoe de drie handstralen het vuur uit de ramen onder controle krijgen, en de hoeveel rook en de stroming afneemt. Rook kleurt ook lichter wat een gevolg kan zijn van stoomvorming. Wel zie je dat het vuur weer feller uit het dak slaat.

Verder, Ademlucht, nee joh dat is voor sissy's, en je kan nog best op het dak lopen, gaat bijna altijd goed.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2011, 23:25:20
Reading Smoke Practice

erg goed opgezet eerst zelf kijken en daarna uitleg
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2011, 23:30:39

Fireground Size-Up and How to Read Smoke

Over effectief blussen gesproken. Kijk eens naar 8:30 1 handstraal en het vuur is tot het appartement terug gedrongen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2011, 11:42:10
Citaat
1 handstraal en het vuur is tot het appartement terug gedrongen
Aantal liters per min in relatie tot het vloeroppervlakte van de brandruimte en juiste instelling straalpijp.(sproeistraal)
Wij gaan met een HD straal, en dan nog een tweede proberen deze branden onder controle te krijgen, onder het mom van snelheid. Hier is te zien dat het tijdverlies bij het opbouwen van LD wordt gecompenseerd door de efficiency en de slagkracht van LD straal.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar